Бързата намеса на Германия за спасяване на двигателя с вътрешно горене изненада много хора в Европа, тъй като промяната на решението на автомобилния гигант в последната минута промени обичайните правила на политиката на Европейския съюз (ЕС).
Най-голямата икономика в блока първоначално подкрепи закона за постепенно премахване на продажбата на бензинови и дизелови автомобили от 2035 г., като краят на 2022 г. гарантираше, че Европа ще се движи към изцяло електрическо бъдеще, пише Euractiv.
Но през 2023 г., малко преди неофициалната сделка да бъде договорена, Германия направи зашеметяващ завой по темата.
Берлин обяви, че вече не може да подкрепя сделката, постигната с посредничеството на Европейския парламент, освен ако автомобилите с двигатели с вътрешно горене, задвижвани със синтетични горива, не бъдат защитени от забрана.
Човек се чуди какво е минавало през ума на Ян Хуитема, депутат от групата Renew, натоварен с преговорите по сделката от Европейския парламент, докато големият му триумф изглеждаше готов да се изпари.
Германска политика
На повърхността изглеждаше, че Германия е решила да защити своята автомобилна индустрия, отказвайки да загърби технология, която е усъвършенствала, въпреки желанията на партията на канцлера Олаф Шолц и Зелените.
В действителност сагата се отнася също толкова за непоколебимата природа на управляващата коалиция в Германия.
През декември 2021 г. новата германска управляваща коалиция се състои от три политически партии – лявоцентристката Социалдемократическа партия, Зелените и либералната Свободна демократическа партия (FDP).
Предложението на Европейската комисия (ЕК) за прогресивно ограничаване на въглеродните емисии от леките коли, достигайки нула до 2035 г., се оказа проблем за свободните демократи, непоколебими защитници на „откритостта на технологиите“.
Вместо изцяло електрически предложения, партията иска да види автомобили с двигатели с вътрешно горене, работещи изключително със синтетични горива, които да бъдат разрешени в рамките на закона за стандартите за въглеродни емисии.
Тези синтетични горива се произвеждат с водород и уловен въглерод и могат да захранват двигатели с вътрешно горене. Ако използваното гориво е от възобновяеми източници, а въглеродът е уловен от атмосферата, то се счита за въглеродно неутрално.
Въпреки това синтетичните горива все още отделят вредни замърсители, което означава, че еколозите са склонни да предпочитат електрическите автомобили пред тази алтернатива.
В Съвета на ЕС предложението беше договорено не от Фолкер Висинг от свободните демократи, който е и министър на транспорта на Германия, а от министъра на околната среда Щефи Лемке, представител на Зелените.
Както беше договорено, Лемке настоя за включването на формулировка, за която натискаха свободните демократи, но тя беше добавена като „клауза за съображение“ в позицията на Съвета, което я постави в необвързващия раздел на закона.
Това изглежда достатъчно за коалицията и Германия изрази подкрепата си. Беше постигнато споразумение с Европейския парламент, което получи достатъчна подкрепа на вътрешните заседания на Съвета. Законът изглеждаше готов.
Официално гласуване от държавите членки за финализиране на сделката беше насрочено за 7 март, което обикновено се смята за формалност. Въпреки това, в поразителен обрат, Германия оттегли подкрепата си. Гласуването беше набързо отменено.
Става ясно, че свободните демократи са научили късно за необвързващия характер на клаузата в съображението.
Вместо това Висинг иска по-конкретна гаранция, че превозните средства със синтетични горива ще бъдат включени в закона. По този начин той се позиционира като спасител на двигателя с вътрешно горене.
Този ход предизвика шок и възмущение от някои кръгове.
„Залогът не е само Европейската зелена сделка, която рискува да се разпадне, но и целият начин на вземане на решения в Европа“, пише Юлия Полисканова от неправителствената организация за чиста мобилност Transport & Environment.
Зад кулисите беше постигнато споразумение между Германия и ЕК за запазване на новите стандарти за емисиите. Изпълнителната власт на ЕС гарантира законодателен механизъм, който ще проправи пътя задвижваните с този вид горива превозни средства да могат да се продават на пазара и след 2035 г.
Нещо друго обаче буди повече тревога – образът на Германия, която принуждава ЕК да се преклони пред волята ѝ.
Камиони с двигател с вътрешно горене
Тази година видяхме и преговори за ограничаване на емисиите от тежкотоварни превозни средства. Като се има предвид твърдото противопоставяне на дясноцентристката група на Европейската народна партия (ЕНП) срещу приключване на ерата на автомобилите с двигатели с вътрешно горене, евродепутатът Йенс Гизеке предупреди за „втора битка за двигателите с вътрешно горене“ при камионите.
В крайна сметка беше сключена сделка за 90% намаление на емисиите от тежкотоварните превозни средства до 2040 г., което ще ограничи броя на продаваните камиони с двигатели с вътрешно горене.
преди 9 месеца Аз лично не вярвам в такива далечни обещания -2035, 2040! Като станат конкурентни срока сам ще дойде... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: cyclop ... хихи ... нема , така е ... дишай дълбоко ... ай са си прочети некой твой любим сайт и чекай словото на резидента ... !! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца До: cyclop разбира се че има алтернатива,, не пиши глууупости, но има и силно лоби, което плаща на политиците... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 месеца Какво "възкреси"??? НЯМА АЛТЕРНАТИВА все още! отговор Сигнализирай за неуместен коментар