В бързо развиващия се свят на батерийните метали 2022 г. вече изглежда като отминала епоха. Тогава цените скочиха, производителите на автомобили се тревожеха за дългосрочен недостиг, а Илон Мъск описваше разходите за литий като „безумни“.
Година и половина след коментарите на главния изпълнителен директор на Tesla Inc. пазарната динамика при металите, които са от решаващо значение за енергийния преход, се обърна. Цената на лития се е сринала с почти 70% от началото на годината, докато никелът е поевтинял с около 40%. Кобалтът също отчита ценови спад, пише Bloomberg.
Това трио от основни съставки за батериите за електрически превозни средства сега е сред най-зле представящите се при суровините - притиснато от забавянето на растежа при продажбите на електрически превозни средства, както и от увеличенията на доставките, идващи от Китай, Индонезия и Демократична република Конго. Обратът е напомняне, че е малко вероятно пътят към по-чисти горива да бъде лесен.
„Със сигурност има достатъчно предлагане от всички в момента“, коментира Колин Хамилтън, управляващ директор на отдела за изследване на суровините в BMO Capital Markets Ltd. Цените на батерийните метали „бяха твърде високи, за да бъдат устойчиви“, след като производството се разшири по-бързо от очакваното, добавя той.
Продажбите на електромобили продължават да растат, но по-високите лихвени проценти и несигурните икономически условия в големите икономики притискат потребителското търсене. В Китай, най-големия пазар на електрически коли, се наблюдава забавяне на растежа на годишна база.
Батерийните метали ще се сблъскат с излишък при предлагането през 2024 г . Източник: Mineral Intelligence/Bloomberg
„Огромно нарастване“ на капацитета на произвежданите в Китай батерии, подпомогнат от правителствените политики, означава, че предлагането надвишава търсенето с две към едно, изтъкват анализатори на ANZ Group Holdings Ltd. Това накара производителите на батерии да намалят производството и запасите си, като цените на лития, никела и кобалта вероятно ще останат ниски в краткосрочен план.
По-ниските цени на металите осигуряват известно облекчение при разходите на автомобилните производители и производителите на батерии и могат да доведат до по-евтини електромобили за потребителите. BYD Co., най-големия производител на електромобили в Китай, и Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), най-големия производител на батерии в страната, се възползваха от по-ниските разходи за литий през годината.
При доставките и обработката на метали няколко отделни фактора натежаха на цените. Имаше внезапно разширяване на добива на нискокачествен литий в Китай, докато пазарът на никел беше трансформиран от цунами от евтино производство от финансирани от Китай заводи в Индонезия. Освен това е налице допълнително производство на кобалт, главно от медни мини в Демократична република Конго, и проекти за никел в Индонезия, където суровината се отделя като страничен продукт.
Батерийните метали са след най-слабите компоненти на стоковите пазари по отношение на цените през 2023 г. Източник: Bloomberg
Ще има свръхпредлагане на трите метала за батерии през следващите няколко години, става ясно от прогнози от индустриалната консултантска компания Benchmark Mineral Intelligence. Пазарите на никел и литий няма да бъдат в дефицит съответно до 2027 г. и 2028 г., докато търсенето ще надхвърли предлагането на кобалт от 2026 г., изтъкват от фирмата.
„Цените на лития ще продължат да бъдат изправени пред низходящ натиск през 2024 г. и 2025 г., тъй като въвеждането в експлоатация на нови източници на доставки изпреварва търсенето“, подчертават от търговската компания Xiamen Xiangyu New Energy Co.
Заплаха за добива
Въпреки това все още съществуват рискове пред батерийните метали. Нараства вероятността Индонезия, която произвежда повече от половината от световните обеми никел, да предприеме политически стъпки за повишаване на цените, предупреждава Citigroup Inc. Междувременно Китай планира да увеличи стратегическите си запаси от кобалт, който е важен и за отбранителната и космическата промишленост.
В по-дългосрочен план въпросът е дали настоящият цикъл на по-ниски цени ще тласне компаниите да отменят или забавят плановете си за изграждане на нови мини или рафинерии – без политическа подкрепа от правителствата, които се стремят да изградят свои собствени вериги на доставки.
Albemarle Corp., най-големия производител на литий в света, казва, че това вече започва да се случва. Цените сега са на нива, които заплашват голям брой проекти с по-високи разходи.
Говорейки в Лондон миналия месец, Сю Шоу, ръководител на отдела за енергиен преход и суровини за батерии в Wood Mackenzie, заяви, че турбуленцията все още не е приключила.
„Цените на суровините за батерии ще останат волатилни, но бъдещите цикли стават по-устойчиви, тъй като пазарите показват признаци на съзряване“, изтъква тя, добавяйки: „Натискът при доставките е огромен, дори и при рециклирането“.
преди 1 година туканка имаше един неуравновесен даскал с акции в гъсспром , дето припяваше как литият от Поднебесната и никелът от рассийката щели да струват колкото скиптъра на зануленият от бункера , и какви акции притежавал и какви сосни находища разработвал ... всички му обясняваха че литии , никел и газ под път и над път , той не ... !! ... трябва да го пазим от джанки , има някаква фобия човекът , тревожа се ... не много , но все пак ... оглеждайте се ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар