Един производител на автомобили се откроява от останалите в разследването на Европейския съюз (ЕС) относно произвежданите в Китай електромобили.
Става въпрос за Tesla Inc.
По време на събирането на доказателства след изненадващото обявяване на акцията по-рано този месец от председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен, свързана с намирането на доказателства за неправомерно субсидиране на китайските електрически превозно средства, американският концерн попада сред компаниите, за които е установено, че вероятно са облагодетелствани, споделят пред Bloomberg източници, запознати с темата.
Целта на разследването e да се определи наличието и степента, в която Китай е субсидирал Tesla и местните производители, включително BYD Co., SAIC Motor Corp. и Nio Inc., и да се предприемат всички необходими компенсационни мерки за изравняване на условията на пазарна конкуренция за индустрията на ЕС, добавят източниците, пожелали да запазят анонимност.
Проучването има потенциала да промени конкурентната динамика на втория по големина пазар на електромобили в света след Китай. И двете страни имат достатъчно причини да действат внимателно: докато ЕС рискува да изложи производителите си на потенциално отмъщение от страна на Пекин, блокът е най-привлекателната експортна дестинация за китайските компании, страдащи от излишък на производствен капацитет.
Tesla започна да изнася своите седани Model 3, произведени в Шанхай, в края на 2020 г., по-малко от година след началото на производството в първия си неамерикански монтажен завод. Към юли 2021 г. компанията посочи съоръжението като основен център за износ на превозни средства.
През първите седем месеца на тази година Tesla е продала в Западна Европа около 93 700 автомобила, произведени в Китай, което представлява приблизително 47% от общите ѝ доставки, изчислява Schmidt Automotive Research. Следващият по големина износител на електромобили от Китай за Европа е MG, марка на SAIC, с приблизително 57 500 доставки.
Tesla, BYD и SAIC са отказали коментар по темата.
Миналата седмица съоснователят и президент на Nio Цин Лихун заяви, че компанията „няма намерение да се противопоставя на каквато и да е пазарна регулация по отношение на субсидиите“.
Години наред Tesla се радваше на привилегии в Китай, които останаха недостъпни за други международни компании, като най-забележителната беше разрешението на Пекин американският концерн да притежава изцяло собствена фабрика, която не трябва да дели с местен партньор в съвместно предприятие. Данъчни облекчения, евтини заеми и други форми на помощ помогнаха Китай да се превърне в най-важния пазар на Tesla извън САЩ.
Тези и други форми на подкрепа, които Китай предоставя на местните производители, включително кредити от държавни банки и капиталови провизии от държавни инвестиционни фондове, сега попадат във фокуса на ЕК. Китайските производители на автомобили също се възползват от субсидии в свързани сектори по веригата на стойност, включително батерии и софтуер.
Някои европейски компании, като BMW AG и Renault SA, които управляват съвместни предприятия с китайски производители, също ще бъдат включени в разследването заедно с всички концерни, които произвеждат коли в Китай и после ги изнасят за ЕС, допълват източниците.
След като събра първоначални доказателства, които формират основата за започване на разследването, ЕС сега се стреми да се консултира със съответните органи — включително тези в Китай — и с компаниите, за да определи степента, до която субсидиите може да подбиват производителите в ЕС, ако въобще съществуват.
При скорошни проучвания на други сектори, като например електрическите велосипеди и оптични кабели, ЕС откри маржове на субсидиите, вариращи от 4% до 17%, изтъкват източниците.
Всяко предимство е от решаващо значение в една автомобилна индустрия, бореща се за по-висок марж, върху която Европа оказва все по-голям натиск да се електрифицира като част от по-широките стремежи за въглеродна неутралност.
В ЕС съществуват опасения, че местните компании изостават от Tesla и китайските конкуренти по отношение на технологиите за електромобили и батерии, застрашавайки жизнеспособността на автомобилната индустрия, която осигурява почти 14 милиона преки и непреки работни места в региона.
Европейските фирми изразиха загриженост за потенциално отмъщение на Пекин. Компаниите се опасяват, че Китай може да отвърне на удара по много начини, като например да ограничи достъпа до своя обширен пазар, включително в несвързани сектори, или да спре износа на стратегически важни суровини, от които зависят европейските производители.