Преди няколко години Индонезия реши да превърне своите богати на никел залежи в основа за изграждането на местна индустрия за електромобили. Страната наложи впоследствие забрана за износ на метала, което означаваше, че компаниите, които искат да си осигурят достъп до тази суровина – използвана в най-популярния и мощен вид батерии – ще трябва да изградят местни заводи за обработка. Властите в Индонезия се надяват, че това ще бъде последвано от вълна от строежи на заводи за производство на електромобили и батерии, създавайки верига на доставки, пише Wall Street Journal.
След появата на мащабните фабрики за преработка на метала индонезийската никелова индустрия стана свидетел на експлозивен растеж. Но нейното енергийно захранване става изключително с въглища, което отдалечава страната от климатичните цели. А Индонезия все още чака производителите на електромобили да се установят.
Докато президентът Джоко Уидодо се готви да напусне поста тази година след десетилетие на власт, той увещава потенциалните си наследници да се придържат към политиката, която е в центъра на неговото икономическо наследство. Индонезия провежда президентски избори на 14 февруари, като новият избраник ще поеме управлението през октомври.
Уидодо представи плана си като отговор на въпроса как Индонезия ще стане богата нация. Той казва, че страната загърбва 400-годишния модел, датиращ от колониалните времена, когато е била експлоатирана заради природните си ресурси и получава малко в замяна. Той подтикна други развиващи се държави да последват примера му.
Миналата година държавни служители придружиха делегации от богатите на минерали Папуа Нова Гвинея и Демократична република Конго до един от най-големите никелови индустриални паркове в Индонезия, за да им покажат мащаба на постиженията на тяхната страна. Сега архипелагът е осеня с нови, построени от Китай заводи за обработка на метала. Стойността на износа на никел от Индонезия е нараснала четири пъти от 2019 г. до около 33 млрд. долара.
Но не всеки вярва, че сребристият метал е сребърен куршум.
Заводите за преработка на никел доведоха до скок в използването на въглища, като страната изгражда нови въглищни централи идват в момент, когато светът се опитва постепенно да премахне изкопаемите горива. В доклад от януари на Climate Rights International, американска екологична група, се казва, че един индустриален парк, фокусиран върху никела, разположен на островите Малуку в източна Индонезия, ще изгаря повече въглища от Испания или Бразилия, когато бъде напълно функциониращ.
„Ние жертваме околната среда и обществото, като в същото време получаваме ограничени печалби за страната“, коментира Мухаймин Искандар, кандидат за вицепрезидент на предстоящите избори, по време на телевизионен дебат с политическите си опоненти.
Други кандидати обещаха да продължат политиките на президента относно никела, включително фаворитът за президент Прабово Субианто, който каза, че е много по-добре да се изнасят батерии за електрически превозни средства, отколкото суров никел.
Репутацията на „мръсния никел“ заплашва самите икономически възможности, за които Индонезия копнее. През октомври девет американски сенатори подписаха писмо, противопоставящо се на предложеното споразумение за свободна търговия за доставка на стратегически важни минерали от Индонезия, позовавайки се на опасения за околната среда и безопасността. Без споразумение за свободна търговия батериите за електромобили, направени от никел, обработен в Индонезия, няма да отговарят на условията за данъчни стимули в САЩ.
Това прави индонезийският никел по-малко привлекателен за западните производители на електромобили, които вече са притиснати от зелените групи относно екологичните последици при добива на подобни суровини.
В знак на нарастващото безпокойство, заместник-директорът по въпросите за батериите и стратегическите материали в Министерството на енергетиката на САЩ, Ашли Зумвалт-Форбс, изрази загриженост в публикация в LinkedIn относно това, което тя нарече хватката на мръсния индонезийски никел на пазара. На Индонезия се пада половината от световното предлагане на никел, спрямо една четвърт през 2018 г.
Проблемите с никела също тласкат производителите на електромобили да преработват автомобилните батерии или да не използват никел. Литиево-желязо-фосфатната алтернатива набира популярност, въпреки че предлага по-ниски нива на енергийна плътност от аналозите, съдържащи никел.