fallback

Американските субсидии стимулират глобалната търговия с автомобили

Въпреки че китайските марки остават встрани от пазара в САЩ, все повече азиатски играчи се насочват натам заради Закона за намаляване на инфлацията

11:05 | 21.11.23 г.

Износът на автомобили от Европа и Азия нараства, тъй като САЩ и други страни щедро субсидират електрически превозни средства, а дилърите попълват запасите, които изостават от нивата отпреди пандемията от коронавирус, пише The Wall Street Journal.

Бумът на търговията с автомобили контрастира с по-широката слабост на износа, докато световната икономика се забавя. Тенденцията предлага бегъл поглед върху това как възприемането на индустриални политики от Запада, насочени към стимулиране на местното производство и намаляване на използването на изкопаеми горива, изменя моделите на световната търговия.

В Германия, индустриалната сила на Европа, производителите са изнесли около 2,6 млн. нови леки автомобили през първите десет месеца на годината, което е с 22% повече на годишна база, изчислява Германската асоциация на автомобилната индустрия.

Южна Корея и Япония отбелязаха ускорение на износа на автомобили, отчасти благодарение на данъчните облекчения на САЩ за електрически модели. По-рано тази година Китай стана най-големият износител на автомобили в света, изпреварвайки Япония и възползвайки се от вакуума, която западните марки оставиха в Русия след изтеглянето си, както и от износа на електромобили от местни производители като BYD, но и от чуждестранни марки като Tesla.

В сравнение със средния месечен износ през 2021 г., износът на автомобили от Китай през третото тримесечие е нараснал със 71%, показват сезонно коригирани данни, събрани от Oxford Economics. Износът на автомобили от Южна Корея е нараснал с 36% за същия период, а този от Япония е напред с 18%. Износът на автомобили и автомобилни части от Тайланд се увеличава с 13%.

През същия период неавтомобилният износ за тези четири страни е спаднал с 5,4%, подчертавайки как износът на автомобили се противопоставя на по-широката тенденция на отслабване на извънграничните продажби, тъй като потребителите и бизнесът намаляват разходите в отговор на по-високите лихвени проценти.

Автомобилната индустрия беше сред най-силно засегнатите сектори по време на пандемията, тъй като недостигът на полупроводници удари световното производство. Запасите на дилърите бяха изчерпани в САЩ и други големи икономики през 2021 г., когато страните постепенно изоставиха блокадите заради Covid. Оттогава азиатските производители на автомобили се надпреварват да наваксат изоставането при реализиране на поръчките, коментира Алекс Холмс , водещ икономист в Oxford Economics.

Необходимостта от поддържането на оскъдни партиди е един от факторите, които задвижиха износа през тази година. Хуан Дуке, мениджър „Бизнес развитие“ в автокъщата Rick Case Hyundai, казва, че сега има около 400 коли, близо до типичните предпандемични нива.

„Миналата година имахме една трета от това“, споделя той, като запасите за някои месеци са достигали едва от 30 до 40 превозни средства. „Ще продадем всичко“, дори когато цените на произведените в Южна Корея коли Hyundai скочат, посочва Дуке.

Европейските производители отчетоха скок на доставките през третото тримесечие, тъй като силният растеж на американския пазар помогна да се компенсира слабостта в Китай.

BMW Group обяви, че е доставил около 622 хил. превозни средства, включително такива на марките Mini и Rolls-Royce, което е с около 6% повече спрямо обемите преди година. Продажбите са се увеличили с 8% в САЩ, но са намалели с около 2% в Китай.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:05 | 21.11.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още