Възходът на евтините китайски електрически превозни средства засилва натиска върху традиционните производители на автомобили, които се обръщат към различни доставчици, от производители на материали за батерии до разработчици на чипове, за да намалят разходите и да разработят достъпни електромобили по-бързо от първоначално планираното, пише Ройтерс.
„Автомобилните производители се фокусират само върху достъпни превозни средства, знаейки, че в противен случай ще отстъпят на китайските концерни“, споделя Анди Палмър, председател на британския стартъп Brill Power, който е разработил хардуер и софтуер за подобряване на системата за управление на батерията при електромобилите.
Палмър, бивш главен изпълнителен директор на Aston Martin, казва, че продуктите на Brill Power могат да увеличат пробега на електрически модел с 60% и да позволят употребата на по-малки батерии. Батерията е най-скъпият компонент при електромобилите.
Страховете от забавяне на търсенето междувременно увеличиха натиска върху компаниите за намаляване на разходите.
Тази неотложност може да се открие навсякъде. Renault заяви миналия месец, че планира 40% намаление на разходите за своите електромобили, за да достигне ценови паритет с моделите, работещи с изкопаеми горива. Stellantis изгражда европейски завод с китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) за производство на по-евтини литиево-желязо-фосфатни батерии и наскоро представи електрическия SUV Citroen e-C3, който започва на цена от 23 300 евро.
Volkswagen и Tesla също разработват електромобили на стойност около 25 хил. евро.
Винсент Плувинейдж, главен изпълнителен директор на базираната в Пало Алто, Калифорния, OneD Battery Sciences, казва, че при последните му посещения с клиенти на европейски автомобилни производители всяка среща е започвала с един и същ рефрен: „Намаляването на разходите сега е по-важно от всичко друго“.
OneD добавя силициеви нанопроводници към графитен аноден материал за електромобилни батерии, за да увеличи пробега и да намали времето за зареждане, спестявайки 281 долара – близо 50% – в сравнение с използването само на графит за 100-киловатчасова (kWh) батерия.
Това може да намали теглото на батерията с 20% за същия диапазон, изтъква Плувинейдж. General Motors е инвеститор и клиент на OneD.
Стартъпът е разработил производствен процес на сравнително евтини машини, използвани в производството на слънчеви панели, като автомобилните концерни не харесват сложни, скъпи нови процеси. Първият тестов завод на OneD ще отвори врати в началото на следващата година.
Базираната в Ходенхаген, Германия, Veekim разработва електрически двигател с магнити, използвайки форма на ферит, или железен прах, вместо редкоземни метали, които пет автомобилни производители и доставчици вече тестват.
Традиционните автомобилни концерни искат да намалят употребата на редкоземни елементи, тъй като Китай доминира в добива и обработката. Главният изпълнителен директор на Veekim Питър Сийгъл казва, че използването на по-достъпни феритни и евтини процеси - включително 3D отпечатано медно окабеляване - може да намали цената на електрическия мотор с 20%.