На климатичната конференция COP 28 в Дубай има много политики за намаляване на потреблението на изкопаеми горива, които "извиват ръцете" и предизвикват множество спорове, но по отношение на електромобилите всички изглеждат единни, пише в анализ Ройтерс. Всички отбелязват изненадващия ръст в търсенето на електрически двигатели в световен мащаб, което беше подкрепено от субсиите, които подобриха технологията и свалиха цените. Това накара и Международната агенция за енергетика (МАЕ) да промени прогнозата си за пика на използването на петрол.
Според организацията около 2030 година потреблението на петрол в света ще стигне върховите 103 млн. барела на ден, спрямо предишните очаквания за 105 млн. барела на ден към 2040 година. Промяната дойде от електрификацията на транспорта, посочват от организацията. Според прогнозите електрическите двигатели ще намалят търсенето с 5 млн. барела на ден към 2030 година.
Транспортът отговаря за 60% от търсенето на петрол в света, посочва Ройтерс. САЩ е най-големият потребител на петрол - около 10% от световното потребление се пада на страната.
Електромобилите са 13% от всички превозни средства по света, като делът им ще се увеличи до 40-45% към края на това десетиление. Този ръст изглежда забележитилен, но според оценките на МАЕ, за да бъдат постигнати целите на Парижкото споразумение, делът на електромобилите трябва да е 70 на сто към 2030 година. Затова и агенцията призовава за увеличаване на субсидиите, за да могат да поевтинеят още батериите.
Бъдещето на сектора зависи основно от цената на електромобилите и от разпространението на зарядни станции. Китай е лидер и по двата показателя. Цената на електромобил в Китай към средата на година е средно малко над 31 хил. евро. Това означава, че най-евтиният електромобили е с 8% по-евтин от своя бензинов еквивалент. И причината са държавните субсидии, както и по-лесния добив до редки метали, които основно се добиват в Китай.
Затова не е изненадващо, но електромобилите вече са 25% от всички китайски автомобили.
За сравнение в САЩ средната цена на електромобилите е 53 хил. долара, тоест с около 5 хил. долара повече от бензинов еквивалент. Ройтерс отбелязва, че страната доста изостава със зарядните станции - едва 52 хил., спрямо 400 хил. в Европа и към 1,2 млн. в Китай.