Само няколко часа след началото на Японското изложение за мобилност през 2023 г., главният изпълнителен директор на Honda каза, че иска да види логото на компанията в космоса (Илон Мъск прати там своя Tesla – бел. прев.) Шефът на Lexus обеща луксозни автомобили с обоняние. Президентът на Subaru, от голяма мъглявина от сух лед, разкри концептуална летяща кола, която в крайна сметка може да полети.
Признаците на стрес са по-малко доловими, отколкото бяха преди. Прекалено многото говорене за бъдещето разкрива пропаст в настоящето и в този смисъл най-голямото автомобилно изложение в Япония служи като показател за това колко упорито някога неудържимите производители на автомобили в страната са готови да се борят за оцеляване. Все повече това изглежда като индустрия, чакаща чудо, пише азиатският бизнес редактор на Financial Times Лио Люис.
Въпросът за трилиони долари е дали твърдотелните батерии - технология, която обещава по-голям пробег и безопасност от литиево-йонните и която Toyota посочи, че е близо до вкарване в масово производство - могат да бъдат това чудо.
Въпреки че е особено видима на изложението в Токио – събитие, което не бе провеждано от 2019 г. – кризата не е само при японските производители на автомобили. Глобалната традиционна автомобилна индустрия, от която производителите в Япония представляват все още изключително мощен и успешен сегмент, може да претърпи историческа, фундаментална и опасна трансформация. Те го виждат в начина, по който се задвижват автомобилите, в това как са конструирани и във все още непознатата роля, която тези навлизащи цифрови платформи ще играят в живота на хората.
Електрическите превозни средства, от един или друг тип, изглеждат като авангарда на тази трансформация и катаклизмът около тях е доказано плодородна почва за новодошлите. Японските производители на автомобили, междувременно, колективно прекараха последните няколко години, позволявайки си да изглеждат все по-назад от еволюционната фронтова линия на електромобилите.
Особено Toyota, като се има предвид нейното дълга глобална доминация като новатор и конкурент. Каквото и да е стратегията зад забавянето ѝ при електромобилите - тя продължава да вярва, че хибридите ще имат критична роля в микса от превозни средства по света - статутът ѝ на изоставащ в това отношение е поразителен. Нелицеприятният контраст с Tesla е очевиден; заплахата от бързо развиващия се легион от агресивни китайски производители на електромобили е вероятно е още по-обезпокоителна.
И това е безпокойството, сред което Японското изложение за мобилност - известно от десетилетия като Токийското автомобилно изложение, но сега ребрандирано за ESG времената (в които се отчитат екологичните, социалните и управленските фактори – бел. прев.) - създаде магазин. При относителната липса на не-японски изложители, то се превърна във витрина на автомобилна индустрия, която отчаяно се надява, че 100 процента от нейните умения и опит ще бъдат релевантни в този нов свят на нови играчи и узурпатори, но все повече се примирява с идеята, че процентът може да е много по-нисък.
В това примирение има непознат спад във външната увереност. Японските компании със сигурност сега изграждат и проектират електромобили, но го правят по начин, който ги кара да изглеждат в края на 2023 г. по-скоро като претенденти в нова индустрия, отколкото като утвърдени играчи в тази, която са доминирали десетилетия. Това позициониране може да е подхождало на Япония преди половин век, когато нейните тогавашни по-агресивни производители на автомобили изместваха американските и европейските си съперници; не е ясно обаче, че те са по-готови в утвърденото си настояще.
Но Toyota има алтернативен наратив. Тя изобщо не беше пасивна, когато Tesla и други напреднаха и заграбиха пазарен дял, а изчакваше момента си. Toyota остави ранният етап на пазара на електромобили да установи стандарти за ценообразуване, пробег, време за зареждане и надеждност, които вярва, че може спокойно да надмине. С други думи тя предвиждаше скок от изоставащ към лидер при електромобилите. Фактът, че Toyota държи дялове в Subaru, Mazda, Suzuki и Isuzu предполага, че ако успее, тя може да придвижи и тях със себе си.
Докато изчаква момента си, според този наратив, Toyota разработва твърдотелна батерия, която ще направи възможен скока от изоставащия към лидер и е близо до възможността да произвежда масово това чудо. Въпреки всички съмнения около това, инвеститорите очевидно харесват историята и са готови да направят залога, че ще се получи. Стратегически планираните актуализации на напредъка на Toyota при твърдотелните батерии изпратиха акциите ѝ до десетилетни върхове, поскъпвайки с 47% само тази година.
Без да е явна характеристика в представянето на Toyota или на някой друг, наративът за твърдотелните батерии имаше постоянно и мощно присъствие на Японското изложение за мобилност. Малко неща определят надеждите на страната за бъдещето толкова ясно, колкото тази технология и всичко, което тя потенциално може да донесе със себе си, особено в индустрия, толкова централна за самочувствието на нацията, колкото колите.
Застаряваща, свиваща се и с намаляваща конкурентоспособност, Япония зависи от постоянния поток от технологични чудеса. Тя се нуждае от твърдотелните батерии повече, отколкото ще признае, завършва Люис.
преди 11 месеца Всички приказват за тези солид стайте батери, кой 2027 кой 2030 година, но за сега само китайците продават модел с тях. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 месеца Тойота наскоро обяви 50% ръст на оперативната си печалба, тия взели да и пеят реквием..Ам.а че дървеняци.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар