Франция притиска председателя на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен да обяви разследване срещу китайските електрически превозни средства в годишната си реч за състоянието на Европейския съюз (ЕС) в сряда въпреки опасенията в целия блок, че Пекин може да отмъсти, пише Politico.
От месеци френското правителство и местната автомобилна индустрия настояват изпълнителната власт на ЕС да започне антидъмпингово разследване срещу китайските производители на електромобили. Това може да тласне Европа да обложи с допълнителни данъци китайските превозни средства, които смята, че се предлагат на цени, нарушаващи пазарната конкуренция.
Германия, основният регионален производител на автомобили в Европа, се противопоставя на всякакви наказателни мерки, като се има предвид, че нейните автомобилни компании разчитат до голяма степен на китайския пазар за своята рентабилност.
Но въпреки противопоставянето на Берлин Париж е решен да продължи с битката. Изтъкването на този проблем в речта на Фон дер Лайен в сряда би осигурило нов тласък на опитите на Франция да се противопостави на китайската инвазия.
„Няма да се отказваме от това“, изтъква френски държавен служител пред Politico.
Франция е дългогодишен поддръжник на по-сериозни европейски мерки за търговска защита и мощна индустриална политика.
Еврокомисарят по вътрешния пазар на ЕС Тиери Бретон, който е французин, предупреди за нарастването на износа на китайски електрически автомобили в реч от миналата седмица.
„Виждаме зараждащата се тенденция да бъдем пренасочени към нетен внос на електрически превозни средства или слънчеви панели, като по този начин заменяме зависимостта си от изкопаемите горива с индустриални и технологични зависимости“, посочва Бретон.
Заплахата
Но в Брюксел и Берлин се наблюдава нарастващо раздразнение от френското искане, тъй като редица политици, държавни служители и представители на индустрията се опасяват от отмъщението на Пекин.
Трима дипломати от ЕС, пожелали анонимност, споделят, че са много скептични относно шансовете за успех на подобно искане. „Просто няма начин това да стане“, изтъква един от тях.
„Франция вдига шум за нищо“, посочва междувременно представител на автомобилната индустрия. „Това е позьорство, тъй като никой не иска търговска война с Китай, която би взривила Volkswagen“, добавя той.
В кулоарите на автомобилното изложение IAA в Мюнхен по-рано този месец висши ръководители и политици изразиха категорично мнение, че всяка повишаване на митата би била контрапродуктивно. Американски и европейски производители на автомобили разполагат с големи монтажни заводи в Китай. Голям дял от електрическите автомобили, изнасяни от Китай, също са на западни марки.
„Няма да видим значителни бариери поради зависимостта между Германия и Китай, с инвестиции и от двете страни“, изтъква Мартин Бенеке от консултантската компания S&P Global Mobility. „Ако започнат с протекционизъм, това ще бъде автогол“, предупреждава той.
Според него французите нямат толкова големи проблеми, тъй като те не са толкова активни в Китай, но за германските автопроизводители – „те ще направят всичко, за да избегнат търговски бариери“.
преди 1 година французите са прави !! аз съм "за!" ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар