Скандинавските работници са възмутени от Tesla - и ясно демонстрират недоволството си.
След като шведски работници започнаха стачка по-рано тази есен срещу американския производител на електрически превозни средства, ръководен от милиардера Илон Мъск, много техни колеги в съседните страни изразяват солидарност или се готвят за подобни действия, пише Politico.
Към механиците, обслужващи компанията в Швеция, които започнаха да стачкуват през октомври, се присъединиха складовите работници и колегите им в местните автокъщи в нарастваща кампания срещу Tesla. А сега започва да пристига помощ и от други места.
Шведският синдикат IF Metall настоява Tesla да подпише колективен договор за заплати и условия на труд. Той предупреждава, че стачката ще продължи до постигане на сделка.
Ръководителите на работническите организации призоваха Европейския съюз (ЕС) да се намеси.
„Време е ЕС да стане по-твърд спрямо Мъск“, изтъква пред Politico Клаес-Микаел Стол, заместник генерален секретар на Европейската конфедерация на профсъюзите.
„Враждебен към работниците“
Скандинавските синдикати са възмутени от Tesla, която се ръководи от основния ѝ акционер - предприемачът Мъск, който също притежава социалната платформа X и компанията за астронавтика SpaceX - и са решени да помогнат на своите шведски колеги.
Датският транспортен съюз 3F Transport започна във вторник да блокира транспортирането на електромобили Tesla през Дания към Швеция след призив от страна на IF Metall, информира местната телевизия DR.
В сряда норвежкият профсъюз Fellesforbundet заяви, че ще бойкотира превоза на модели Tesla към Швеция по маршрут, преминаващ през норвежките пристанища, ако компанията не се съгласи с исканията на IF Metall до 20 декември.
Финландският транспортен синдикат AKT се присъедини в четвъртък, като каза, че също ще блокира транспорта на електромобили, идващи през финландските пристанища, ако не бъде постигнато споразумение до въпросната дата.
„Решаваща част от модела на скандинавския пазар на труда е, че имаме колективни споразумения и синдикатите се подкрепят взаимно “, споделя Исмо Коко, президент на AKT.
Представителите на скандинавските синдикати не са единствените работници, които предизвикват Мъск. В САЩ профсъюзът United Auto Workers (UAW) настоява за обединяване на служителите на Tesla, докато компанията се сблъсква с обвинения в разбиване на синдикати.
Това е ескалиращ проблем за Tesla и в Германия, където компанията разполага с гигафабрика близо до Берлин. IG Metall, най-големият профсъюз в Германия, заяви, че отчита ръст на оплакванията от работници на Tesla, загрижени за условията си на труд.
Шефът на IG Metall Кристиане Бенер предупреди Мъск за неговите антисъюзни възгледи в интервю за Bloomberg през октомври, като каза: „Трябва да внимавате. Тук правилата на играта са различни”.
Йорн Егум, лидер на норвежкия Fellesforbundet, заяви от своя страна: „Това е колективна битка според нас. Няма съмнение, че Tesla е компания, враждебна към работниците. Tesla систематично подкопава усилията за обединяване в синдикати и се опитва да приложи условията на САЩ в Европа“.
Той се изрази ясно, че Fellesforbundet ще влезе в битката, ако Tesla се опита да насочи автомобили през норвежките пристанища. „Ще вземем мерки да ги блокираме“, обеща Егум.
Fellesforbundet се присъедини от датския индустриален синдикат Dansk Metal в проявата на подкрепа. „В Dansk Metal бихме искали да видим скандинавска координация, за да окажем възможно най-голям натиск върху Tesla“, споделя Рене Нилсен, вицепрезидент на профсъюза.
Датският синдикат следи отблизо действията в Швеция, добавя Нилсен. „В момента оценяваме какви действия бихме могли да предприемем в Дания“, заяви още той.
В тази връзка датският пенсионен фонд PensionDenmark заяви, че ще се раздели със своите акции на Tesla, превръщайки се в първия скандинавски институционален инвеститор, който продава акциите на автомобилния производител в отговор на спора.
Мъск наскоро коментира отношението си към синдикатите, като каза в Ню Йорк миналата седмица: „Не съм съгласен с идеята за синдикатите. Просто не харесвам нищо, което създава нещо като лордове и селяни. Мисля, че синдикатите естествено се опитват да създадат негативизъм в една компания.
Подготвени за продължителен конфликт
Що се отнася до работниците, които започнаха акцията срещу Tesla, те се готвят за дълга стачка.
„Готови сме този конфликт да продължи дълго време, преди да получим колективен договор“, споделя Йеспер Петерсон, говорител на IF Metall.
И подкрепата от синдикатите в цяла Европа не остана незабелязана. „Получаваме невероятно силна подкрепа от нашите скандинавски приятели. Това е много важно и ние сме благодарни за това“, изтъква Петерсон.
Въпреки статуса си на лидер на пазара на електромобили, Мъск не изпълнява своята роля в зеления преход, смята Стал от ETUC.
Зелените работни места и производството също трябва да вървят с добри условия за работниците. „Това е най-богатият човек в света и той очевидно не може да си позволи да плаща съответно на работниците“, изтъква той.
преди 1 година ето за това ЕС е номер едно, и трън за всипки малоууумници.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година мдааа ... на Европейският пазар има правила , дали ти харесва или не е личен въпрос . но искаш ли да работиш тук , те важат за всички ... тва не ти е Поднебесната кинкалерия , да се пазариш на парче с ККП ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Освен скандинавските синдикати , русоробите също не харесват Мъск . Ама вторите имат съвсем различни причини :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар