Близо до царевични и слънчогледови полета до Дебрецен, Източна Унгария, работници с каски изливат бетон за основите на най-голямата фабрика за електромобилни батерии в Европа. Проектът с размерите на летище, иницииран от китайската Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) е перлата в короната от приблизително 20 млрд. евро инвестиции, които според премиера Виктор Орбан ще позволят на икономиката на страната да процъфти в епохата на европейския зелен преход. Никъде по света производството на батерии не се увеличава по-бързо на глава от населението от Унгария, пише Bloomberg.
И все пак планът на Орбан Унгария да стане един от най-големите доставчици на планетата излиза отвъд икономиката на страната. Екологични активисти и политически опоненти казват, че има цена, която се пренебрегва от властта, която контролира всичко - от съдилищата и регулаторите до медиите, докато Орбан се стреми да подсили следващия етап на своето управление.
Съоръжението за 7,8 млрд. долара, което CATL изгражда в партньорство с Mercedes-Benz AG, беше обявено от правителството за най-голямата пряка чуждестранна инвестиция в историята на Унгария. В непосредствена близост до обекта двама други доставчици на батерии изграждат свои собствени заводи. В другия край на града китайската фирма EVE Energy Co. Ltd. строи завод до новата фабрика на германския производител на автомобили BMW AG.
Заводът на CATL край Дебрецен. Снимка: Bloomberg L.P.
Притесненията сред широката общественост варират от загубата на първокласна земеделска земя до напрежение върху водните и енергийните ресурси, както и въпроси, свързани с изхвърлянето на излезлите от експлоатация батерии. Освен това има потенциал за аварии във фабрики, работещи с опасни материали като литий.
Срещите в кметството относно новите инвестиции, свързани с батерии, преминаха в спорове. Дори в крепостите на управляващата партия "Фидес" на Орбан хората наричат местните официални лица „предатели“. Оттогава правителството промени законите, за да не изисква лични консултации.
„Никой не ни попита дали искаме този завод“, споделя Золтан Тимар, кмет на Микеперч, също представител на "Фидес", който е най-близкото населено място до завода на CATL. „Това може да е част от зеления преход, но на местно ниво това, което виждаме, е, че те ще работят с опасни вещества. Хората са уплашени”.
Прогнозите показват, че Унгария ще се нареди на четвърто място в света по производствен капацитет на батерии. Източник: BNEF
CATL заяви, че знае какво прави, използвайки богатия си опит, за да гарантира, че няма изпускане на замърсяване във въздуха или водата. Компанията също така обяви, че би искала да работи с местните власти за предотвратяване на потенциално замърсяване извън завода.
И все пак безпокойството, за което говори Тимар, се споделя сред общностите в Унгария въз основа на повече от дузина интервюта с жители, служители и екологични групи, като едва ли има кътче в страната, останало незасегнато по някакъв начин от бума при батериите.
преди 1 година Кви батерии, кви 5 лева, бе? Да се оплаче на другарчето си путткин да му направи завод ... то всъщност завод не може, ама може да дойда да копае за нещо. :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Tikva007 Що не си на протества при колегите ти трактористи? Иначе нищо такова не излиза от статията, това излиза от политкомисарския ти увреден мозък... жалък опит за манипулация, проссст! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Сбъркани са едни други политици в кавички, на юг от Унгария. Орбан мисли за народа си, за държавата си а тези другите тъкмо обратното. Кой е сбъркан тука? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Интересна статия. Независимо от видимата още в подзаглавието либерал-педерраллна полит-предубеденост, казва няколко неудобни за евро-хунвейбините истини: 1. Зеленият аутомотив изобщо не е зелен. 2. Унгария привлича огромни инвестиции в производство заради два критични за бизнеса фактора - ниски и предвидими цени на енергията и стабилна и предвидима политическа и икономическа среда. 3. Орбан плаши до смърт евро-хунвейбините, но с нищо не плаши топ международните инвеститори. Кой ли е сбъркан? отговор Сигнализирай за неуместен коментар