Въпреки че автомобилните производители и техните доставчици правят големи залози за бъдещото търсене на електрически превозни средства, краткосрочното глобално забавяне причинява сериозни щети, включително фалити, отменени първични публични предлагания (IPO) и съкращения на производството, пише Ройтерс.
Инвестициите в нов производствен капацитет и в технологично развитие надминаха действителното търсене на електромобили, което засили натиска върху компаниите да намалят разходите.
„Вярно е, темпът на растеж при електромобилите се забавя, което създава известна несигурност. Ще строим според търсенето“, изтъква ръководителят на американския концерн General Motors Мари Бара по време на представянето на последния отчет на компанията във вторник (30 януари).
Преди това GM намали целите за производство на електромобили поради забавеното търсене, но Бара заяви пред анализаторите, че GM е „окуражен“ от прогнозите на индустрията, че продажбите на електромобили в САЩ се очаква да нараснат поне с 10% тази година от около 7% през 2023 г.
Основният конкурент на този пазар Ford преди това намали производството на електрически модели поради същите причини.
Междувременно главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск подчерта краткосрочните проблеми, като предупреди за рязко забавяне на растежа на продажбите през тази година. Със спад на маржовете, на фона на намаленията на цените, компанията изтри 80 млрд. долара от пазарната си капитализация на следващия ден.
„Няма съмнение, че ограниченията – зареждането на електромобилите и липсата на устойчивост на батерията при ниски температури – будят безпокойство сред потребителите“, коментира Тим Пиеховски, портфолио мениджър в ACR Alpine Capital Research, която притежава акции на GM.
В понеделник (29 януари) френската Renault се отказа от плановете си да листне своя електромобилен бизнес Ampere поради влошените борсови условия. Първоначални компанията заяви, че се стреми към оценка на звеното от 10 млрд. евро.
Неясни икономически перспективи
Доставчиците също са засегнати от забавянето.
Китайският производител на батерии Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) обяви във вторник, че очаква ръстът на печалбата за 2023 г. значително да се забави спрямо предходната година, тъй като компанията се бори със забавящото се търсене и засилващата се конкуренция.
Китайската BYD, която освен че е лидер на пазара на електромобили през четвъртото тримесечие на 2023 г., е и втори по големина производител на батерии в света, прогнозира нетната печалба за миналата година да нарасне по-бавно спрямо 2022 г., докато миналата седмица южнокорейският концерн LG Energy Solution обяви, че очаква забавяне на растежа на световния пазар на електромобили тази година.
„Глобалният импулс при електромобилите спира. На пазара се наблюдава свръхпредлагане спрямо търсенето“, посочва анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас.
Albemarle, най-големият производител на литий в света, заяви по-рано този месец, че съкращава работните места и капиталовите разходи в отговор на падащите цени.
Междувременно продажбите на електромобили в Германия , включително на плъгин хибридни модели, спаднаха с 16% през миналата година и се очаква да спаднат с още 9% през 2024 г., прогнозира германската автомобилна асоциация VDA.
Все пак германското производство на електромобили може да нарасне с 19% тази година до 1,45 млн. броя, като голяма част от продукцията е предназначена за износ, добавя VDA.
Търсенето на електромобили в Европа е отслабнало и производителите на автомобили в региона са изправени пред засилващата се конкуренция в лицето на китайските марки. Но тези, които понасят най-много щети в сектора, са електромобилните стартъпи.
В понеделник британската Arrival съобщи, че е получила известие за премахване на акциите ѝ от борсата Nasdaq. Междувременно Lordstown Motors, Proterra и шведската Volta Trucks изпаднаха в несъстоятелност, тъй като трудните икономически условия попречиха на търсенето и възпрепятстваха достъпа до капитал.
Шведската Polestar заяви преди седмица, че планира да съкрати около 15% от работната си сила, или 450 души, поради предизвикателния пазар.
В дългосрочен план производителите на автомобили залагат на електромобили, въпреки че все още се възползват от силното търсене на превозни средства, задвижвани с двигател с вътрешно горене.
„Знаем, че пазарът на електромобили няма да расте линейно“, изтъква финансовият директор на GM Пол Джейкъбсън във вторник. „Готови сме да се движим между производството на конвенционални модели и електрически“, добавя той.
преди 10 месеца За неразбралите - в началото на миналия век пак е имало бум на електрокари. В Ню Йорк 1/4 от такситата са били електрически. И какво стана после и защо? И това не е заради батериите. Пълен гретенизъм е да се иска пълна замяна на ДВС с елестро. В основата е все този "зелен хайвер". отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца ПарАта ебавамамата на фукарАта. Пазарът, доколкото все още мърда, си казва думата. Хората на бизнеса започват да надушват приготвения им от декретаджиите-зеленокомунндета ккурркапан и започват да финтират куките, обмазани със зелен хайвер за стръв. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца Електрокарите са бъдещето, но все още е далечно... Цената едва ли е такъв проблем, но технологията още не е усъвършенствана. Излезе ли качествена батерия всичко много бързо ще се промени... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 месеца А когато за всички стане ясен пълният гретенизъм на паянтовото залитане към електрокари, кво прайм? Всички предпочитат чер хайвер, а ни пробутват зелен, при това на "специални" цени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар