Tesla Inc. се нарежда на десето място сред най-ценните компании в света и може да се похвали с най-бързо нарастващата рентабилност сред концерните от автомобилната индустрия.
Загубата на 50% от акционерния капитал след рекордния ценови връх на акциите през ноември 2021 г. подчерта трудностите пред компанията, която беше изместена от китайската BYD през четвъртото тримесечие на 2023 г. като най-големия производител на електромобили в света.
Антисемитският туит на главния изпълнителен директор Илон Мъск в социалната платформа X, която той ребрандира след придобиването на Twitter за 44 млрд. долара, беше още една причина за подкопаването на доверието сред най-лоялните инвеститори.
Анализаторите вече се оттеглиха от Tesla до такава степен, че почти 65% от тях вече не препоръчват акциите. Както Лиъм Денинг от Bloomberg Opinion обобщава след разочароващия отчет на концерна от миналата седмица: Tesla започна 2023 г. с оценка от 341 млрд. долара, като през следващите 12 месеца печалбата ѝ падна с 24% (с изключение на непаричните данъчни облекчения за четвъртото тримесечие), а консенсусната бъдеща оценка за печалбата на Tesla се понижи с 27%.
Пазарната капитализация на Tesla е девет пъти по-голяма от тази на BYD. Източник: Bloomberg
Днешна пазарна оценка на Tesla - 660 млрд. долара. Както Адам Сархан, основател и главен изпълнителен директор на 50 Park Investments, каза пред Bloomberg на 21 януари, „Ако Tesla понижава прогнозата си и не се развива възходящо в близко бъдеще, защо инвеститорите трябва да са оптимистични?“.
Въпреки че Tesla „може да не расте с 50% годишно, както смяташе компанията, Tesla „все още увеличава обема си с 15% до 20% годишно и генерира брутна печалба от 7000 долара на кола“, изтъква Дейвид Барън , управител на Baron Focused Growth Fund, който прогнозира, че книжата на Tesla ще поскъпнат с 56% до 300 долара на акция след около 12 месеца и с 525% до 1200 долара на акция през 2030 г.
И макар BYD да е способна да привлече вниманието на медиите, докато прави опит да се разшири в глобален план, рентабилността ѝ е друг въпрос. Базираната в Шънджън компания превръща 100 долара от продажбите си в 11 долара печалба преди лихви, данъци, амортизация и обезценка при марж на оперативната печалба от 11%. Междувременно Tesla успява да генерира при 100 долара приходи 14 долара печалба, осигурявайки си марж от 14%.
Капиталовите разходи на BYD са два пъти по-големи от тези на Tesla през повечето тримесечия от 2022 г. насам.
И двете компании отчитат ръст на свободния паричен поток от 2019 г. насам (Tesla генерира 4,4 млрд. долара през последните 12 месеца срещу 1,8 млрд. долара за BYD).
Въпреки всички предизвикателства акциите на Tesla прибавиха към стойността си 832% през последните пет години, или почти три пъти общата възвръщаемост на BYD от 296%, като само през последните 12 месеца те поскъпват с 15%.
Загубата на почти една трета от пазарната стойност от края на декември би изглеждала смъртоносна рана за всяка компания. Но превъзходната сила на маржа изглежда е възглавницата, която позволява на Tesla да оцелее при по-бавните продажби, докато компанията търси правилния път, а Мъск се готви да представи своето най-евтино превозно средство, за да се пребори с нарастващата конкуренция по света. Така че дори след като претърпя един от най-големите си спадове в оценката, откакто стана публична компания през 2010 г., стойността на Tesla остава почти два пъти по-висока от втория в класирането сред автомобилните компании по пазарна капитализация - Toyota Motor Co., и девет пъти по-голяма от стойността на BYD.