IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Какво движи китайския износ на електромобили и тяхното ценово предимство?

Големият излишък на производствен капацитет в Китай кара местните компании да търсят други пазари за своята продукция, изтъква анализатор

20:43 | 15.09.23 г. 3
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Европейската комисия (ЕК) започна разследване на китайските вносни електромобили, като Брюксел в крайна сметка ще трябва да реши дали да наложи наказателни мита, за да защити местните автомобилни производители, пише Ройтерс.

Ключов двигател за натиска на китайските концерни да се разширят отвъд родния пазар е забавеното търсене в Китай, което изостря проблема със свръхкапацитета.

Бил Русо, главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай консултантска фирма Automobility, изчислява, че Китай се сблъсква с излишък от автомобилен капацитет от около 10 млн. превозни средства годишно, което се равнява на две трети от цялото производство в Северна Америка през 2022 г.

Европа се превърна в ключов експортен пазар за китайските автомобилни марки, подпомогнати от строгите правила на блока за емисиите и сравнително приятелските търговски връзки с Пекин, в контраст с нарастващото напрежение между Китай и САЩ.

Доставките на китайски електромобили за Европейския съюз (ЕС) са скочили със 112% през първите седем месеца на 2023 г. спрямо същия период на миналата година и с 361% спрямо 2021 г., показват митнически данни.

ЕК заяви, че делът на Китай при електромобилите, продадени в Европа, е нараснал до 8% и може да достигне 15% до 2025 г.

Защо китайските модели са по-евтини от европейските?

Китай произвежда електромобили по-евтино от всяка  друга страна по света. Това се дължи главно на дългогодишната политика на Пекин за насърчаване на индустрията чрез стимули и субсидии, която позволи на Китай да стане най-големият пазар на електромобили в света и да контролира глобалната верига на доставки на екологични превозни средства, включително на суровини.

Електромобилите, произведени в Китай, обикновено са с една пета по-евтини от моделите, произведени в ЕС, изтъкват от Брюксел.

Политиката на Китай даде възможност за растеж на някои играчи в индустрията като най-големия производител на батерии в света Contemporary Amperex Technology (CATL) и BYD, който измести Volkswagen по-рано тази година като най-продаваната автомобилна марка в Китай.

Ниските разходи и предимствата при веригата на доставки на Китай привлякоха чуждестранни компании да установят местно производство. Най-известната сред тях е Tesla, чийто завод в Шанхай произведе над 700 000 електромобила през 2022 г., или половината от общото производство на концерна в САЩ.

Renault и BMW също произвеждат автомобили за износ в Китай.

Към кого е насочено разследването на ЕК?

Антисубсидийното разследване на ЕС обхваща произведените в Китай електромобили, което означава, че включва и модели, които не са изградени от китайски компании в страната.

Най-големият износител е Tesla, който представлява 40% от износа на електромобили в Китай между януари и април, твърди американският мозъчен тръст Център за стратегически и международни изследвания.

Популярните некитайски марки, изнасящи от Китай за Европа, включват Volvo на Geely и MG на държавния автомобилен производител SAIC.

Други компании като пазарния лидер BYD, Nio и Xpeng  също започнаха да се разширяват в европейските страни, включително в Нидерландия и Дания.

За какви субсидии става въпрос?

Китайските държавни субсидии за електрически и хибридни превозни средства възлизат на 57 млрд. долара между 2016 г. и 2022 г., изчислява AlixPartners.

Най-известната програма за субсидиране на електромобили в Китай имаше за цел да стимулира покупките. Изплащана на автомобилния производител в момента на покупката, субсидията стартира през 2009 г., като беше намалена постепенно до края на миналата година.

Пекин изплати близо 15 млрд. долара, за да насърчи покупките на електромобили до 2021 г., изчислява China Merchants Bank International.

През юни Китай разкри пакет от данъчни облекчения на стойност 520 млрд. юана (72 млрд. долара) за четири години, насочени към увеличаване на продажбите на електромобили и други екологични автомобили.

Много местни власти продължават да предлагат отделна помощ или данъчни отстъпки за привличане на инвестиции в производството, както и потребителски субсидии.

ЕС казва, че разследването му е насочено към широк спектър от възможни несправедливи субсидии, от цени на суровини и батерии до преференциално кредитиране или евтино предоставяне на земя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:33 | 15.09.23 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още