fallback

ЕС рискува да предизвика търговска война с Китай заради електромобилите

Това е атака на Франция не само срещу Китай, но и срещу германските марки, изтъква представител на автомобилна марка, базирана в Германия

19:15 | 13.09.23 г. 12
Автор - снимка
Създател

В разгара на инвазията на китайски електрически автомобили председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен обяви по време на своята реч за състоянието на Европейския съюз (ЕС) старта на антисубсидийно разследване срещу китайския внос. Това е стъпка, която рискува да се превърне в търговска война, която може да направи битката за слънчеви панели с Пекин преди десетилетие да изглежда като чаено парти, пише Politico.

„Сега световните пазари са наводнени от по-евтини китайски електрически автомобили. И тяхната цена се поддържа изкуствено ниска чрез огромни държавни субсидии“, изтъква Фон дер Лайен в сряда, добавяйки: „Това изкривява нашия пазар“.

Залозите не могат да бъдат по-високи: огромните инвестиции на Китай го утвърдиха като доминиращ производител на електромобилни батерии. Глобалните продажби на електрически превозни средства се очаква да нараснат с почти една трета само през 2023 г. до близо над 14 млн. броя - на стойност 560 млрд. долара - и без наличието на лоялна конкуренция ЕС не предвещава добро  бъдеще за своята индустрия.

Ходът срещу Китай зарадва френските власти, които от месеци призовават Брюксел за подобни действия „Приветствам разследването“, заяви френският министър на икономиката Брюно льо Мер в Берлин. „Ако тези субсидии не са в съответствие с правилата на Световната търговска организация (СТО), Европа трябва да може да отвърне на удара“, добавя той.

Германският министър на икономиката Роберт Хабек също приветства решението. „Става дума за нелоялна конкуренция. Не става въпрос за задържане на високопроизводителни, евтини автомобили извън европейския пазар; става дума за търсене на отговор на въпроса дали има скрити, преки или косвени субсидии, които създават нечестно конкурентно предимство“, изтъкна той в съвместна пресконференция с Льо Мер.

Но европейската автомобилна индустрия е разтревожена - особено германските автомобилни производители, които имат най-голяма експозиция спрямо огромния китайски пазар. „От бизнес гледна точка има риск от отмъщение“, споделя автомобилен лобист, пожелал анонимност.

Китай все още не е коментирал решението на ЕК, но Китайската търговска камара към ЕС публикува пост в социалната платформа X (бившата Twitter), за да изрази своята „силна загриженост и противопоставяне “ на разследването.

Тъй като Китай вече контролира 60 процента от световното производство на батерии, Брюксел се опасява, че без контрамерки китайските компании ще завладеят пазарите на електромобили, точно когато големите западни икономики от двете страни на Атлантическия океан се ангажират да се справят със замърсяването чрез постепенно прекратяване на продажбите на традиционни коли с двигатели с вътрешно горене.

Подобни дискусии се провеждат в САЩ, където Белият дом е притиснат да гарантира, че китайската технология не отговаря на изискванията за щедри субсидии, насочени към електромобилната индустрия съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA).

Търговия между ЕС и Китай, свързана с електромобили. Източник: Euractiv

Това е проблем, тъй като компании като Ford използват технологии на китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), която е най-големият производител на клетки в света и разполага с два завода в Европа.

Обявеното от Фон дер Лайен решение беше предхождано от срещата и с китайския премиер Ли Цян в Ню Делхи преди по-малко от седмица, на която вторият по влияние политик в Китай призова да се „отстояват принципите на пазарна икономика и лоялна конкуренция, да се поддържат търговските и инвестиционните пазари отворени и да се осигури справедлива, прозрачна и недискриминационна среда за китайските предприятия“.

Новата мярка дава на еврокомисаря по търговията Валдис Домбровскис ключов лост в преговорите му с китайските власти, когато посети Пекин на 25 септември. Домбровскис вече посочи, че очаква Китай да намали търговските бариери за европейския износ, за да помогне за коригирането на големия двустранен търговски дефицит.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:18 | 13.09.23 г.
fallback
Още от Анализи виж още