Стремежът на автомобилната индустрия да повиши продажбите на електромобили се сблъсква със студена, тежка реалност – интересът на купувачите към тези модели се оказва по-слаб от очакванията, пише Wall Street Journal.
Макар че продажбите на електромобили продължават да растат – те са се увеличили с 51% тази година до септември, темпът се е забавил спрямо година по-рано, а непродадените наличности започват да се натрупват за някои марки.
Някои автомобилни компании като Ford Motor и Toyota Motor отрезвяват очакванията си за електромобилите и пренасочват повече ресурси към хибридни автомобили, които привличат по-бързо потребителите.
Първата вълна от купувачи, които искат да платят повече за захранван с батерия автомобил, вече са направили покупката, съобщават търговци и ръководители. А автомобилните компании сега трябва да се справят с по-колеблива група, точно когато има очаквания, че множество нови модели електромобили ще се появят в автокъщите през следващите години.
„Кривата не се ускорява толкова бързо, колкото предполагам много хора са очаквали. Виждаме, че тя малко се изравнява“, коментира Джон Лауър, главен финансов директор на Ford Motor на конференция през септември във връзка с темпа на възприемането на електромобилите.
Рязкото забавяне на продажбите на електромобили контрастира с тенденциите преди една година, когато автомобилните производители се оказаха неподготвени за дългите списъци с чакащи за захранвани с батерия коли и камиони. Това е също тревожен знак за автомобилните производители, които хвърлиха милиарди долари за изграждането на заводи и фабрики за батерии, за да подкрепят, както се надяваха, силния ръст на търсенето на plug-in модели.
През последните години преходът на автомобилната индустрия се ускорява, стимулиран от силния ръст на Tesla и по-строгите регулации в света за замърсяванията от автомобили, включително забрани за коли с газов двигател през идните години.
Администрацията на американския президент Джо Байдън превърна електромобилите в център на индустриалната си политика, а профсъюзът United Auto Workers стачкува в автомобилните компании в Детройт, отчасти защото е притеснен за бъдещата безопасност на работните места с изчезването на заводи за двигатели и трансмисия.
Въпреки това много потребители се колебаят да направят прехода, възпрени от високите цени и неудобството да шофират кола, която има ограничен диапазон и нужда от редовно презареждане.
Делът от пазара на продажби на дребно, държан от електромобилите в САЩ, се закотви на ниво от около 9% през последните няколко месеца, сочат данни на компанията за анализи J.D. Power. Това повдига по-широки въпроси дали индустрията е изправена пред краткосрочно сътресение или по-продължително предизвикателство.
Автомобилните производители реагират на вялото търсене, като намаляват цените и предлагат отстъпки за електромобили.
Някои променят амбициозни прогнози. Ford отложи план да произвежда 600 хил. електромобила годишно до края на 2024 г. вместо края на тази година, а в петък WSJ съобщи, че компанията обмисля да отложи промяна в заводското производство на електрическия пикап F-150 Lightning, тъй като продажбите на модела буксуват.
Hyundai Motor, която е агресивна в добавянето на нови електромобили в гамата си от предложения, предлага безплатен зареждач, за да привлече купувачи, наред с отстъпка за инсталирането му, промоция на стойност около 1100 долара.
Лидерът при електромобилите Tesla също се бори със забавяне на продажбите в света тази година въпреки рязкото понижаване на цените на всичките ѝ модели.
В индустрията като цяло средната цена на захранван от батерия автомобил достигна 50 683 долара през септември спрямо 65 хил. долара през същия период на миналата година, сочат данни на компанията Cox Automotive.
За много потребители тези цени все още са твърде високи, особено с повишаването на лихвите, казват търговци и анализатори. Цените вероятно ще намалеят, за да привлекат по-широка гама от купувачи на коли, много от които са свикнали да плащат под 40 хил. долара за нов автомобил.
През септември Ford имаше непродадени наличности от джипа си Mustang Mach-E, достатъчни за 3,5 месеца напред. Това е над два пъти повече от средното ниво в индустрията, сочат данни на компанията за анализи Motor Intelligence.
Hyundai, Kia и Volkswagen също отчетоха силен ръст на наличностите си от електромобили миналия месец спрямо същия период година по-рано.
Говорител на Ford съобщи, че продажбите на електромобили на компанията остават силни с ръст от 14,8% през току-що завършилото тримесечие, а доставките на Mustang Mach-E стабилно нарастват от юни след планирано затваряне на завод.
Kia отдаде забавянето на „краткосрочни пазарни колебания“, а Volkswagen призна, че пазарът на електромобили в САЩ се е забавил, но допълни, че търсенето все още е силно.
Някои автомобилни компании като Hyundai и Kia бяха диспропорционално засегнати от новите ограничения за това кой отговаря на критериите за отстъпка от федерални данъци на стойност 7500 долара за електромобили. Тъй като тези автомобилни компании произвеждат електромобилите си извън Северна Америка, те нямаха право на стимула през август, което прави моделите им по-скъпи за купувачите.
Като компенсация Hyundai започна да предлага наемни договори и други промоции, за да привлече повече купувачи, казва Ранди Паркър, ръководител на северноамериканския бизнес на южнокорейската компания. „Трябва да останем конкурентни на пазара“, допълва той.
Стартъпите в областта на електромобилите също усещат последиците от по-бавния от очакванията ръст на продажбите. Компании като Rivian Automotive и Lucid Group се оказват с непродадени наличности въпреки относително ниския брой произведени автомобили в заводите им.
В същото време купувачите гравитират към хибридни и plug-in хибридни автомобили, които комбинират бензинов двигател с батерия за пестене на гориво.
Продажбите на хибридни коли през първите три тримесечия на тази година в САЩ са нараснали с 48% на годишна база, сочат данните на Motor Intelligence. Това е обрат спрямо миналата година, когато продажбите на хибридни автомобили намаляха с около 6% спрямо 2021 г.
През септември Toyota е имала налични хибридни коли Prius, достатъчни за малко повече от една седмица, т.е. много клиенти трябва да чакат дълго, за да получат такава кола. За сравнение японският автомобилен производител имаше наличности, достатъчни за над два месеца, от новия си електрически джип bZ4X, знак, че тези коли започват да залежават в автокъщите.