Добре дошли в света на китайските търгове за нови проекти за добив на литий, където се генерират огромен брой оферти, а компаниите в крайна сметка инвестират хиляди пъти повече спрямо първоначалната цена, докато купувачите, обещаващи стотици милиони долари, изчезват, без да си платят, пише Bloomberg.
Китай е най-големият производител на електрически превозни средства, а литият е ключов елемент при батериите, които ги захранват. Но страната притежава само малка част от лития по отношение на глобалните залежи, което означава, че трябва да внася повече от половината от необходимите количества.
Последните продажби на лицензи за добив на метала ще се състоят в югозападната провинция Юнан следващия месец. Местното правителство предостави петгодишни права за проучване на два проекта в градовете Кунмин и Юси, подчертавайки решимостта на Пекин да ускори вътрешното развитие на един от най-важните ресурси за глобалния преход към чиста енергия.
Търговете ще бъдат наблюдавани внимателно, след като разгорещената конкуренция повиши цената на две мини в съседен Съчуан през август. Подразделение на Inner Mongolia Dazhong Mining Co. спечели правата върху мината Barkam в провинцията с оферта от 4,2 млрд. юана (580 млн. долара), което е над 1300 пъти повече спрямо началната цена. Търгът привлече повече от 11 000 оферти.
Втората мина в окръг Дзинчуан донесе 1 млрд. юана, като дъщерно дружество на Sichuan Energy Industry Investment Group плати почти 1800 пъти повече спрямо началната цена.
Търгът в Съчуан се радваше на много оферти, изтъкват анализаторите на Daiwa Capital Markets Денис Ип и Лео Хо. Но това отчасти се обяснява с ниската начална цена и малкото увеличение - само 100 000 юана - при което се извършват офертите, което увеличава техния брой, добавят анализаторите.
Освен това някои фирми се включват в наддаването, за да гарантират бъдещото си участие за други търгове, изтъкват още те.
Но дори ако част от драмата около търговете изглежда скалъпена, това не трябва да прикрива сериозното намерение на Пекин, когато става въпрос за насочване на ресурсите, необходими за захранване на водещата в света индустрия за електрически автомобили и батерии.
„Китай постави по-голям акцент върху проучването и развитието на местните литиеви ресурси“, изтъква Сюзън Зоу, анализатор в Rystad Energy. Страната иска да разшири както добива, така и преработката като двойна застрахователна полица, за да се противопостави на геополитическите рискове и протекционистките мерки по света, за да си осигури доставките на стратегически важни минерали.
Междувременно Китай осъзнава необходимостта от спешни мерки за защита на своята роля във веригата на доставки. САЩ увеличиха усилията си за изграждане на собствени мрежи със съюзници като Канада и Австралия. Някои нации също се стремят да генерират повече приходи на местно ниво, като добавят преработвателни предприятия, които могат да повишат стойността на техния износ на литий.
Някои китайски фирми, които разшириха глобалния си отпечатък - заграбвайки ресурси от редица страни - от Аржентина до Зимбабве - започнаха да се сблъскват с неуспехи поради политическо напрежение и ресурсния национализъм. През последните седмици на съвместното предприятие на Ganfeng Lithium Group Co. в Мали беше наредено да спре някои операции, докато девет от концесиите му за литий бяха отменени от Мексико. Миналата година Канада нареди на три китайски компании да продадат дяловете си във фирми, регистрирани в Торонто, съгласно по-строгите правила за чуждестранните инвестиции.
Това създава сериозна ценова волатилност. Цената на литиевия карбонат, непреработената форма на метала, се срина до 189 500 юана за тон, след като двугодишното рали я тласна до рекордните 597 500 юана за тон през ноември. Все пак тя остава около четири пъти по-висока от историческия минимум, достигнат през 2020 г.
Глобалното търсене междувременно се очаква да нарасне близо пет пъти до края на десетилетието, изчислява BloombergNEF.
Сривът в цените може да е причината за провала на по-ранен търг през февруари, когато подразделение на Xinjiang Zhite New Materials Co. спечели правата за проучване на мина в Синдзян-уйгурския автономен регион за 6 млрд. юана, но впоследствие не успя да извърши плащането.
Според анализаторите на Daiwa цените на лития вероятно са паднали твърде много, за да може проектът да бъде икономически жизнеспособен.
А продажбата през май миналата година на фирма с контролен дял в друга литиева мина в Съчуан се провали, след като победителят не плати офертата си от 2 млрд. юана.
Предстоящите разпродажби в Юнан ще изискват от наддаващите да направят депозити, след като офертите достигнат определено ниво, за да се избегне повторение на неуспешните търгове.