IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електромобилните фабрики в Китай изостават в наемането на работници

Пекин не прецени бързото разрастване на своя сектор за електрически превозни средства, което създаде недостиг на квалифицирани техници

09:39 | 26.12.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В Гуанджоу Си намира работа във фабрика, която изработва части за автомобилни каросерии за близкия монтажен завод на Honda. Всеки път, когато пристига ново оборудване, чуждестранни експерти го свързват с лаптопи и вземат всички решения при тестовете. Това впечатлява Си.

„Можех да ги гледам само като манекен“, споделя той.

Това оставя белег върху него. Си преживява с безплатна храна в кафенето във фабриката и спестява заплатата си, 100 долара на месец, за да си купи лаптоп IBM за 1195 долара. Учи автоматизация през уикендите чрез програма за обучение за възрастни.

Обучението ще му помогне да направи кариера в сектора на електрическите превозни средства. До 2019 г. успява да купи апартамент от почти 102 кв.м в отдалечено предградие на Нинбо, на 800 мили от Гуанджоу. Днес родителите му живеят в апартамента, докато Син, съпругата му и двамата им сина плащат 350 долара на месец за апартамент в Хъфей.

Междувременно китайското правителство се опитва да обучи поколение работници като Син, с противоречиви резултати.

През 2014 г. президентът Си Дзинпин се обърна към служители на правителството и на комунистическата партия, както и към бизнеса, да „култивират стотици милиони висококачествени работници и технически и квалифициран персонал“.

Но тази цел се сблъска с нарастващите стремежи на китайските родители, които нямат интерес да изпращат децата си в професионални гимназии, за да усвоят уменията на електротехник, машинист или друг техник.

Броят на тийнейджърите, постъпващи в професионални и технически гимназии, е спаднал с 25% между 2010 г. и 2021 г. В същото време броят на учениците в академичните гимназии почти не се променя.

Около 60% от китайското население, което навършва 18 години, се записва в университет. През 2000 г. този дял е едва 10%.

Компаниите в Китай са по-бавни от тези в някои страни, като Германия, в създаването на дългосрочни програми за обучение. Рязкото намаляване на раждаемостта също засилва неотложността за справяне с предизвикателството.

Броят на младите хора, които навършват 18 години всяка година в Китай, е намалял с повече от 40% от средата на 80-те години на миналия век. Въз основа на броя на бебетата, родени през последните няколко години, броят на 18-годишните ще намалее наполовина през следващите години.

Китай, и по-специално индустрията за електрически автомобили, се опитва да използва автоматизация, за да се справи с недостига на персонал.

Според Международната федерация по роботика бизнесът в Китай е инсталирал повече индустриални роботи през 2022 г., отколкото останалите страни по света взети заедно. Азиатската нация надмина най-големите си конкуренти в производството Япония, САЩ, Южна Корея и Германия.

До 2027 г. Nio планира да замени половината си мениджърски позиции с изкуствен интелект и една трета от работниците във фабриката с роботи. Една от фабриките на компанията произвежда 300 хил. електрически мотора годишно и в нея работят само 30 служители.

Но роботите могат да компенсират само част от нарастващото търсене на фабрични техници в Китай.

Volkswagen нае нов развоен център в Хъфей, в който ще работят 3000 инженери за разработване на електрически автомобили, и се подготвя да произвежда електрически автомобили там.

Това означава още повече търсене на специалисти като Син, който вече има проблеми с попълването на собствен екип от електротехници. „Ние също непрекъснато набираме персонал“, споделя той, „и не успяваме да намерим подходящи служители“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:40 | 26.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още