IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електромобилите тестват любовта на британците към малките коли

Новите регламенти и естествената еволюция на пазара рано или късно ще осигурят място за по-малки и достъпни превозни средства с батерии

15:00 | 18.11.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Часът е четири следобяд, а денят е понеделник. Намираме се в Югоизточен Лондон и правим опит да паркираме паралелно – един необходим макар и неприятен ритуал за всеки градско шофьор. Електрическата ни кола е яркочервена Ora Funky Cat, която вече е преминала през набор от подобни ритуали същия ден – превоз на мебели, на пътници, избягване на разсеяни пешеходци – като минава по улиците на Лондон, все едно е създадена за този град. На мокрия лондонски асфалт електрическият Ora се държи превъзходно, пишат за Bloomberg Ричард и Кайл Стоук.

Funky Cat е пленителен електромобил със забавен дизайн, който отговаря на името му; има намек за Porsche в разширените предни калници и клекналата задница. Произведената в Азия кола, която беше пусната в продажба миналата есен, привлича вниманието на британските ентусиасти: достатъчно е малка и лека, за да може една скромна батерия да свърши отлична работа по отношение на пробега. От 72 електрически автомобила, налични в Обединеното кралство, девет имат батерии с капацитет под 50 kWh. За сравнение, само два електромобила в САЩ могат да се похвалят с това.

Великобритания има богата традиция по отношение на популярните малки коли, като най-добрият пример е Mini Cooper, който се превръща в местна класика още през 1969 г. с филма „Италианска афера“ с незабравимите Майкъл Кейн и Бени Хил.

Тест драйв на Funky Cat по улиците на Лондин. Снимка: Jose Sarmento Matos/Bloomberg Тест драйв на Funky Cat по улиците на Лондин. Снимка: Jose Sarmento Matos/Bloomberg

Електрификацията поставя нови предизвикателства пред компактните модели, тъй като скъпите литиево-йонни батерии тласкат производителите на автомобили към противоречиви стратегии. В единия край на пазара на електромобили има големи, луксозни автомобили с големи батерии и високи цени. От другата страна са по-малките, по-семпли електромобили като Funky Cat, които имат за цел да осигурят баланс между достъпност, пробег и размер. Автомобилните производители във Великобритания залагат на последните. 

Тъй като пазарът на електромобили все още гради своите основи, отпечатъкът на средностатистическия автомобил нараства. SUV сегментът съставлява 44% от продажбите на нови електромобили в Обединеното кралство през миналата година в сравнение с 30% от всички продажби на нови автомобили (включително електрически, бензинови и дизелови модели), показват данни на Комитета по изменение на климата.

Дори електрическото Mini, което е с 30 cm по-широко от своя предшественик от 60-те години на миналия век, може да не се движи толкова лесно по улиците на Торино днес.

Никъде не е по-силно изразен този автомобилен тренд, отколкото в САЩ, вторият по големина пазар по продажби на нови електромобили след Китай (Великобритания е на четвърто място). Средностатистическото превозно средство, продадено в САЩ миналата година, тежи огромните 1963 кг, докато такава кола в Обединеното кралство е с около 453 кг по-лека, показват оценки на RAC Foundation, благотворителна организация, която проучва британския автомобилен пазар.

Моделът Funky Cat от различни ъгли. Снимка: Jose Sarmento/Bloomberg Моделът Funky Cat от различни ъгли. Снимка: Jose Sarmento/Bloomberg

Тази разлика отчасти е отражение на нуждите на местните потребители. Шофирането на Ford F-150 по лондонските улици би било доста трудно. В британската столица, която представлява около 13% от населението на Обединеното кралство, ежедневната кола може да бъде по-скоро логистично предизвикателство, отколкото удобство. По-голямата част от жителите използват градската транспортна мрежа.

Страната не е имунизирана срещу стремежа на производителите на автомобили към по-големи модели. Между 2013 г. и 2022 г. новите продажби на всеки тип автомобили са намалели във Великобритания - с изключение на SUV-овете, където продажбите са нараснали със 75%, според Обществото на производителите и търговците на автомобили. През август тестовете на Which?, потребителска група, идентифицираха 161 коли, които са твърде големи за стандартните паркоместа в Обединеното кралство спрямо 129 броя през 2018 г. 

Последна актуализация: 15:01 | 18.11.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още