Само една трета от китайските производители на автомобили постигат годишната си цел за продажбите през 2023 г., тъй като конкуренцията на най-големия автомобилен пазар в света се разгорещява, пише Bloomberg
Само четири от 13-те марки, които са представили годишни данни за продажбите, са постигнали целите си, водени от производителя на електрически превозни средства Li Auto, който е доставил 376 030 автомобила през 2023 г. - надхвърляйки първоначалната си цел от 300 хиляди с 25%.
BYD изпълни амбициозната си цел от 3 млн. автомобила, продавайки 3,01 млн. превозни средства през 2023 г., докато увеличава усилията си да измести Tesla като най-големия производител на електромобили в света. Възходът на базираната в Шънджън компания до лидерската позиция чрез широка гама от продукти, покриващи повечето ценови категории, притиска някои по-малки играчи, тъй като поглъща по-голям дял от пазара.
Geely Automobile Holdings Group досега е единственият традиционен автомобилен производител, който е изпълнил годишната си цел, въпреки че неговата електромобилна марка Zeekr е постигнала само 85% от целта си за продажбите.
Междувременно Nio, Xpeng и Zhejiang Leapmotor Technology не успяха да постигнат целите си за втора поредна година, което ги подтикна да направят промени в своите ръководни екипи.
Пропуските са факт в края на годината, въпреки че общите продажби на електрически превозни средства и плъгин хибриди в Китай растат с 38% през 2023 г. до 8,88 млн. броя, става ясно от данни, публикувани от Китайската асоциация на пътническите автомобили (PCA).
Hozon New Energy Automobile, която беше създадена през 2014 г. и се фокусира върху конкурентния сегмент на масовия пазар на електромобили, не само не успя да постигне целта си за продажбите, но също така регистрира спад в годишните доставки. В отговор съоснователят и главен изпълнителен директор Джан Йон обяви, че той лично ще поеме ръководството на маркетинговия екип, като приписва разочароващото представяне на лошия маркетинг и комуникация, както и на слабото ценообразуване.
„Растежът на китайския автомобилен пазар се движи главно от превозни средства, използващи нов вид енергия, и износ“, коментира Цуей Доншъ, генерален секретар на PCA. „Производителите на автомобили, които не могат да изпъкнат на тези два фронта, лесно биха могли да изостанат“, добавя той.
Преминаването към електрифицирани превозни средства и разширяването на повече пазари, като Русия, може да е единственият изход за изостаналите, посочва Цуей.
Китайските електромобили сега са почти толкова достъпни, колкото автомобилите с двигател с вътрешно горене, отваряйки път към по-широкото им приемане. Автомобилните производители, които се борят да се електрифицират, са изправени пред риск относно рентабилността.
По-ожесточената конкуренция по отношение на моделите и цените прогони повече по-малки играчи. През ноември само 82 производителя на екологични модели са успели да продадат поне една кола в сравнение с 92 миналата година, показва анализ на Bloomberg, използващ данни от Китайския център за автомобилни технологии и изследвания.
„Бързото охлаждане на икономическото възстановяване на Китай след пандемията доведе до по-силна от очакваното пазарна конкуренция през 2023 г.“, коментира Джоана Чен, автомобилен анализатор в Bloomberg Intelligence, добавяйки, че ценовите насрещни ветрове може да се задържат през по-голямата част от 2024 г., тъй като доверието на потребителите остава ниско.