IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Американските субсидии стимулират глобалната търговия с автомобили

Въпреки че китайските марки остават встрани от пазара в САЩ, все повече азиатски играчи се насочват натам заради Закона за намаляване на инфлацията

11:05 | 21.11.23 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Междувременно Volkswagen отчете 7% ръст на доставите през същото тримесечие до около 2,3 млн. автомобила, тъй като растежът в Европа и Северна Америка компенсира 6-процентния спад в Китай.

Сред големите германски автомобилни производители само Mercedes-Benz регистрира по-ниски доставки в сравнение с предходната година на фона на спада на търсенето както в Китай, така и в САЩ.

Азиатските износители на автомобили се възползват най-вече от прехода към електрически превозни средства, тъй като правителствата се стремят да намалят зависимостта на своите икономики от изкопаемите горива.

Най-големият бенефициент е Китай, който властва на пазара на електромобили благодарение на Tesla, която произвежда много от превозните си средства в Шанхай. Друг значителен фактор тук са местните марки, които разчитат на ниските производствени разходи, за да поддържат ценова конкуренция.

Пренасищането с китайско производство вече допринася за напрежението с търговските партньори. Европейският съюз (ЕС) започна антисубсидийно разследване срещу китайските производители на електромобили на фона на увеличения внос на техните модели.

Търговските ограничения, произтичащи от ледените отношения между Пекин и Вашингтон, означават, че китайските електромобили остават встрани от САЩ, но други азиатски износители получиха положителен тласък от разпоредбите в Закона за намаляване на инфлацията (IRA), целящи да насърчат шофьорите да купуват електромобили.

Подписаното от президента Байдън законодателство първоначално предлагаше данъчни стимули само на купувачи на превозни средства, сглобени в Северна Америка. Но промените в края на 2022 г. разшириха пакета до превозни средства, купени на лизинг, дори и да са произведени другаде, което стимулира вноса на японски и южнокорейски електромобили.

Вносът на електрически автомобили в САЩ от Япония и Южна Корея се е увеличил повече от два пъти през 12-те месеца до края на септември спрямо година по-рано до 5,8 млрд. долара.

Големият въпрос е колко дълго ще продължи бумът. Икономисти казват, че ефектът от възстановяването на запасите след пандемията вероятно ще изчезне скоро. Очаква се икономиката на САЩ да се забави през 2024 г., тъй като ефектът от повишаването на лихвените проценти се засилва. Освен това се очаква Европа да загуби инерция и дори да изпадне в рецесия.

„Има риск доставките на автомобили от Азия да се охладят през следващата година“, изтъква Фредерик Нойман, главен икономист за Азия в HSBC. Според него китайският износ на електрически превозни средства вероятно ще продължи да разширява своето глобално присъствие благодарение на огромния производствен капацитет на икономиката.

По-широките търговски сигнали от Азия, като данните за експортните поръчки на компаниите, показват, че световната търговия „вероятно ще остане под натиск за известно време“, добавя Нойман.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:05 | 21.11.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още