fallback

Употребяваните електромобили започват да се радват на потребителско внимание

Бързо спадащите цени на електрическите модели втора употреба на пазари като Великобритания са добра новина за купувачите, но не и за техните първи собственици

15:17 | 07.02.24 г. 5

Трябват ви поне 79 хил. паунда (99 хил. долара), за да купите ново електрическо Porsche Taycan, ако живеете във Великобритания. Версиите с по-висока спецификация се предлагат за няколко десетки хиляди паунда повече. Но един подобен Taycan на три години може да се намери на цена под 50 хил. паунда. Употребяван електрически SUV Jaguar iPace – избран за автомобил на годината в световен мащаб през 2019 г. – може да бъде закупен за по-малко от 20 хил. паунда, а електрическо BMW i3 втора ръка вече се предлага и на цена под 10 хил. паунда, пише в коментар за Bloomberg Крис Брайънт.

Търговецът на употребявани автомобили Лори Кемпстър от Auto Union Trading Co. е продал 15 броя Porsche Taycan през последните шест седмици – в някои случаи на купувачи отвъд океана, за по-малко от половината от цената на новото превозно средство. „Забелязахме, че цената на тези автомобили намалява значително и затова купихме няколко и те се продадоха веднага. Така че продължихме да ги купуваме”, изтъква той в интервю по телефона. „Има търсене на употребявани електромобили, след като цените станат по-разумни“, добавя Кемпстър.

Потъващите цени на пазара на употребявани коли са добра новина за потенциалните клиенти, но имат обратен ефект за техните първи притежатели и за автомобилната индустрия като цяло: високото ниво на автоматизация свива печалбите за операторите на автопаркове и оскъпява лизинговите договори.

Енергийният преход ще се забави, освен ако правителствата и автомобилната индустрия не успеят да накарат потребителите да се чувстват комфортно при закупуване на електромобил втора употреба. Повече от три четвърти от колите, закупени годишно в Европа, са употребявани, но електромобилите все още представляват по-малко от 2% от продажбите на употребявани автомобили на големи пазари като Великобритания и Германия.

Средните офертни цени за електромобили втора употреба са спаднали с около 23% в Обединеното кралство през последните 12 месеца, става ясно от данни, събрани от Auto Trader, докато цените на употребяваните превозни средства като цяло са намалели с по-малко от 6%. Сайтът на Auto Trader вече предлага стотици употребявани коли Porsche Taycan; други електрически модели отчитат още по-големи спадове в стойността. 

За автомобилната индустрия амортизацията не е непозната – превозните средства от всякакъв вид губят стойност веднага щом бъдат продадени от дилъра и обикновено губят около половината от тази цена след три години употреба.

Тази математика беше променена за кратко по време на пандемията, тъй като прекъсването в производството на превозни средства доведе до скок в стойността на употребяваните автомобили. Тъй като цените започнаха да се нормализират, електромобилите загубиха стойност по-бързо от моделите с двигатели с вътрешно горене. Автомобилите, задвижвани с батерии, запазват само 38,4% от първоначалната си стойност при замяна след 36 месеца и изминати 60 хил. километра в сравнение с 53,3% от първоначалната стойност за конвенционални коли, става ясно от данни на Autovista24.

В някои случаи употребяваните електромобили вече са по-евтини от техните еквиваленти с двигатели с вътрешно горене, въпреки че може да са стрували много повече, когато са били нови. Това е проблем за компаниите, които имат много електромобили в счетоводството си: през септември британската фирма за отдаване на електрически коли под наем Onto Holdings изпадна в несъстоятелност, обвинявайки ниските цени за финансовите си затруднения.

Ценовата война при новите електромобили, предизвикана от намаляването на цените на Tesla Inc., не помага, но има и други фактори: потребителите знаят, че следващото поколение превозни средства, захранвани с батерии, ще бъдат по-добри и не са готови да платят за технология, която скоро може да се окаже остаряла. И клиентите продължават да се тревожат относно живота на батерията въпреки факта, че електромобилите обикновено идват с осемгодишна гаранция за батерията, а проучванията показват, че клетките не се разграждат толкова бързо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:17 | 07.02.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още