Под натиска на клиенти, които искат да диверсифицират веригата си на доставки спрямо Китай, южнокорейските производители на електромобилни батерии се ангажираха да разработят по-достъпен тип химия, предпочитана от китайските им конкуренти, пише Ройтерс.
Но LG Energy Solution (LGES), SK On и Samsung SDI казват, че ще бъде трудно да се работи с бързи темпове по технологията за литиево-железни фосфатни (LFP) батерии, тъй като те все още не могат да се конкурират по цена с общоприетите в индустрията литиеви батерии, базирани на кобалт, никел и манган.
Всичко това може да забави растежа на продажбите на електрически превозни средства и да се отрази върху американските субсидии, ако президентът Джо Байдън загуби изборите през 2024 г., предупреждават източници.
Фирмите - които допреди две години прокарваха единствено базирани на никел литиево-йонни батерии - също не желаят да подкопаят усилията си за разработване на по-евтини батерии на базата на никел, добавят източниците.
Южнокорейските производители на батерии отдавна твърдят, че базираните на никел батерии са по-добри поради по-голямата енергийна плътност, която осигурява по-дълъг пробег, като същевременно са по-леки и малки от други аналози. Но глобалните автомобилни производители сега ги притискат да разработят LFP батерии, докато търсят начини да съкратят производствените си разходи.
„Нашите клиенти от автомобилния сектор ни казаха: „Бихме искали да купуваме батерии от вашата фирма – LFP батерии за нашите по-малки автомобили и никелови батерии за нашите премиум автомобили“, споделя мениджър в голям южнокорейски производител на батерии.
Трите фирми изтъкват, че планират да създадат LFP батерии, които са по-добри от съществуващите продукти, повишавайки енергийната плътност и други характеристики. Samsung SDI също така заяви, че планира да осигури конкурентоспособност на разходите за тези батерии чрез дизайн на продукта и чрез подобряване на процесите и съоръженията.
LFP батериите, произведени от китайски доставчици като CATL и BYD, са приблизително с 20% по-евтини от никеловите аналози, изтъкват анализатори.
Автопроизводителите не само искат да намалят разходите, но и компаниите, които искат да продават в САЩ, искат да се възползват от субсидиите за електрически превозни средства, предоставени съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на администрацията на Байдън.
Новите правила на САЩ обаче допълнително ограничават количеството китайско съдържание в батериите, отговарящи на условията за субсидии от следващата година, принуждавайки автомобилните производители да възлагат надеждите си на снабдяване с LFP батерии от некитайски доставчици. Например Ford Motor, който използва железни батерии, произведени от CATL, в своя SUV Mustang Mach-E, заяви, че моделът , който в момента е в шоурумите на дилърите, е малко вероятно да отговаря на изискванията за федерални данъчни стимули от януари.
Понастоящем нито един от трите основни южнокорейски доставчици - които представляват почти половината от световното предлагане на автомобилни батерии, с изключение на китайския пазар - не произвежда LFP батерии. LGES обаче произвежда други видове LFP батерии, които не са насочени към автомобилите.
И трите фирми наскоро споделиха, че ускоряват развитието на тази технология. LGES и Samsung SDI се насочват към масово производство с хоризонт през 2026 г., докато SK On споделя, че е завършила разработката и преговаря с клиенти за старт на доставките.
Но борбата срещу техните китайски съперници по цена ще бъде трудна задача, изтъкват източниците.
„Въпреки че сме наясно с нарастващата нужда от собствено производство на LFP батерии, трябва да го направим по начин, който работи за нас и нашите клиенти, което означава, че трябва да ценим LFP батериите, конкурентни на китайските продукти, и също така трябва да постигнем печалба", добавят източниците.
Изграждането на верига за доставки за такива батерии ще отнеме време. Като начало, в Южна Корея няма производители на катоди за LFP батерии, така че трите фирми ще трябва да доставят такива от Китай.
Консултантската фирма Hi Investment & Securities, изчислява, че всички LFP батерии, произведени в Южна Корея, вероятно ще бъдат със 17% по-скъпи от китайските продукти и тази цена може да скочи до 40%, ако батериите се произвеждат в САЩ поради по-високите разходи за труд и инфраструктура.
През изминалата година трите южнокорейски фирми обявиха общи 44 млрд. долара инвестиции за разширяване на производствения си капацитет - главно в САЩ, за да отговарят на изискванията за субсидии от IRA.
Агресивното инвестиране в изграждане или преоборудване на заводи за производство на LFP батерии може да бъде затруднено през следващите две до три години, предупреждават източниците, особено предвид по-бавните продажби на електромобили, което отчасти се дължи на скока в разходите за финансиране на автомобили за потребителите.
General Motors, Ford и Tesla, които получават батерии от южнокорейски фирми, наскоро заявиха, че ще забавят разходите, свързани с електрическата мобилност, позовавайки се на по-бавните продажби.
Южнокорейските производители на батерии също са наясно, че Доналд Тръмп, водещият републикански кандидат на предстоящите президентски избори в САЩ, планира рязко да намали субсидиите за електромобили.
„Производството на батерии в САЩ всъщност не генерира голяма печалба на първо място“, коментира Чо Хюнрюл, старши анализатор в Samsung Securities. „Ако субсидиите от САЩ бъдат намалени значително, тогава южнокорейските производители на батерии може да обмислят... пренасочване на ресурсите си към други региони“, добавя той.