Ford се надяваше да напредне, като лицензира технология на Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), най-големият производител на електромобилни батерии в света, базиран в Китай. Технологията залага на литиево-желязо-фосфатни батерии, които са по-евтини от стандартните за индустрията.
Ford планира да ги използва във версиите на Mustang Mach-E и F-150 Lightning .
Американците структурираха сделката с CATL като лицензионно споразумение, а не като съвместно предприятие. Ford ще контролира изцяло дъщерното дружество, което притежава базираната в Мичиган фабрика, като ще плаща възнаграждения на CATL за използването на тяхната производствена технология.
CATL отказа коментар по темата.
Но лицензирането на китайска технология предизвика политически ураган, включително от републиканците в Мичиган. Няколко комисии към Камарата на представителите започнаха разследвания или проведоха изслушвания по сделката.
„Трябва да използваме доларите на данъкоплатците, за да финансираме американските иновации и изобретателност, за да бъдем водещи в тези области, без да изоставаме с десетилетия и да субсидираме [Китайската комунистическа партия]“, заяви конгресменът Джон Муленаар.
Ford защити плана, като посочи работните места и напредналите технологии, които ще донесе в САЩ
Междувременно ръководството на GM е заявило пред администрацията на Байдън, че ако потребителите могат да използват данъчния кредит за закупуване на автомобили, произвеждани от Ford с помощта на CATL, GM и други автомобилни производители ще бъдат в неизгодно конкурентно положение, споделят източници. Те ще бъдат притиснати да сключат отделни сделки с китайски фирми, подкопавайки целта на Вашингтон да дистанцира автомобилната индустрия от Китай , предупреждават от GM.
По време на визита във Вашингтон през юли Фарли се опитва да потуши напрежението. На срещата в Капитолия ръководителят на Ford трябва да отговаря на множество въпроси на републиканците от Мичиган. Законодателите сикат да узнаят колко служители на CATL ще работят в завода и дали служителите на Ford ще се научат да разбират технологията на чуждестранната компания, споделят източници.
Отговорите на Фарли не задоволяват много от присъстващите републиканци. Конгресменът Джон Джеймс предлага законодателство, което би попречило на сделката на Ford и други като нея да изпълнят изискванията за федералните субсидии за закупуване на автомобили без емисии.
Ребусът на Байдън
Планираната фабрика за батерии на Ford в Мичиган, която би създала хиляди работни места в щат, който много лесно сменя политическите си предпочитания, в много отношения е типът инвестиция, която администрацията на Байдън се надява да стимулира рамките на американската индустрия. Но след като служителите в Белия дом научават за ролята на CATL в проекта, те склоняват президента да не пътува на събитието в Мичиган по обявяването на строежа.
Някои представители на администрацията на Байдън се притесняват, че разрешаването на споделянето на интелектуална собственост, както планира да направи Ford, би отворило задната вратичка за китайските фирми да доминират в американската индустрия за батерии, което те виждат като потенциален риск за националната сигурност, посочват източници.
Служители на Белия дом също се стремят да не разстроят сенатор Джо Манчин, който разкритикува сделката на Ford и управлението на администрацията по отношение на данъчните субсидии, които той помогна да бъдат въведени в законодателството. Манчин заяви, че ще подкрепи всички автомобилни производители, които съдят администрацията, ако новите правила за данъчен кредит за електромобили позволяват сделки като тази на Ford.
„Ще има съдебни дела, ако има компании, които са ощетени от начина, по който тълкуват и правят инвестиции тук в страната“, посочи още той.
Други служители на администрацията смятат, че недопускането на всяко електрическо превозно средство с китайски връзки до федерална помощ може да има обратен ефект, което ще накара производителите да спрат да се опитват да следват изцяло правилата за субсидиите. Тези служители също смятат, че САЩ могат най-добре да наваксат, като се учат от китайските фирми, аргумент, който ръководителите на Ford изтъкнаха на срещи с представители на Белия дом.
„Всички страни искат да освободят САЩ от прекомерната зависимост от Китай“, посочва Дженифър Харис, служител с фокус върху веригите на доставка на чиста енергия в Белия дом.
Някои демократи от Мичиган настояваха администрацията да подкрепи плановете на Ford и да защити около 2500 работни места, които компанията твърди, че ще осигури в техния щат. В писмо, изпратено до служителите на администрацията на Байдън, министъра на енергетиката Дженифър Гранхолм и министъра на финансите Джанет Йелън на 8 септември, главният съветник на Ford предупреждава, че компанията може да ограничи плановете си, ако батериите ѝ не отговарят на изискванията за федерална помощ.
„Това ще означава по-малко работни места в САЩ“, пише Стивън Кроули, съветник на Ford, според копие от писмото, разгледано от WSJ.
UAW също разкритикува решението на Ford да спре строителството на завода, определяйки мярката като натиск и сплашване заради продължаващите стачни дейности.
По-рано тази година GM инвестира 650 млн. долара в Lithium Americas, която има за цел да отвори мина за литий в Невада. GM стана най-големият акционер в дружеството, изпреварвайки Ganfeng, китайска компания, която все още притежава 9,4% от Lithium Americas. Концернът от Детройт заяви, че планира да инвестира допълнително в компанията.
преди 1 година опс , грешка, тарифата е от 1964 и е наложена от Линдън Джонсън.Викат и chicken tax.Щото била наложена в отговор на европейски мита за американските пилета.И като всяко временно нещо, се оказва изключително устойчива във времето.Пореден пример за глупава държавна намеса. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Малко пресилено заглавие. Влиянието на тези две фирми в Щатите и без това намалява , не се справят добре и с електрическите автомобили, и отгоре на всичко са в лапите на профсъюзите.Разчитат само на продажбите на пикапи, защитени от специално мито от 25%, наложено още от Картър през 78-***, и на големите SUV ове.Автомобилостроенето си е съвсем в добра форма, но не и в щати като Мичиган. отговор Сигнализирай за неуместен коментар