Докато в миналото китайските продукти бяха нарицателно за лошо качество, сега етикетът „Произведено в Китай“ носи съвсем различна репутация – особено при електромобилите. Боравейки с впечатляваща технология и силно конкурентни по отношение на цените, китайските производители на електромобили насочват погледа си към доходоносния европейски пазар. Над 70 китайски фирми присъстваха на годишното автомобилно изложение в Мюнхен по-рано тази година, което предизвика тревога сред европейските компании и местните политици, пише International Centre for Defence and Security (ICDS).
Нарастващата конкуренция от страна на Китай прави много по-трудно за Европейския съюз (ЕС) да остане конкурентоспособен на това бойно поле. Обявеното от председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен антисубсидийно разследване срещу китайските производители на електромобили сигнализира за обрат в позицията на блока спрямо китайските продукти.
Преди 2023 г. ЕС не обръщаше особено внимание на нарастващото присъствие на китайски електромобили в Европа. Въпреки това, тъй като Китай е напът да продаде над 100 000 електрически коли в Европа през 2023 г., самият обем става все по-труден за пренебрегване.
Автомобилната индустрия е от решаващо значение за икономиката на ЕС, като износът ѝ възлиза на 6,3 млн. автомобила годишно и генерира 101,9 млрд. евро търговски излишък за блока. Секторът осигурява преки и непреки работни места на 13,8 млн. европейци, което представлява 6,1% от общата заетост в ЕС.
Въпреки че ЕС и Великобритания се ангажираха да забранят продажбата на превозни средства с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., Китай е доста по-напред от Европа в приемането на колите с електрическо задвижване. От 2015 г. азиатската страна има най-големия пазар на електромобили в света, като през 2022 г. регистрира 5,9 млн. електромобила, в сравнение с 2,59 млн. броя в ЕС през същата година. В блока пазарният дял на китайските електромобили е нараснал от 0,5% през 2019 г. до 3,9% през 2021 г. и до 8,2% през 2023 г.
Тъй като китайските марки завладяват все по-голям дял от пазара, Фон дер Лайен посочи по време на речта си за състоянието на Съюза на 13 септември 2023 г., че световните пазари са „наводнени “ с евтини китайски автомобили . Тя припомни на слушателите времето, когато доставките на китайско оборудване за соларна енергия изпреварват търсенето в ЕС в началото на предишното десетилетие, което кара много зараждащи се европейски компании да подадат заявления за защита от фалит. Председателят на ЕК обяви, че ще започне разследване за оценка на китайските субсидии за електромобили, което може да завърши с налагането на нови мита върху китайския внос.
Предполагаемите непазарни практики включват получаването на евтини заеми от държавни китайски банки, предоставянето на безплатна или изключително евтина земя или държавна подкрепа за иновационни дейности, както и протекционизъм. В рамките на блока Франция е основен поддръжник на този ход, като 40% от френските стимули за електромобили са били усвоени от китайски концерни през първото тримесечие на 2023 г. Германия, от друга страна, не подкрепи този ход поради голямата си зависимост от Китай, където нейните компании разполагат с множество производствени съоръжения и където генерират голяма част от печалбата си.
Реакцията на Китай: ЕС използва протекционизъм
В официален отговор говорител на Министерството на търговията на Китай нарече планираните мерки на ЕС протекционистки и каза, че те ще навредят и изкривят световната автомобилна индустрия, като едновременно с това ще окажат отрицателно въздействие върху отношенията между Пекин и Брюксел.
Въз основа на неотдавнашната история на Китай за въвеждане на мита в търговската война със САЩ, ЕС трябва да очаква подобни мерки да бъдат приложени върху собствения му износ на превозни средства за Китай, ако нещата ескалират, независимо дали е имало нелоялни практики. Ограниченията върху износа за Китай могат да изострят проблемите, пред които е изправена германската икономика; прогнозите на Международния валутен фонд (МВФ) показват, че това ще бъде единствената икономика от Г-7, която ще се свие тази година.
Дали Китай действително наводнява с евтини електромобили европейския пазар е спорно. „Дъмпингът“ в икономиката може да се дефинира като продажба на продукт, произведен от чуждестранна компания за по-малко от производствените му разходи на вътрешния пазар. Въпреки че производителите на автомобили не публикуват своите производствени разходи за превозно средство, можем да предположим, че производствените разходи за даден китайски електромобил са по-ниски от тези на неговата цена на дребно в Китай, поне за компании, които произвеждат с големи обеми, като китайската BYD, лидер на китайския пазар през последните няколко месеца.