Купувачите на литий звучат предпазливо относно перспективите пред ключовия метал за батерии за тази година, дори след огромния спад в цените тази година, пише Bloomberg.
Производителите наскоро се обърнаха към своите клиенти – предимно в Азия – за уреждане на договорите за доставка за 2024 г. Въпреки че обемите на продажбите се повишиха през предходните няколко години на фона на бума на електрическите превозни средства, този път изглежда, че остават непроменени, споделят източници, запознати с въпроса.
Обсъждат се и сделки с по-големи ценови отстъпки от миналата година на фона на по-големите свободни количества от метала на пазара.
По-мрачното настроение по време на преговорите следва бума и ценовия спад на пазара. Цените на лития скочиха до рекордно високо ниво през 2022 г. на фона на силното търсене. Но металът поевтиня с около 80% тази година в отговор на бързото разширяване на производството и тъй като търсенето на батерии започна да губи инерция.
Последствията от спада при лития са дълбоки както за купувачите, така и за продавачите. Акциите на водещи производители като Albemarle Corp. и Ganfeng Lithium Group Co. поевтиняха тази година, като за момента някои компании произвеждат повече, отколкото могат да продадат.
Междувременно за потребители като Tesla Inc. и Ford Motor Co. тези ценови отстъпки ще осигурят облекчение, след като нарастващите цени на батериите свиха печалбите на автомобилните концерни миналата година – въпреки че сега същите са изправени пред забавяне в продажбите на електромобили.
До преди няколко години секторът за добив и преработка на литий договаряше дългосрочни договори за доставка на фиксирани цени. Това се промени, тъй като големите колебания в цените създадоха главоболия относно разходите за фирмите за батерии и автомобилните производители. Това доведе до преминаване към годишни споразумения, сключени по начин, подобен на тези с други метали като медта – с премии или отстъпки.
Преговорите за доставките и цените при лития, които обикновено продължават от ноември до края на годината, все още текат. Обемите на доставките, които се обсъждат, отчитат леки промени спрямо тези преди година, изтъкват източници.
Същи така се обсъждат отстъпки от приблизително 5% до 10% спрямо спот цените. Някои от предложените отстъпки може да се прилагат само за доставки за част от следващата година и все още подлежат на корекции.
Азия е най-големият купувач на литий. Годишните договори представляват голяма част от покупките, направени от повечето южнокорейски, японски и китайски потребители.
Цените на лития вече достигнаха най-ниското си ниво от 2021 г., рязък обрат спрямо миналата година, когато автомобилната индустрия се готвеше за дългосрочен недостиг. С влизането в експлоатация на нови производствени обекти, които да подкрепят предлагането, потребителите разполагат с достатъчно запаси, които да използват.
Въпреки че някои анализатори казват, че ценовият спад на лития е близо до своя край, не се прогнозира рязък обрат догодина. Глобалното търсене на батерии се очаква да нарасне с 38% през следващата година, което е спад от очакваните 53% тази година, изчислява Rystad Energy.