2023 година - поредната, белязана от войни, икономически, политически и обществени промени, върви към края си. Investor.bg събра най-значимите събития и тенденции от икономическия живот в България и по света през последната година в специалната секция „Икономиката през 2023".
Мантрата на германските производители на автомобили беше свързана с това, че няма алтернатива на електрическата мобилност. Поне за повечето хора, тъй като електромобилите се радваха на щедрата федерална подкрепа под формата на субсидии. Тази идея за разполагане на коли с нулеви емисии в мащаб обаче остана в миналото.
Когато държавната помощ се сви значително, министърът на икономиката Роберт Хабек прибегна до радикални мерки, свързани с факта, че на 17 декември изтече срокът на екологичния бонус.
Последствията за Германия като място за правене на бизнес са тревожни. Тези приливи и отливи във водещата индустрия на страната по отношение на електрическата мобилност не вещаят нищо добро. Говорим за сектор, в който работят около 800 хил. души.
Въпреки че големите автопроизводители се справят все още сравнително добре, техните доставчици са притиснати силно. Ако Bosch иска да съкрати 1500 работни места, Германия ще усети това. Компанията се оправдава с промените в индустрията – едно електрическо бъдеще няма да има нужда от толкова персонал.
Междувременно по-малките фирми изчезват незабелязано.
Но какви последствия има ограничаването на финансирането за германската автомобилна индустрия? „Електрическата кола се движи в аварийната лента“, изтъква икономистът Фердинанд Дуденхьофер. Според неговите прогнози през 2024 г. в Германия ще бъдат продадени 200 хил. нови коли, задвижвани с батерии.
Ситуацията изглежда различно от тази в Китай. Над 33% от продадените в азиатската страна нови автомобили ще представляват изцяло електрически или плъгин хибридни модели. Според прогнозата на Дуденхьофер през 2025 г. в Китай ще бъдат продадени 7,2 млн. електрически коли спрямо около 300 хил. превозни средства с такова задвижване в Германия.
Не са добри перспективите за Volkswagen Group, BMW AG и Mercedes-Benz AG, защото продажбите на родния пазар винаги са играели важна роля за тяхното цялостно представяне.
Икономиите от мащаба позволяват на китайските марки да имат сериозно предимство по отношение на разходите, подчертава Дуденхьофер.
А германските производители на автомобили? Те трябва да преосмислят стратегията си. Изместването на фокуса върху електромобилите вече не може да бъде единствената опция. Според Дуденхьофер са необходими нови инвестиции в бизнеса с двигатели с вътрешно горене, тъй като загубите в бизнеса с електрически автомобили са неизбежни.
Транспортният експерт Йенс Хилгенберг казва от своя страна, че електромобилите, които германските марки предлагат в момента, „просто не са достъпни за голяма част от населението“.
И за да се подчертае незавидното положение на германските автопроизводители тази година, може би трябва да започнем с факта, че още през януари Volkswagen отново загуби битката с Toyota за титлата „най-голяма автомобилна компания в света“ по пазарен дял. Въпреки изоставането на японците в надпреварата за електрификация и упоритото им влечение към хибридите германската група не успя да ги надвие, доставяйки през 2022 г. 8 262 800 превозни средства спрямо 9,56 млн. броя за Toyota.
Някъде по това време избухна с пълна сила и ценовата война, започната от Tesla. За да подчертае своята непоклатима позиция в Европа, Volkswagen заяви, че няма да се подаде на провокациите на американския концерн. „Имаме ясна ценова стратегия и разчитаме на нейната надеждност“, изтъкна главният изпълнителен директор на германците Оливер Блуме, сигнализирайки, че Volkswagen няма да намалява цените на своите електромобили. За да са максимално ясни нещата, Porsche, най-рентабилната марка в портфолиото на групата от Волфсбург, дори повиши цените на някои свои модели.
И докато германските марки търсеха възможност за усвояване на щедрите субсидии, осигурени от американския Закон за намаляване на инфлацията (IRA), китайските марки успяха да проникнат в задния им двор. Това накара много местни компании да се насочат към масовия потребител с планове за разработка на по-достъпни електромобили, които да се конкурират с китайските модели.
След като обяви, че базовата версия на електрическия ID.2 ще се предлага на цена, по-ниска от 25 хил. евро, Volkswagen сега планира да добави към гамата си от електромобили още по-евтин модел, чиято начална цена ще бъде под 20 хил. евро. Въпросното превозно средство обаче няма да се появи на пазара преди 2026 г., което означава, че дотогава китайските електромобили ще имат възможност да засилят своето присъствие и ценовото си предимство.
Междувременно напливът от китайски модели продължи да се засилва в Германия. Пазарният дял на произведените в Китай електромобили, които достигат най-голямата европейска икономика, нарасна до 28% през май. За сравнение, година по-рано този дял достига едва 7,8%.
Но това не е тенденция, която се ограничава само до автомобилната индустрия на страната. Например 86% от преносимите компютри, 68% от смартфоните и телефоните и 39% от литиево-йонните батерии, внесени в Германия, идват от Китай през първото тримесечие на годината. В случая на редкоземните метали, които намират широко приложение в индустрията за зелена енергия, Германия и ЕС като цяло внасят над 90% от необходимите суровини от Китай.
Междувременно марката Volkswagen, която изпитва проблеми с рентабилността през последните години, попадна в центъра на усилията на едноименната компания майка за повишаване на ефективността и възвръщаемостта. Главният изпълнителен директор на бранда Томас Шефер призна, че Volkswagen все още не е постигнала достатъчно стабилна икономическа основа. „Трябва да създадем добра, конкурентна възвръщаемост по време на криза и в един непрекъснато нестабилен свят“, изтъква Шефер, добавяйки, че новата цел за рентабилност е повишена до 6,5% спрямо 3-те процента за първото тримесечие.
Той обаче не предполага по това време, че до края на годината проблемите около Volkswagen ще се задълбочат поради фактори, които не зависят от него или останалата част от ръководството.
Месеци преди Европейската комисия (ЕК) да започне разследване върху вноса на произведени в Китай електромобили заради опасения от изкривяване на пазара в ЕС поради наличието на осигурени от Пекин субсидии, BMW обяви, че ще произвежда своето следващо поколение електрически превозни средства, известно като Neue Klasse, в североизточния китайски град Шенян през 2026 г., като колите ще се сглобяват от BMW Brilliance Automotive, съвместно предприятие на германците и китайската Brilliance China Automotive Holdings.