Трябват ви поне 79 хил. паунда (99 хил. долара), за да купите ново електрическо Porsche Taycan, ако живеете във Великобритания. Версиите с по-висока спецификация се предлагат за няколко десетки хиляди паунда повече. Но един подобен Taycan на три години може да се намери на цена под 50 хил. паунда. Употребяван електрически SUV Jaguar iPace – избран за автомобил на годината в световен мащаб през 2019 г. – може да бъде закупен за по-малко от 20 хил. паунда, а електрическо BMW i3 втора ръка вече се предлага и на цена под 10 хил. паунда, пише в коментар за Bloomberg Крис Брайънт.
Търговецът на употребявани автомобили Лори Кемпстър от Auto Union Trading Co. е продал 15 броя Porsche Taycan през последните шест седмици – в някои случаи на купувачи отвъд океана, за по-малко от половината от цената на новото превозно средство. „Забелязахме, че цената на тези автомобили намалява значително и затова купихме няколко и те се продадоха веднага. Така че продължихме да ги купуваме”, изтъква той в интервю по телефона. „Има търсене на употребявани електромобили, след като цените станат по-разумни“, добавя Кемпстър.
Потъващите цени на пазара на употребявани коли са добра новина за потенциалните клиенти, но имат обратен ефект за техните първи притежатели и за автомобилната индустрия като цяло: високото ниво на автоматизация свива печалбите за операторите на автопаркове и оскъпява лизинговите договори.
Енергийният преход ще се забави, освен ако правителствата и автомобилната индустрия не успеят да накарат потребителите да се чувстват комфортно при закупуване на електромобил втора употреба. Повече от три четвърти от колите, закупени годишно в Европа, са употребявани, но електромобилите все още представляват по-малко от 2% от продажбите на употребявани автомобили на големи пазари като Великобритания и Германия.
Средните офертни цени за електромобили втора употреба са спаднали с около 23% в Обединеното кралство през последните 12 месеца, става ясно от данни, събрани от Auto Trader, докато цените на употребяваните превозни средства като цяло са намалели с по-малко от 6%. Сайтът на Auto Trader вече предлага стотици употребявани коли Porsche Taycan; други електрически модели отчитат още по-големи спадове в стойността.
За автомобилната индустрия амортизацията не е непозната – превозните средства от всякакъв вид губят стойност веднага щом бъдат продадени от дилъра и обикновено губят около половината от тази цена след три години употреба.
Тази математика беше променена за кратко по време на пандемията, тъй като прекъсването в производството на превозни средства доведе до скок в стойността на употребяваните автомобили. Тъй като цените започнаха да се нормализират, електромобилите загубиха стойност по-бързо от моделите с двигатели с вътрешно горене. Автомобилите, задвижвани с батерии, запазват само 38,4% от първоначалната си стойност при замяна след 36 месеца и изминати 60 хил. километра в сравнение с 53,3% от първоначалната стойност за конвенционални коли, става ясно от данни на Autovista24.
В някои случаи употребяваните електромобили вече са по-евтини от техните еквиваленти с двигатели с вътрешно горене, въпреки че може да са стрували много повече, когато са били нови. Това е проблем за компаниите, които имат много електромобили в счетоводството си: през септември британската фирма за отдаване на електрически коли под наем Onto Holdings изпадна в несъстоятелност, обвинявайки ниските цени за финансовите си затруднения.
Ценовата война при новите електромобили, предизвикана от намаляването на цените на Tesla Inc., не помага, но има и други фактори: потребителите знаят, че следващото поколение превозни средства, захранвани с батерии, ще бъдат по-добри и не са готови да платят за технология, която скоро може да се окаже остаряла. И клиентите продължават да се тревожат относно живота на батерията въпреки факта, че електромобилите обикновено идват с осемгодишна гаранция за батерията, а проучванията показват, че клетките не се разграждат толкова бързо.
преди 10 месеца До: evlogi Първото нещо което ти казват преподавателите по електротехника в техническия университет, е че ел. двигателя има много по голямо КПД от ДВГ! ... а вие сте тръгнали на война срещу физиката ... чакай малкоооо! :D:D ... същото и с глобалното затопляне! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца До: evlogi чакай бре екселаджия, не пиши наизуст отново (не коментирай технически теми, моля те), то е така и с бензиновите коли... Добре, там я няма батерията, но има още десетки системи които ги нямаш на електрокара! Има модели на които ремонта им е ужасно скъп.. от рода на 3000-4000 лева за съединител, който го сменяш на 50К.а в следващите 20, батериите ще станат в пъти по евтини и по мощни ... каквото се случи в последните 20 и направи тази технология приложима... сега следва оптимизация! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца За до 3-4 годишна, ако е на една трета от първоначалната цена, може би ще намери купувач.Понеже след няколко години той пък ще трябва да се отърве от нея , и ако въобще успее, ще е на цена близка до нулата , иначе не виждам кой би си купил 8 годишна електрическа кола с оригиналната батерия...Разбира се, ако цените на батериите рязко паднат, това ще се промени, но засега това е положението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Никой не ги купува тези *** колкото и статии да се напишат ;) отговор Сигнализирай за неуместен коментар