Model Y на Tesla Inc. отново доминира при продажбите на електромобили в Европа, като се нарежда на първо място през юли с 11 317 продадени превозни средства, което представлява ръст от 557% спрямо същия месец на 2022 г., показва анализ на JATO Dynamics.
Втори в класацията се нарежда Volkswagen ID.4 с 8872 продажби и ръст от 91% на годишна база. Той е следван от Skoda Enyaq с 5904 броя и 28-процентен ръст. На четвърто място дебютира MG4 с 5890 продажби. Пети е Model 3 на Tesla с 5676 продажби.
При плъгин хибридите лидер е Ford Kuga с 5050 продадени броя при ръст от 166% на годишна база. Следват Volvo XC60 с 3439 продажби и ръст от 127% и Volvo XC40 с 3081 продажби и ръст от 32%. Четвърти е Kia Sportage с 2964 продадени броя при ръст от 8%. На пето място се нарежда Cupra Formentor с 2316 продадени превозни средства и ръст от 64% на годишна основа.
По отношение на марките през юли владее пазара Volkswagen с продажби в размер на 112 790 броя. На второ място е Toyota с 65 188 продадени автомобила, следвана от Audi с 60 438 броя и Skoda с 57 438 броя. Пети е BMW с 56 248 продажби, а на шесто място е Mercedes с 52 826 продадени превозни средства.
Volkswagen Group доминира
Тъй като процесът на електрификация продължава да бъде приоритет за европейската автомобилна индустрия, някои производители на оригинално оборудване (OEM) използват развиващите се пазарни условия в своя полза, по-специално Volkswagen Group. В момента растежът на VW се движи основно от неговите модели с двигател с вътрешно горене и плъгин хибриди като Skoda Octavia, VW Tiguan, Polo, Audi A3 и Cupra Formentor.
VW ID.4 беше най-продаваният изцяло електрически модел на производителя през юли. Въпреки това, той заема едва осмо място при общите продажби на групата за месеца и е едва 13-ти в периода януари-юли.
„Германският производител спечели 0,8 процентни пункта дял през юли, който се повиши до 27,49% – отбелязвайки своя най-висок месечен пазарен дял от две години насам. Интересно е, че големите OEM – като VW, най-големият OEM в Европа – все още разчитат на традиционни модели с двигатели с вътрешно горене, за да стимулират такъв растеж“, коментира резултатът Фелипе Муньос, глобален анализатор в JATO Dynamics.
За разлика от VW Stellantis продължава да губи сцепление през месеца, въпреки че е вторият по големина европейски OEM. С 15,62% пазарен дял през юли групата загуби 3,5 процентна пункта пазарен дял в сравнение с юли 2022 г., а разликата с VW Group в това отношение сега е най-голямата от създаването на Stellantis в началото на 2021 г.
Китайските концерни тепърва ще набират скорост
Миналия месец 22-те китайски марки, присъстващи в Европа, продадоха общо 25 564 нови леки коли в региона – със 131% повече от обемите, регистрирани през предходната година. За същия период пазарният им дял се удвоява от 1,27% на 2,51%. Въпреки това, 88% от обема, регистриран от китайските производители, е генериран от MG, Lynk & Co и DR Automobiles – марки, които не се позиционират като китайски по произход.
„Репутацията и познаваемостта на марката са двете най-големи предизвикателства, пред които са изправени китайските OEM, особено на Запад, и те са много наясно с това. Промяната на това възприятие ще изисква много работа – повече от просто предлагане на добър продукт на конкурентна цена“, изтъква Муньос.