fallback

Кои са факторите, които оформят пазара на батерийни метали в момента?

Динамиката на пазара на литий, кобалт и други метали, свързани с електромобилите, е във фокуса на S&P Global Commodity Insights

13:20 | 19.11.23 г.
Автор - снимка
Създател

На фона на постоянната макроикономическа несигурност търсенето на спот пазара на метали за батерии намаля през 2023 г., което допринесе за общото отслабване на цените спрямо рекордните нива от 2022 г.

Но хоризонтът на търсенето, свързано с енергийния преход, настъпи, стимулиран от различни правителствени инициативи, които подкрепиха навлизането на електрическите превозни средства за декарбонизиране на транспортния сектор и фокусиране върху възобновяемите енергийни източници, пише S&P Global Commodity Insights.

Батериите са най-скъпият компонент на електрическите модели, като катодът на батерията съставлява приблизително една трета от общата цена, поради използването на стратегически важни минерали като литий, никел и кобалт.

Редица експерти изтъкват четири фактора, които играят най-значима роля в определянето на тенденциите на пазара на тези метали.

Литият и рискът от прекъсване на доставките

Дневните спот цени на литиевия карбонат и хидроксид се движат около двегодишните дъна, изчислява S&P Global, на фона на предпазливите покупки от рафинериите, които остават фокусирани върху доставките по дългосрочни договори.

Пазарът на литий отбеляза рязък спад спрямо пиковите нива през ноември 2022 г., тъй като високите цени притисната потребителите и ги отблъснаха от спот пазара. Търсенето също се забави поради високите запаси по веригата на доставки и потребителските разходи, ограничени от слабата макроикономическа среда.

В момента се счита, че пазарът се намира в краткосрочен излишък на предлагане на фона на по-големия от очакваното напредък от осем проекта, които трябваше да бъдат въведени в експлоатация през 2023 г., разположени в Австралия, Бразилия, Китай и Канада, и по два в Зимбабве и Аржентина.

Въпреки неотдавнашните мечи настроения при спот цените, се наблюдава скок на дейността по сливания и придобивания на пазара на литий, тъй като утвърдени играчи се стремят да купят обещаващи нови компании, за да си осигурят доставките на литий. В крайна сметка, в по-дългосрочен план, вероятността от прекъсване на веригата на доставки е много по-голяма при лития, отколкото за други ключови батерийни метали, като се има предвид, че повечето клетки ще използват литиево-йонната технология.

S&P Global Mobility прогнозира, че е необходимо над 270% увеличение на нивата на производство на литий, за да се отговори на прогнозираното търсене в сектора на батериите за електромобили до 2030 г.

Никелът и кобалтът също се очаква да изиграят важни роли, но в по-малка степен, тъй като внедряването на химикали на основата на желязо ще коригира техния потенциален недостиг.

Желязото и никелът ще доминират

В по-дългосрочен план базовият и премиум сегментът при електромобилите ще се насочат към два вида химии при батериите – литиево-желязо-фосфатните (LFP) и никел-кобалт-мангановите (NCM) аналози.

За лекотоварните превозни средства се прогнозира, че NCM батериите с високо съдържание на никел ще заемат близо 50% пазарен дял до 2030 г., като LFP и LMFP, които освен на желязо ще разчитат и на по-високо съдържание на манган – ще заемат близо 30% дял до 2030 г.

Масовият пазар, където се намира най-голямата част от търсенето, ще се превърне в бойното поле между няколко нови технологии като усъвършенствани LFP батерии, NCM аналозите с високо съдържание на манган и монокристалите NCM, които предлагат добра комбинация от конкурентоспособност на разходите и скромна енергийна плътност.

Въпреки че се очаква химията на NCM батериите да остане доминираща в Европа и в САЩ, анализатори прогнозират, че LFP химията и нейните вариации ще увеличат пазарния си дял на фона на подобренията при пробега и по-голямото търсене на масовия пазар.

Като цяло се предвижда размерите на батериите да се увеличат до средно 75 KWh до 2030 г. спрямо 64 KWh през 2023 г.

Предлагане на кобалт

Оценката на европейския спот пазар за кобалта все още се движи около тригодишните дъна въпреки покачването на цените през последните седмици. Това се дължи на по-голямото търсене на легирани метали, както и на известна дейност по възстановяване на запасите от страна на търговците.

Националната администрация за хранителни и стратегически резерви на Китай се очаква да придобие 3100 метрични тона кобалт от китайските рафинерии като част от план за увеличаване на стратегическия резерв през ноември 2023 г. до април 2024 г.

Очаква се излишъкът на пазара на кобалт да се запази до 2025 г., като растящото предлагане на метала от Демократична република Конго и Индонезия поддържа цените под натиск.

Въпроси около търговските потоци между ЕС и Азия

В Европа се разработват няколко законопроекта за намаляване на зависимостта от внос и подобряване на вътрешните доставки на важни суровини, свързани с енергийния преход.

За т.нар. черна маса, токсичният черен прах, произведен от скрап от производството на батерии и излезли от употреба клетки - където могат да бъдат извлечени ценни метали като никел, кобалт и литий - в крайна сметка ще се прилагат редица правила.

Предложението на Европейския парламент към Европейската комисия (ЕК) да определи черната маса като отпадък ще позволи на Брюксел да класифицира материала като опасен и да ограничи износа му извън Европа, като запази съдържащите се ценни минерали в европейските граници. Но преди изборите за Европейски парламент, насрочени за юни 2024 г., някои участници на пазара не очакват промяна при отпадъците до 2025 г. въпреки призивите за по-бърза промяна на правилата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:20 | 19.11.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още