fallback

ЕС отчита излишък при търговията с електромобили и хибриди през 2022 г.

Въпреки това в търговията между блока и Китай азиатската страна отчита голямо преимущество по отношение на стойността на износа

16:01 | 06.11.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Европейският съюз (ЕС) отчита излишък при търговията с електрически и хибридни превозни средства през 2022 г. въпреки опасенията на някои политици и представители на индустрията, че автомобилната индустрия в региона е застрашена от външни играчи, предлагащи по-евтини модели, става ясно от нови данни на европейската статистическа служба Евростат.

Между 2017 г. и 2022 г. търговията с електрически и хибридни автомобили в ЕС отчита силен ръст. През миналата година 42% от общия брой внесени автомобили са били електрически или хибридни, което показва увеличение от 35 процентни пункта в сравнение с 2017 г. Промяната в износа също показва увеличение с 24 базисни пункта през 2022 г., като 26% от износа на автомобили представляват електрически или хибридни коли спрямо 2% през 2017 г.

Сега напълно електрическите коли представляват 9% от общия износ на автомобили на ЕС, докато делът на хибридите достига 13 %. При вноса електромобилите представляват 15%, а хибридите – 21 на сто.

Плъгин хибридите, друга категория екологични превозни средства, достигат съответно 7% от вноса и 4% от износа на автомобили на ЕС.

Внос и износ на електромобили в ЕС. Източник: Евростат

По отношение на стойността, през 2022 г. ЕС е похарчил общо 37 млрд. евро за внос от трети страни за хибридни и електрически автомобили, което е увеличение от 27% спрямо данните за 2021 г. Вносът на хибриди достига 16 млрд. евро, следван от този на електромобили (12,6 млрд. евро) и на плъгин хибриди (8,4 млрд. евро).

Износът на същите продукти за страни извън ЕС възлиза общо на 59,1 млрд., което е с 41% повече в сравнение с 2021 г., когато са отчетени 42 млрд. евро. Износът на хибриди достига 28,5 млрд. евро, докато този на електромобили възлиза на 22,4 млрд. евро. Постъпленията от износа на плъгин хибриди достигат 8,1 млрд. евро.

Търговия с Китай

Автомобилният сектор е най-големият в ЕС, допринасящ с 10 процента за брутния вътрешен продукт на блока. Германските производители на автомобили, например, разчитат в голяма степен на суровини или окончателно сглобяване, извършвано в страни като Чехия, Унгария или Словакия. В тези държави автомобилната индустрия е дори има по-голямо влияние, отколкото като цяло в ЕС, като секторът представлява от 15 до 23 процента от икономическото производство.

Износ на електромобили, произведени в Китай, за Европа, разпределен според обемите на компаниите. Източник: CSIS

Тъй като леките автомобили представляват голяма част от износа на ЕС, нарастването на произведените в Китай електромобили има отражение не само върху търговията между ЕС и Китай, но и върху търговията на блока с останалия свят. Базираните в Европа производители ще се сблъскат с нарастваща конкуренция от Китай на трети пазари, изтъкват от Центъра за статистически и международни изследвания (CSIS).

Произведените в Китай електромобили имат значителен успех в Западна Европа, но китайските марки не се радват на същото ниво на популярност. През първата половина на 2023 г. произведените в Китай електромобили представляват 11,2 процента от всички електромобили, продадени в Германия. Въпреки това, от 32 000 продадени електромобила, произведени в Китай, само 9 процента принадлежат на китайски марки. По-голяма част от електромобилите, които постигат успех в страната, принадлежат на местни марки, притежавани от китайски компании като MG и Polestar.

Пазарен дял на европейските и китайските автомобилни марки на пазара на ЕС. Източник: АСЕА

Според данни на CSIS стойността на износа на произведени в Китай електромобили за Европа достига 15,41 млрд. долара през 2022 г., което превръща Старият континент в основен търговски партньор на Пекин по отношение на търговията с електрически модели през последните пет години.

Междувременно вносът на произведени в Европа електромобили за Китай достига 2,79 млрд. долара през 2022 г. Това е така, тъй като голяма част от европейските компании предпочитат да разположат производствени центрове в азиатската страна поради по-ниските разходи за труд и суровини.

Разбира се, трябва да се има предвид, че част от тези износни обеми принадлежат на некитайски компании, като американския концерн Tesla и германските компании Volkswagen, BMW и Mercedes, които произвеждат на местно ниво чрез съвместни предприятия с китайски фирми.

Делът на европейските съвместни предприятия в общия износ на електромобили на Китай достига 9,5% в периода януари-юни 2023 г., като този на Tesla възлиза на 39,2%.

Всъщност европейските марки представляват около 6% от продажбите на произведени в Китай електромобили през 2022 г., докато делът на китайските марки на електромобилния пазар в ЕС достига близо 4% през същата година спрямо 0,4 на сто три години по-рано, показват данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

В Китай делът на европейските марки на местния електромобилен пазар се свива до 24% през 2022 г. спрямо 28 на сто през 2019 г. В същото време делът на китайските марки на този пазар се увеличава до близо 45 на сто спрямо 36% през 2019 г.

През миналата година ЕС е внесъл над половин милион произведени в Китай автомобили, от които 63% представляват електромобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:01 | 06.11.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още