IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

2023 г. се оказа повратна за японския автомобил

Основните японски марки демонстрираха готовност за трансформация, залагайки обаче на различни скорости на електрификация

14:35 | 09.01.24 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Японските производители на автомобили винаги са били на върха по отношение на дизайна и технологиите. Въпреки това, когато става дума за електромобили, те значително изостават спрямо Европа, САЩ и Китай. Токио, градът с най-голямо население в света, отчита забележителен недостиг на електрически превозни средства по улиците си.

Това е в рязък контраст с други страни като Норвегия и Китай, където електрическите автомобили придобиха значителна популярност. В Норвегия електрическите превозни средства съставляват повече от 50% от продажбите на нови автомобили, докато Китай се превърна в най-големия пазар за този тип задвижване.

Защо това е така? Една от причините вероятно е силното присъствие на хибридни превозни средства в Япония. Хибридните автомобили, които комбинират двигател с вътрешно горене и електрически двигател, са популярни в страната през последните десетилетия.

Друг фактор е липсата на правителствени стимули и добре развита зарядна инфраструктура. Страни като Норвегия и Китай въведоха щедри субсидии и изградиха обширни мрежи от зарядни станции, докато Япония приема тези мерки по-бавно.

Въпреки това има признаци, че японските производители започват да наваксват изоставането си. Компании като Toyota и Nissan обявиха амбициозни планове за разширяване на своята гама от електрически превозни средства през 2023 г. Toyota, най-големият автопроизводител в света по пазарен дял, има за цел електрическите автомобили да съставляват 70% от глобалните ѝ продажби до 2030 г, например.

Ето какви планове начертаха японските водещи автопроизводители през 2023 г. по отношение на електрификацията:

Toyota и нейната дилема

Хибридни или електрически превозни средства с батерии? Този дебат се оформи и разгорещи в автомобилната индустрия през последните няколко години. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск смята, че хибридните превозни средства са само фаза, докато президентът и бивш главен изпълнителен директор на Toyota Акио Тойода отдавна е скептично настроен към изцяло електрическите превозни средства.

Засега изглежда, че скептицизмът към електрическите превозни средства работи в полза на Toyota. Последният месечен отчет на японския автомобилен производител показа, че е продал 322 463 хибрида през ноември, с което общите му продажби на хибриди за годината нарастват до 3,1 млн. броя – 30-процентен ръст на годишна база.

Междувременно продажбите на електромобили с батерии на Toyota също се увеличават през 2023 г. до около 95 хил. броя – четирикратен ръст спрямо предходната година. Тази цифра обаче представлява само около 1% дял от общите продажби на Toyota. Въпреки че обяви планове за инвестиции в размер на 28 млрд. долара през 2021 г. за пускането на 30 нови електрически модела до 2030 г., японската компания изпитва затруднения да достигне лидерите в сегмента. Китайската BYD, например, е продала малко под 800 хиляди електромобила с батерии през периода от януари до ноември м.г., а Tesla се очаква да достигне 1,82 милиона доставки в световен мащаб.

Положителното за Toyota е, че някои потребители изглежда търсят алтернатива на изцяло електрическите превозни средства.

Докато продажбите на електромобили растат в световен мащаб, темпът на растеж е по-бавен в САЩ. Американците са закупили рекорден брой хибридни превозни средства през 2023 г., около 1 милион броя, което е 76% увеличение спрямо 2022 г., по данни на Edmunds. Toyota отбелязва това развитие в месечния си отчет, като подчертава стабилните продажби в Северна Америка на хибридни превозни средства като RAV4 и Corolla.

Според компанията зад ръста в продажбите ѝ в Европа стои силното представяне на гамата Yaris – която включва хибридни и plug-in хибридни модели, RAV4 и Corolla. През ноември продажбите ѝ в Китай растат със 17% въпреки възхода на китайските производители на електромобили.

Данните на Toyota за ноември показват, че вероятно компанията запазва титлата си на най-продаван производител на автомобили в света за четвърта поредна година. Японската група е продала 10,2 милиона автомобила, включително тези от нейните дъщерни дружества, за периода от януари до ноември. Обемите на продажбите на Toyota са с около 2 млн. броя повече от тези на най-близкия ѝ съперник - Volkswagen Group, която е продала 8,3 милиона автомобила през същия период на тази година.

Toyota все пак не бяга от полето на електромобилите. Компанията обяви планове да пусне нова линия твърдотелни батерии, които ще осигурят на електрическите превозни средства по-дълъг пробег и ще намалят производствените разходи. Дружеството заяви, че очаква да продава 1,5 млн. електромобила годишно до 2026 г. Групата обяви, че се стреми да има шест нови модела електромобили в Европа през следващите две до три години. Компанията очаква електрическите ѝ превозни средства с батерии да имат дял от 20% от общите ѝ продажби на нови автомобили в региона.

Honda и силата на успешното партньорство

През изминалата година Honda обяви планове за по-сериозно навлизане в света на електромобилите в Северна Америка с два модела, разработени съвместно с General Motors, които ще бъдат пуснати в продажба през 2024 г. Компанията работи по пускането на нов, по-голям електромобил през 2025 г. – година по-рано от първоначално обявеното.

Honda си е поставила за цел до 2040 г. всички нейни модели по света да бъдат електрически или такива, захранвани с водородни горивни клетки. Тя цели да произвежда повече от 2 милиона електромобила годишно до 2030 г.

В Китай, най-големият пазар на електромобили в света, Honda има три електрически модела, които ще бъдат пуснати в продажба през 2024 г. – e:NS2, e:NP2 и концепция, представена на автомобилно изложение в Шанхай. До 2027 г. Honda ще представи още седем електромобила в Китай. До 2035 г. Honda се стреми към 100% електричество за своите продажби в Китай, изпреварвайки други региони.

Nissan и неговата европейска мечта

През 2023 г. Nissan също обяви планове за ускорено преминаване към електрически превозни средства, особено в Европа, където регулациите по отношение на емисиите са най-строги. Компанията планира да направи практически всичките си предложения в Европа (98-процентен дял) електрически или хибридни до фискалната 2026 г. Това е над предишната ѝ цел за 75-процентен дял на такива модели в Европа. В Япония производителят планира 58% от предлаганите модели да са електрически или хибридни.  

Целта на Nissan за продажби на електромобили и серийни хибриди остава непроменена за САЩ, над 40 процента. В Китай целта беше намалена на 35% от 40%. Това включва само чисти електромобили, а не хибриди. Целевите числа на Nissan не включват очакваните продажби на автомобили на партньорите на компанията като френската Renault или Mitsubishi, по-малък японски автомобилен производител.

Nissan беше сред ранните лидери в електрическите превозни средства със своя Leaf, който беше пуснат в продажба през 2010 г. Оттогава дружеството беше изпреварено от компании като Tesla и китайският автопроизводител BYD. Представители на Nissan твърдят, че компанията, базирана в Йокохама, разполага с богати познания за технологията при създаването на електромобили, които са критични за разпространението им.

Nissan планира да пусне 19 електрически модела до 2030 г. Компанията обяви планове през 2023 г. да инвестира допълнителни 1,1 млрд. паунда за производство на три нови електрически модела в завода си в Съндърланд в Североизточна Англия.

Mitsubishi и раздялата с Китай

Mitsubishi обяви през 2023 г., че ще се оттегли от китайския пазар на фона на спада в продажбите, като същевременно ще инвестира до 200 млн. евро в предприятие на Renault за електрически превозни средства в опит да ускори развитието на превозни средства с нулеви емисии. Японският автомобилен производител спря производството в Китай през март миналата година заради ожесточената конкуренция с местните марки и ще спре да продава автомобили веднага щом запасите се изчерпят. Mitsubishi произвежда предимно бензинови автомобили във фабрика в провинция Хунан в съвместно предприятие с Guangzhou Automobile Group.

Решението на Mitsubishi следва съобщението на Nissan през юли, че ще инвестира 600 млн. евро в начинанието на Renault като част от прегледа на партньорството си с френския автомобилен производител. Най-новият инвестиционен план означава, че тримата партньори на алианса ще си подадат ръка за стартирането на новата компания за електромобили, наречена Ampere.

На фона на сравнително смелите планове на японските производители големият въпрос остава дали те ще успеят да запазят доминация на пазара, каквато имаха в ерата на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. EV bZ4X на Toyota, който беше пуснат в продажба миналата година, беше изтеглен малко след това заради дефект с болтовете на главината на колелата. Около 2700 автомобила бяха изтеглени в световен мащаб. Малко след това моделът беше пуснат отново на пазара при липса на съобщения за проблеми. Това обаче послужи като болезнено напомняне за подобни предизвикателства. Някои анализатори твърдят, че колата си е кола и богатото ноу-хау, което идва с автомобилното производство, все още е в сила и при електрическите модели. Други обаче твърдят, че това е напълно ново състезание с изобилие от възможности за нови играчи.

Въпреки че автопроизводителите в Япония се забавиха с прехода към електрически модели, е ясно, че те осъзнават важността на този пазар. Плановете им показват, че можем да очакваме скок в приемането на електромобили в Япония през следващите години. Освен това японското правителство има за цел постигането на въглеродна неутралност до 2050 г., което вероятно ще стимулира допълнителните инвестиции и иновации в сектора на електромобилите. Тъй като светът преминава към по-зелено бъдеще, за всички страни, включително Япония, е изключително важно да дадат приоритет на електрическите превозни средства и да работят за намаляване на въглеродните емисии в транспортния сектор.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:35 | 09.01.24 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още