Високите цени на петрола възпират хората да купуват коли с двигатели с вътрешно горене. Ситуация, при която Exxon Mobil печели, а Ford губи. Но преди 100 години и двете компании се разрастват бързо: повече автомобили означават повече гориво, пише Wall Street Journal.
И двете динамики играят роля във връзката между електрическите превозни средства и лития, ключовата съставка при батериите за електрически превозни средства. Повече електромобили ще изискват повече литий, но само на правилната цена. Това може да разколебае инвеститорите да инвестират на този пазар, като ситуацията е сложна и за производителите на литий, включително Albemarle.
В неделя компанията се оттегли от сделката за закупуване на австралийската Liontown Resources за около 4,2 млрд. долара. Най-богатата жена в Австралия, Джина Райнхарт, миналата седмица разкри дял от 19,9% в Liontown чрез собствената си миннодобивна компания Hancock Prospecting, блокирайки реализирането на продажбата.
Но това вероятно не е единствената причина Albemarle да се откаже от сделката. Тя подаде първата си от многото оферти за Liontown през октомври 2022 г., когато цената на лития достигна около 66 хил. долара за метричен тон, изчислява Benchmark Mineral Intelligence. Този показател падна до около 27 хил. долара до началото на октомври тази година. Цената на акциите на Albemarle се понижи паралелно с това, почти наполовина от пика си през ноември миналата година.
Имаше и стратегически и финансови проблеми. Сделката щеше да бъде финансирана в брой, повишавайки ливъриджа за Albemarle в момент на нарастващи разходи по дълга. А Liontown беше обещал литиевата руда, която се очаква да започне да произвежда следващото лято, включително на Tesla и Ford, ограничавайки пространството за маневриране на поглъщащата компания. Albemarle е по-известен с химическата обработка, отколкото с минното си дело и вероятно би предпочел да инжектира лития на Liontown в собствената си верига на доставки, вместо да го предава на производителите на автомобили.
Инвеститорите в Albemarle изглежда са облекчени, че сделката е провалена: акциите на компанията поскъпнаха с почти 3% в понеделник.
Liontown може да не е била правилната сделка в точното време за Albemarle, но компанията ще трябва да намери повече литий. Въпреки волатилните цени, пазарът се разширява бързо, тъй като производителите на автомобили продават повече електромобили, особено в Китай. Citigroup очаква потреблението на литий да нарасне средно с 21% годишно до 2030 г., движено предимно от автомобилната индустрия.
Налице е свежо предлагане, което ще тласне пазара към излишък за няколко години. Ето защо цените падат напоследък и вероятно ще продължат да падат известно време. Както и при други стокови пазари обаче, мечият пазар ще подготви почвата за рали, тъй като по-скъпите източници на доставки са ограничени. Повечето анализатори в момента очакват дефицит на доставките на литий към края на десетилетието.
Литият сега прилича на влакче в увеселителен парк. Бързият растеж затруднява балансирането на пазарите, а литиевите химикали не са достатъчно стабилни, за да се съхраняват за дълги периоди, което допълнително изостря проблема.
Тази нестабилност на свой ред засяга пазара на електромобили, въпреки че връзката не е ясна. Производителите на автомобили често са защитени от фиксирани договори с доставчици на литий като Albemarle, което означава, че усещат инфлацията със закъснение. Tesla повишава цените на автомобилите си, когато литият поскъпва и ги намалява, когато цената на метала пада, но промяната на субсидиите и лихвените проценти също влияе върху достъпността.
Има по-ясен модел в настроенията на инвеститорите напоследък. Д от литий на Albemarle и SQM скочиха миналата година , Tesla и BYD паднаха. Тази година в общи линии беше вярно обратното. И все пак запасите от литий дълго време се възприемаха като игра на успеха на електромобилите и в крайна сметка двата сектора ще трябва да увеличат производството заедно, точно както предшествениците на Exxon Standard Oil и Ford някога.
За да изпълни обещанието си, литиевата индустрия трябва да бъде достатъчно печеливша, за да инвестира, но не чак толкова, че да помрачи напредъка при електромобилите с непосилно високи цени на суровината. Трудно ще се намери баланс на пазара през следващите години.