fallback

ЕС трябва да внимава с призивите за „регулаторна отсрочка“ в транспортния сектор

Отлагането на изпълнението на екологичните цели или тяхното разхлабване ще навредят както на потребителите, така и на целия зелен преход, изтъква Моник Гойен

21:53 | 15.12.23 г. 6
Автор - снимка
Създател

Производителите на автомобили призоваха за регулаторна пауза, притеснени от законодателство, което трябва да гарантира, че превозните средства са в съответствие с екологичните цели на Европа. Но ако Европейският съюз (ЕС) уважи техните искания, това ще застраши изпълнението на климатичните цели на блока и ще навреди на потребителите, пише за Euractiv Моник Гойен, генерален директор на Европейската организация на потребителите (BEUC), която представлява 45 независими национални потребителски организации в Брюксел и защитава интересите на европейските потребители.

Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) изтъква, че, за да се даде възможност на транспортния сектор да постигне успех в зеления и цифров преход, трябва да натиснем бутона „пауза“ на регулаторно ниво.

Производителите на автомобили се учат чрез пример. Сега, след като ЕС въведе правила, които ще електрифицират автомобилите до 2035 г. – нещо, което ще бъде от полза за околната среда и портфейлите на шофьорите – те категорично отхвърлят всяко друго задължение. Компаниите разбраха, че има политическа възможност да получат регулаторно „спокойствие“.

Въпреки че потребителските организации са съгласни, че производителите на автомобили преминават през голяма промяна, това не може да оправдае регулаторна пауза навсякъде за цял един сектор. Нещо повече, можем ли наистина да натиснем пауза за мерки и дейности, които всъщност сме чакали от години?

В тази връзка автомобилните компании многократно се противопоставиха на амбициозните нови стандарти за отработените газове, известни като Евро 7. Резултатът? Разводнен стандарт, който противоречи на научни и икономически доказателства, доказващи необходимостта от амбициозно законодателство, изтъква Гойен.

Производителите на автомобили сега се противопоставят на инициатива за регулиране на достъпа до данни в превозните средства. Тази регулаторна инициатива би гарантирала по-голяма конкуренция за това какво може да се прави с данните, което ще облагодетелства потребителите, които ще имат по-голям избор сред доставчиците на услуги.

И нека си признаем, производителите на автомобили не са единствените, които залагат на „регулаторната пауза“.

Използвайки същата теза, една очаквана инициатива на ЕС за интегрирано издаване на билети – регламент за услуги за мултимодална цифрова мобилност – беше блокиран от действащите железопътни оператори и авиокомпаниите.

Утвърдените оператори в транспортния сектор – производителите на автомобили, железопътните оператори и авиокомпаниите – искат да удължат паузата, яхвайки вълната от регулаторни паузи, създадена от политиците преди няколко месеца.

Докато сърфират по тази вълна, те добавят още един аргументиран аспект: „Трябва да докажем, че пазарът се проваля“. Използвайки новия модерен жаргон във вътрешния процес на вземане на решения на Европейската комисия (ЕК), те знаят много добре, че този аргумент ще забави всичко.

По същество от ЕС се иска да натисне спирачките на всеки нов закон, когато някой извика (пазарен) „Вълк!“ въпреки ясните доказателства за ползите, които законодателството може да донесе за потребителите, околната среда, нашето здраве или свободата ни на избор.

По ирония на съдбата, „регулаторно прекъсване“ и „доказателство“ за пропадащ пазар не се изискват, когато става въпрос за получаване на субсидии, държавна помощ, разрешително законодателство и други подобни. По този въпрос производителите на автомобили са повече от готови да работят с политиците или да накарат политиците да работят за тях.

И какво да кажем за потребителите тогава? Е, те могат да почакат.

За тях „регулаторна пауза“ в транспортния сектор означава разочарование, липса на достъпни и устойчиви алтернативи за техните нужди от мобилност. Или може да се окажат заключени в нови цифрови решения, без да имат никакъв контрол или мнение по темата.

Това не е пътят. Много повече трябва да се направи, за да успеем в зеления и цифров преход. Това изисква нови инициативи, но също така и предложения, които бяха отлагани твърде дълго в самото име на регулаторната пауза, заключва Гойен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:53 | 15.12.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още