Tesla Inc. записа силна 2023 г., тъй като цената на акциите ѝ нарасна двукратно в рамките на 12 месеца. Но 2024 г. започва по различен начин, като производителят на електрически превозни средства, воден от Илон Мъск, записва най най-лошия си годишен старт досега.
Компанията е загубила повече от 94 млрд. долара от пазарна оценка само през първите две седмици на 2024 г. Не е трудно да разберем защо, тъй като базираният в Остин, Тексас, производител е ударен от порой от негативни новини: от разпродажбата на модели на Tesla от страна на Hertz Global Holdings Inc., регулаторни разследвания и евентуален ръст на разходите за труд, пише Bloomberg.
Всичко това идва на фона на забавящия се растеж на търсенето на електромобили, особено в САЩ.
„Основното безпокойство на инвеститорите относно Tesla е стагниращият растеж“, коментира анализаторът на Cowen Джефри Осбърн.
Ударът върху пазарната капитализация на Tesla в началото на годината е най-големият, който компанията е понасяла за подобен период, откакто стана публична през 2010 г. В процентно изражение спадът от 12% за акциите на Tesla от началото на януари е най-големият от 2016 г., когато книжата ѝ поевтиняха с 14% през първите девет сесии.
Tesla намалява цените на колите си агресивно от началото на 2023 г. в опит да стимулира търсенето. Но резултатът е постоянна ерозия на нейния някога огромен марж на печалба. Брутният марж на автомобилите на Tesla без да се включват регулаторни кредити за третото тримесечие падна до 16,3% от 27,9% преди година . И натискът само се засилва, тъй като много от работниците в заводите на компанията в САЩ си осигуряват увеличения на заплатите.
„Преминаваме през цикличен спад при електромобилите, но конкурентната динамика изостря цикличния натиск“, изтъква Ивана Делевска, главен инвестиционен директор в Spear Invest,. „Намаляването на цените и рязкото падане на маржовете са функция на тази неблагоприятна конкурентна динамика“, добавя тя.
Като допълнение към проблемите, Tesla трябваше да пренасочи пратките, предназначени за нейния завод в Берлин, поради атаките на хутите в района на Червено море. Това принуди компанията да преустанови голяма част от работата в съоръжението до 11 февруари.
Tesla за първи път предупреди за забавянето на търсенето на електромобили по време на своя отчет за третото тримесечие, представен през октомври. Почти веднага след това редица автомобилни производители и доставчици по целия свят се включиха със собствените си негативни прогнози.
Въпреки че доставките на Tesla за четвъртото тримесечие бяха по-добри от това, което анализаторите очакваха, те оставиха китайската BYD Co. да изпревари своя конкурент при глобалните продажби на електрически автомобили.
Резултатът беше грубо пробуждане за инвеститорите на Tesla. Миналата година акциите на компанията се наредиха на осмо място по най-добро представяне в рамките на индекса S&P 500. Досега тази година те са на осмо място, но отзад-напред.
Естествено, Мъск също понася голям удар. Най-богатият човек в света, който донатрупа богатство през 2023 г., отбеляза спад на нетното си състояние с 23 млрд. долара досега тази година. Той си върна първото място в класация на най-богатите хора на планетата миналата година, изпреварвайки Бернар Арно, но сега Джеф Безос бързо се доближава до него със 179 млрд. долара спрямо 206 млрд. долара за Мъск.
По-голямата част от нетната стойност на Мъск идва от неговия дял от 13% в Tesla и около 304 милиона изпълними опции върху акции. Той също така притежава около 42% от SpaceX, което се оценява на около 53 млрд. долара.
Като се има предвид всичко това, Tesla остава ключов играч в глобалния преход от превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, към предимно електрически. Причината: Компанията продължава да води пред конкуренцията по редица показатели. Китайската BYD може и да успя да победи Tesla по брой продадени превозни средства през четвъртото тримесечие, но все още изостава в приходите и печалбата. И BYD не продава автомобили в САЩ, където Tesla остава лидер на пазара.
В много отношения най-големият проблем на Tesla може да бъде нейният минал успех и надеждата, която генерира. Докато инвеститорите се тълпят около акциите ѝ, пазарната капитализация на Tesla нараства, правейки я много по-голяма от всяка друга автомобилна компания в света. Но това също ги направи силно уязвими към големи реакции към всякакви негативни новини.
Ето защо толкова много привърженици на Tesla твърдят, че тя не трябва да се сравнява с обикновените автомобилни компании. За тях крайната истинска стойност на компанията е в бъдещето и се надяват тя да успее да разработи първите истински автономни превозни средства. Единственият проблем е, че Tesla обещава това от години и повечето експерти казват, че технологията е все още далеч от търговска реализация.
„Tesla не успя да изпълни обещанията за напълно автономно шофиране и изкуствен интелект, които вече са включени в оценката“, коментира Делевска от Spear.