През последните години Обединеното кралство премахна някои стимули за частно притежаване на електромобили, което направи модела на плащане на месечна такса чрез заплата още по-привлекателен за онези, които искат да спестят пари. Предварителна субсидия до 1500 паунда беше оттеглена през 2022 г.; оттогава делът на частните купувачи в продажбите на нови електромобили е намалял от 36% на 24%, изчислява Обществото на производителите и търговците на автомобили.
Все пак предстоят рискове за корпоративните автопаркове – особено ако пазарът на електромобили втора употреба започне да се облекчава. В Обединеното кралство продажбите на употребявани автомобили превъзхождат продажбите на нови автомобили при съотношение три към едно.
Междувременно пазарът на електрически автомобили втора употреба изглежда нестабилен. През юни средната цена на употребяван електромобил в Обединеното кралство е спаднала с около 20% на годишна база до 31 340 паунда. Очаква се още стотици хиляди употребявани модели да навлязат на пазара през следващите няколко години, тъй като лизинговите периоди на фирмените автомобили изтичат.
Съществуват и опасения относно потребителското търсене. Неотдавнашното решение на правителството да отложи до 2035 г. забраната за продажба на нови бензинови и дизелови автомобили разтревожи бизнеса.
„Има голям дисбаланс между предлагането на тези превозни средства, идващи на пазара, и търсенето от купувачите на употребявани автомобили“, споделя Тоби Постън, директор по корпоративните въпроси в BVRLA. „Някои от нашите членове изразяват опасения, че пазарът може да се срине, освен ако не получим правилния набор от стимули и не подобрим доверието на потребителите“, добавя той.
Лизингът на Дарт за MX-30 е уреден от Tusker, компания за управление на заплатите, която наскоро беше купена от Lloyds Banking Group. Над 50% от клиентите на Tusker печелят по-малко от 50 270 паунда годишно. Застраховката и обслужването са включени в лизинговите договори, а служителите са по-малко уязвими от повишаване на лихвените проценти, което може да тласне нагоре разходите.
Употребяваните електромобили също започват да стават по-достъпни чрез месечните такси, спирани от заплатата, което увеличава възможностите за бизнес клиентите и на теория би могло да помогне на компаниите за управление на автопарковете да печелят от своите автомобили по-дълго време.
Loveelectric, друга компания, която се заминава с предоставяне на лизинг за фирмени автомобили, фокусирана върху електрически модели, казва, че е отчела рекордни дневни поръчки и трафик в приложения, когато е пуснала употребявани модели миналия месец. „Наистина се опитваме да осигурим силен тласък, за да предоставим това предимство за служителите“, споделя Стив Тайгър, основател и главен изпълнителен директор на компанията.
Моделите на американския концерн Tesla отдавна са най-популярните автомобили в Loveelectric, но електрическият Mini Cooper - рядко избиран сред новите автомобили - е един от най-търсените модели втора употреба. Използвано Mini, взето на лизинг чрез Loveelectric, струва на даден служител по около 259 паунда на месец, или малко над 10% от месечната заплата за някой, който печели 30 000 паунда годишно. Месечната вноска за лизинг на такава кола на частно лице би струвало над 400 паунда на месец.