Германското правителство ще изплати около 1,8 млрд. евро на операторите на станции за зареждане на електрически автомобили в опит да намали безпокойството относно достъпността на зареждане, което спира повечето потребители да се насочат към този тип задвижване, пише Euractiv.
Налагането на електрическите автомобили представлява съществена част от стратегията на Германия за климата в сектора на мобилността, като правителството се стреми да разполага по пътищата с 15 милиона електрически превозни средства до 2030 г.
Въпреки това опасенията относно необходимостта от зареждане на електрически автомобили по обществените пътища по време на по-дълги пътувания все още отблъскват много потребители когато става въпрос за покупка на електромобил, показва анализ на правителството.
„За да се изгради цялостна и базирана на нуждите мрежа за бързо зареждане навсякъде в Германия с необходимата скорост, пазарно ориентираните дейности на операторите на зарядна инфраструктура сами по себе си не са достатъчни“, изтъква Курт-Кристоф фон Кнобелсдорф, главен изпълнителен директор на държавната NOW GmbH, която координира дейностите на правителството около инфраструктурата за зареждане.
Поради това правителството започна да изплаща 1,8 млрд. евро на операторите на търговски станции, задължавайки ги да построят 8000 нови пункта за бързо зареждане на 900 локации в по-слабо населените райони.
Тази седмица Берлин обяви имената на 10-те компании, които получиха награди за разширяване на зарядната мрежа Deutschlandnetz, включително петролния гигант Total Energies, както и доставчици на енергия като E. On и BayWa и утвърдените оператори на зарядни станции Allego и Fastned.
Целта е да се запълнят „белите петна“ в мрежата за бързо зареждане, за да се осигури увереността на хората, че ще намерят удобна станция да заредят своите електромобили при по-дълги пътувания, изтъкват от германското министерство на транспорта.
„Индивидуалната мобилност е ценен актив в едно свободно общество“, коментира министърът на транспорта Фолкер Висинг, наричайки мярката „крайъгълен камък, който ще гарантира, че потребителите разполагат с надеждно достъпна гама от опции за бързо зареждане в Германия ”.
Пътят към субсидиите беше разчистен през декември 2022 г., когато Европейската комисия (ЕК) даде зелена светлина за схемата за субсидиране, след като традиционните оператори на зарядни станции се оплакаха пред изпълнителната власт на ЕС, че това може да наруши конкуренцията.
Автомобилната индустрия се страхува от санкции
Междувременно производителите на автомобили настояват за по-голяма скорост при инсталирането на зарядни станции.
„Хората се нуждаят от увереността, че могат да зареждат електрическите си автомобили по всяко време и навсякъде на справедливи и достъпни цени, за да бъде успешна трансформацията към климатично неутрална мобилност“, посочва говорител на германската асоциация на автомобилната индустрия VDA пред Euractiv.
Съгласно стандартите на ЕС за въглеродните емисии от автомобилите и микробусите производителите на превозни средства са задължени да намалят значително средните нива на емисии при новите автомобили на пазара до 2030 г., което означава, че трябва да увеличат темпа на налагане на електрически автомобили или в противен случай ще бъдат изправени пред сериозни санкции.
На автомобилното изложение IAA в Мюнхен в началото на септември канцлерът Олаф Шолц обеща производителите да работят като „екип“ за навлизането на електрическите коли, като се ангажира да осигури с колегите политици достатъчно пунктове за зареждане и евтина електроенергия.
Шолц добави, че правителството му скоро ще задължи "почти всички" оператори на бензиностанции да предоставят съоръжения за бързо зареждане на електрически автомобили.
Говорител на клуба на германските автомобилни шофьори ADAC каза пред Euractiv, че „е трудно да се прецени дали целта за разсейване на оставащите страхове на потребителите ще бъде постигната“, но нарече целта за инсталиране на 8000 нови зарядни пункта „важна стъпка към широко покритие, което е важно за потребителите”.
ChargeUp, търговска асоциация, представляваща частни оператори на зарядни мрежи, заяви, че „много опасения относно пробега произхождат от това, че хората просто не знаят за съществуващите опции за зареждане“.
Няма гаранция за цената при субсидираните станции
Въпреки вливането на 1,8 млрд. евро от парите на данъкоплатците в новата схема, германското правителство не можа да постави строги ценови условия на частните оператори относно подкрепените от властите станции .
Тъй като субсидираните обекти са изградени в региони с ниска конкуренция, операторите могат да се възползват, от това като диктуват по-високи цени от тези, които биха се наложили в по-конкурентна среда.
Първоначално правителството се надяваше да въведе таван на цените от 44 цента за киловатчас (кВтч), но трябваше да се откаже от идеята по време на преговорите с ЕК, която я определи като нарушаваща конкуренцията.
„Таван на цените със сигурност би бил желателен за защита на потребителите и от съображения за прозрачност“, изтъква говорителят на ADAC, отбелязвайки обаче, че това трябва да „се отнася за всички, а не само за [субсидиранията част от] Deutschlandnetz“.
преди 3 месеца ''Индивидуалната мобилност е ценен актив в едно свободно общество, коментира министърът на транспорта Фолкер Висинг, ....................... . Глупав Ханс тая мобилност за която говориш е 1.5 - 2.0 часа сутрин и толкова вечер -- полoвин работен ден за отиване и връщане от работа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година "ЛЕКАРСТВОТО" е - оставете на пазара! Оставете на реалността! Хората не искат значително по-скъпи автомобили, с мъртвородена технология, непрактична, губеща стойност с рекордна скорост, опасна! Не може ВСИЧКО ДА ЗАВРЕТЕ НАСИЛА НА БИОМАСАТА! Биомасата почва да се осъзнава! И после кво правим? отговор Сигнализирай за неуместен коментар