IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Автомобилното сърце на Германия се задъхва под натиска на електрификацията

Германските автомобилни марки търсят алтернативни пътища към постигане на климатичните цели, които биха запазили или дори биха повишили тяхната рентабилност

08:15 | 25.12.23 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Причината за това решение е ясна – по-ниски производствени разходи и близост до най-големия пазар в света. Остава обаче да видим как плановете на BMW ще взаимодействат с разследването и очакваните изводи на ЕК относно вноса на изградени в Китай електромобили и дали всичко това няма да доведе до натоварване на Neue Klasse с безпощадни мита.

В края на май Porsche обяви, че влага 20 млрд. евро в електрификация на своята продуктова гама с фокус върху увеличаване на рентабилността до над 20%. Към момента марката остава най-обещаващия елемент от групата на Volkswagen по отношение на развитието си и представянето си в ерата на електрификация.

През лятото се засилиха търканията между ЕС и Китай относно вноса на евтини електромобили, произведени в азиатската страна. Франция се превърна в основен и най-агресивен пропагандатор на идеята за търговски мерки срещу Пекин. На това се противопостави германската автомобилна индустрия, която има широка експозиция спрямо китайския пазар. Всъщност за Volkswagen присъствието в Китай му осигурява голяма част от глобалните продажби, поддържайки го на първите места по пазарен дял в света. Компанията отдавна нарича Китай свой "втори домашен пазар", който съставлява около 40 процента от глобалните ѝ продажби за 2022 г.

И BMW, и Mercedes-Benz могат да се похвалят с еднакво големи дялове на продажбите в Китай.

Това ще ескалира по-късно през годината, когато ЕК обяви, че започва антидъмпингово разследване на вноса на произведени в Китай електромобили.

За да подчертае задълбочаващите се проблеми, Volkswagen понижи макар и леко прогнозата си за доставките за годината, като финансовият директор на компанията Арно Антлиц подчерта изместването на фокуса върху укрепването на нетния паричен поток с помощта на свиване на разходите.

Речта на Фон дер Лайен

Когато в средата на септември председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен обяви началото на разследването на китайските електромобили, редица европейски политици приветстваха това решение.

„Става дума за нелоялна конкуренция. Не става въпрос за задържане на високопроизводителни, евтини автомобили извън европейския пазар; става дума за търсене на отговор на въпроса дали има скрити, преки или косвени субсидии, които създават нечестно конкурентно предимство“, изтъкна германският икономически министър Роберт Хабек.

Но подобни коментари не могат да изтрият тревогата от европейската автомобилна индустрия, която е силно обвързана с Китай, не само по отношение на неговия огромен пазар, но и поради влиянието му върху глобалните вериги на доставки.

„Очевидното предимство на Китай и конкурентният внос на стоки вече оказват влияние върху вътрешния пазарен дял на европейските производители на автомобили“, посочва Фон дер Лайен. Но призивът ѝ е противоречив, тъй като големите германски марки са силно изложени на китайския вътрешен пазар, тъй като разполагат с огромен производствен капацитет в Китай и разчитат на страната за голяма част от своите приходи.

Всякакви ответни мерки от страна на Пекин могат да ударят германците много по-лошо, отколкото всяка друга нация в региона.

Забавящо се търсене

В началото на есента започнаха да се прокрадват слухове и коментари относно очакваното забавяне в търсенето на електромобили. Volkswagen се възползва от това, за да засили своите мерки относно разходите, като обяви, че планира да съкрати работници на временен трудов договор в завода си в Цвикау. Това беше последвано от новината, че компанията готви да закрие фабрика в Източна Германия в опит да свие разходите и да засили рентабилността.

Подчертавайки надвисналите буреносни облаци над индустрията, Volkswagen отложи избора на терен за строежа на своята четвърта фабрика за батерии през ноември. Блуме се позова на охлаждащото се търсене на електромобили в Европа. Неговата компания се присъедини към група от автомобилни производители и анализатори, които предупредиха, че търсенето на електромобили не се развива според очакванията, като темпът на резервации на електрически модели на германската група се забавя до 150 хил. броя в Европа от 300 хил. броя за миналата година.

Финални стъпки

Броени дни преди края на годината германските компании продължават да работят по електрификацията на своята гама без особена яснота за близкото бъдеще. Тепърва ще се усетят ефектите от прекратените държавни субсидии за електромобили в Германия и ще се види каква ще бъде ответната реакция на Китай, ако разследването на ЕК стигне до заключението, че има явно подбиване на цените от страна на китайския внос и бъдат наложени наказателни мита.

Нищо чудно предвидените за електрификация десетки милиарди евро от германските марки да отидат за спасяване на положението, ако Пекин реши да си отмъщава.

Хората от Волфсбург, Мюнхен и Щутгарт не трябва да забравят, че догодина ще се проведат президентските избори в САЩ, чийто резултат може рязко да промени политиката на Вашингтон относно стимулирането на електрическата обилност и производството на батерии.

Иронията се крие в това, че германските концерни са застрашени от китайските съперници в съответните ценови сегменти, но в същото време не могат да се справят без Пекин и неговия обширен пазар. Те са принудени да маневрират внимателно, докато се търсят най-подходящите политики на европейски ниво относно търговията с азиатската страна и Вашингтон, и да поддържат стабилни връзки с китайските доставчици, докато бавно напредват в своята диверсификация при суровините и материалите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:27 | 26.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

5
rate up comment 2 rate down comment 0
Alex Silver
преди 11 месеца
Най-много обичам да чета глупости. Затова и наминавам насам. ФРГ за да замени всички сегашни коли с електрики ще са нужни поне 40 нови АЕЦ като тия, дето ги спряха. Иначе ядец. Няма откъде да дойде толкова ток. Освен от енергията на някои коментари тук.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 10 rate down comment 1
evlogi
преди 11 месеца
Преди време ей така ги подлъгаха с дизелите.Но сега щетите ще са май по-големи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 8
zelka007
преди 11 месеца
До: khao ... ами и там има доста хора с акъл ... :))) ... но факт , проспаха електрификацията с няколко години ... и голям шамар им удари зануленият с енергийната криза , която предизвика ... това хич не е за подценяване ... ще отшумява поне още година-две ... но те са много организиран и работлив народ , навъпреки всякакви приказки туканка ... ти гледай в какви конвулсии и истерии изпадат форумните нефелници кат иде реч за там ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 11 rate down comment 9
khao
преди 11 месеца
До: zelka007 ояли са се много немците, вместо да харчат за развойна дейнот, те харчат за лобизъм...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 10 rate down comment 15
zelka007
преди 11 месеца
ще се задъхва , разбира се ... теслите продължават да са едни от най-ефффективните електрички ... освен това те изградиха мощна зарядна инфраструктура в целият бял свят . една обикновена кола зарежда годишно между тон и половина до два тон бензин х 3лв = 4,5-6 бона . една тесла за същото каране харчи под един бон зареждана в гаража ... мъска ги разкова със зарядната мрежа първо и цената за зареждане в нея кат второ ... а в ЕС се състезават кой може най-скъпо да продава заряден ток ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още