Само няколко часа след началото на Японското изложение за мобилност през 2023 г., главният изпълнителен директор на Honda каза, че иска да види логото на компанията в космоса (Илон Мъск прати там своя Tesla – бел. прев.) Шефът на Lexus обеща луксозни автомобили с обоняние. Президентът на Subaru, от голяма мъглявина от сух лед, разкри концептуална летяща кола, която в крайна сметка може да полети.
Признаците на стрес са по-малко доловими, отколкото бяха преди. Прекалено многото говорене за бъдещето разкрива пропаст в настоящето и в този смисъл най-голямото автомобилно изложение в Япония служи като показател за това колко упорито някога неудържимите производители на автомобили в страната са готови да се борят за оцеляване. Все повече това изглежда като индустрия, чакаща чудо, пише азиатският бизнес редактор на Financial Times Лио Люис.
Въпросът за трилиони долари е дали твърдотелните батерии - технология, която обещава по-голям пробег и безопасност от литиево-йонните и която Toyota посочи, че е близо до вкарване в масово производство - могат да бъдат това чудо.
Въпреки че е особено видима на изложението в Токио – събитие, което не бе провеждано от 2019 г. – кризата не е само при японските производители на автомобили. Глобалната традиционна автомобилна индустрия, от която производителите в Япония представляват все още изключително мощен и успешен сегмент, може да претърпи историческа, фундаментална и опасна трансформация. Те го виждат в начина, по който се задвижват автомобилите, в това как са конструирани и във все още непознатата роля, която тези навлизащи цифрови платформи ще играят в живота на хората.
Електрическите превозни средства, от един или друг тип, изглеждат като авангарда на тази трансформация и катаклизмът около тях е доказано плодородна почва за новодошлите. Японските производители на автомобили, междувременно, колективно прекараха последните няколко години, позволявайки си да изглеждат все по-назад от еволюционната фронтова линия на електромобилите.
Особено Toyota, като се има предвид нейното дълга глобална доминация като новатор и конкурент. Каквото и да е стратегията зад забавянето ѝ при електромобилите - тя продължава да вярва, че хибридите ще имат критична роля в микса от превозни средства по света - статутът ѝ на изоставащ в това отношение е поразителен. Нелицеприятният контраст с Tesla е очевиден; заплахата от бързо развиващия се легион от агресивни китайски производители на електромобили е вероятно е още по-обезпокоителна.
И това е безпокойството, сред което Японското изложение за мобилност - известно от десетилетия като Токийското автомобилно изложение, но сега ребрандирано за ESG времената (в които се отчитат екологичните, социалните и управленските фактори – бел. прев.) - създаде магазин. При относителната липса на не-японски изложители, то се превърна във витрина на автомобилна индустрия, която отчаяно се надява, че 100 процента от нейните умения и опит ще бъдат релевантни в този нов свят на нови играчи и узурпатори, но все повече се примирява с идеята, че процентът може да е много по-нисък.
В това примирение има непознат спад във външната увереност. Японските компании със сигурност сега изграждат и проектират електромобили, но го правят по начин, който ги кара да изглеждат в края на 2023 г. по-скоро като претенденти в нова индустрия, отколкото като утвърдени играчи в тази, която са доминирали десетилетия. Това позициониране може да е подхождало на Япония преди половин век, когато нейните тогавашни по-агресивни производители на автомобили изместваха американските и европейските си съперници; не е ясно обаче, че те са по-готови в утвърденото си настояще.
Но Toyota има алтернативен наратив. Тя изобщо не беше пасивна, когато Tesla и други напреднаха и заграбиха пазарен дял, а изчакваше момента си. Toyota остави ранният етап на пазара на електромобили да установи стандарти за ценообразуване, пробег, време за зареждане и надеждност, които вярва, че може спокойно да надмине. С други думи тя предвиждаше скок от изоставащ към лидер при електромобилите. Фактът, че Toyota държи дялове в Subaru, Mazda, Suzuki и Isuzu предполага, че ако успее, тя може да придвижи и тях със себе си.
Докато изчаква момента си, според този наратив, Toyota разработва твърдотелна батерия, която ще направи възможен скока от изоставащия към лидер и е близо до възможността да произвежда масово това чудо. Въпреки всички съмнения около това, инвеститорите очевидно харесват историята и са готови да направят залога, че ще се получи. Стратегически планираните актуализации на напредъка на Toyota при твърдотелните батерии изпратиха акциите ѝ до десетилетни върхове, поскъпвайки с 47% само тази година.
Без да е явна характеристика в представянето на Toyota или на някой друг, наративът за твърдотелните батерии имаше постоянно и мощно присъствие на Японското изложение за мобилност. Малко неща определят надеждите на страната за бъдещето толкова ясно, колкото тази технология и всичко, което тя потенциално може да донесе със себе си, особено в индустрия, толкова централна за самочувствието на нацията, колкото колите.
Застаряваща, свиваща се и с намаляваща конкурентоспособност, Япония зависи от постоянния поток от технологични чудеса. Тя се нуждае от твърдотелните батерии повече, отколкото ще признае, завършва Люис.
преди 1 година Всички приказват за тези солид стайте батери, кой 2027 кой 2030 година, но за сега само китайците продават модел с тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Тойота наскоро обяви 50% ръст на оперативната си печалба, тия взели да и пеят реквием..Ам.а че дървеняци.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар