Продажбите на електрически превозни средства в САЩ продължават да напредват и през тази година, като въздействието от това се усеща в цялата индустрия.
Производителите на автомобили инвестират милиарди долари в електрическата мобилност в страната, привлечени от щедрите федерални стимули, гарантирани от Закона за намаляване на инфлацията (IRA) и от по-строгите разпоредби относно емисиите, пише Wall Street Journal.
Но тъй като клиентите в САЩ се колебаят да преминат от традиционни превозни средства с двигател с вътрешно горене, някои автомобилни компании забавят плановете за разходи за развитие на електрически превозни средства.
Продажбите на електрически модели растат бързо през първите 11 месеца на годината, по-бързо от автомобилния пазар като цяло, но с по-бавни темпове в сравнение с предходните години.
Ръководителите от индустрията споделят, че са уверени, че продажбите ще се ускорят, когато се появят допълнителни модели на по-ниски цени и се подобри зарядната инфраструктура.
В краткосрочен план интересът на купувачите натежава върху автомобилните марки в САЩ, които увеличават производството на превозни средства и батерии в очакване на по-голям скок в търсенето. Продажбите на електрически превозни средства започнаха да се забавят през втората половина на тази година - развитие, което автомобилните ръководители приписват на сравнително високите цени на електромобилите.
В резултат на това електрическите леки коли и пикапи започват да се натрупват около монтажните заводи и шоурумите на дилърите, карайки автомобилните компании да преразгледат своите инвестиционни планове. На едно търговско представителство са му необходими около три седмици допълнително, за да продаде електромобил, отколкото конвенционален автомобил, става ясно от данни на Edmunds. Преди година моделите, захранвани с батерии, се продаваха по-бързо от бензиновите аналози.
Част от предизвикателството за автомобилните производители е, че търсенето на електрически модели не е равномерно разпределено в САЩ. Продажбите са концентрирани в няколко щата, сочат данни на S&P Global Mobility.
Между юли и септември почти една четвърт от всички превозни средства, продадени в Калифорния, са били електромобили, в сравнение с малко над 3% в Мичиган, където се намират централите на General Motors и Ford Motor, изтъква търговската група Alliance for Automotive Innovation, която анализира данните от S&P Global Mobility. Повечето купувачи са в градските райони, където обществената зарядна инфраструктура е по-достъпна, споделят дилъри.
До септември шест от 10-те най-големи автомобилни пазара за електрически автомобили в САЩ са градове на Западното крайбрежие, а първите четири са метрополиси в Калифорния, изтъква S&P Global Mobility.
Търговци и производители на автомобили казват, че много американски купувачи на автомобили все още не са склонни да се откажат от своите конвенционални превозни средства в полза на електрически модел, отблъснати от сравнително високата цена на технологията и опасенията относно времето за зареждане и наличието на зарядни станции.
Автопроизводителите предлагат комбинация от отстъпки и сделки с по-ниски лихви в опит да привлекат купувачи. Тези намаления доведоха до рязък спад в цените на новите електромобили и още по-рязък спад за техните партньори на пазара на употребявани превозни средства.
Американските купувачи плащат средно по 51 668 долара за нов електромобил през ноември в сравнение с 44 112 долара за нов бензинов модел, изчислява консултантската фирма JD Power.
Продажбите на електрически превозни средства в САЩ се развиват по-бавно в сравнение с другите два големи автомобилни пазара в света: Китай и Европа. Близо 27% от продадените автомобили в Китай са били модели с батерии през третото тримесечие, в сравнение с около 8% в САЩ, става ясно от данни на GlobalData. В Европа близо 15% от продадените автомобили през третото тримесечие са били електрически.
Анализаторите казват, че тази тенденция отчасти се дължи на факта, че Китай и Европа започнаха по-рано и по-агресивно да насърчават продажбите на електрически превозни средства с комбинация от държавни субсидии и по-строги регулации за емисиите. Междувременно, в САЩ, които сравнително по-късно въведоха подобни стимули, автомобилните компании се нуждаят от повече време, за да напреднат с пускането на нови електрически модели, а потребителите - да усвоят тази технология.
Индустриални ръководители и анализатори казват, че липсата на достъпни модели пречи на продажбите на електрически превозни средства да напреднат в САЩ, но това вероятно ще се промени през 2025 г., когато се очаква да се появяват по-достъпни опции.