Model Y на Tesla Inc. отново доминира при продажбите на електромобили в Европа, като се нарежда на първо място през юли с 11 317 продадени превозни средства, което представлява ръст от 557% спрямо същия месец на 2022 г., показва анализ на JATO Dynamics.
Втори в класацията се нарежда Volkswagen ID.4 с 8872 продажби и ръст от 91% на годишна база. Той е следван от Skoda Enyaq с 5904 броя и 28-процентен ръст. На четвърто място дебютира MG4 с 5890 продажби. Пети е Model 3 на Tesla с 5676 продажби.
При плъгин хибридите лидер е Ford Kuga с 5050 продадени броя при ръст от 166% на годишна база. Следват Volvo XC60 с 3439 продажби и ръст от 127% и Volvo XC40 с 3081 продажби и ръст от 32%. Четвърти е Kia Sportage с 2964 продадени броя при ръст от 8%. На пето място се нарежда Cupra Formentor с 2316 продадени превозни средства и ръст от 64% на годишна основа.
По отношение на марките през юли владее пазара Volkswagen с продажби в размер на 112 790 броя. На второ място е Toyota с 65 188 продадени автомобила, следвана от Audi с 60 438 броя и Skoda с 57 438 броя. Пети е BMW с 56 248 продажби, а на шесто място е Mercedes с 52 826 продадени превозни средства.
Продажби на плъгин хибриди и изцяло електрически модели през юли. Източник: JATO
Volkswagen Group доминира
Тъй като процесът на електрификация продължава да бъде приоритет за европейската автомобилна индустрия, някои производители на оригинално оборудване (OEM) използват развиващите се пазарни условия в своя полза, по-специално Volkswagen Group. В момента растежът на VW се движи основно от неговите модели с двигател с вътрешно горене и плъгин хибриди като Skoda Octavia, VW Tiguan, Polo, Audi A3 и Cupra Formentor.
VW ID.4 беше най-продаваният изцяло електрически модел на производителя през юли. Въпреки това, той заема едва осмо място при общите продажби на групата за месеца и е едва 13-ти в периода януари-юли.
„Германският производител спечели 0,8 процентни пункта дял през юли, който се повиши до 27,49% – отбелязвайки своя най-висок месечен пазарен дял от две години насам. Интересно е, че големите OEM – като VW, най-големият OEM в Европа – все още разчитат на традиционни модели с двигатели с вътрешно горене, за да стимулират такъв растеж“, коментира резултатът Фелипе Муньос, глобален анализатор в JATO Dynamics.
За разлика от VW Stellantis продължава да губи сцепление през месеца, въпреки че е вторият по големина европейски OEM. С 15,62% пазарен дял през юли групата загуби 3,5 процентна пункта пазарен дял в сравнение с юли 2022 г., а разликата с VW Group в това отношение сега е най-голямата от създаването на Stellantis в началото на 2021 г.
Най-продаваните марки в Европа през юли. Източник: JATO
Китайските концерни тепърва ще набират скорост
Миналия месец 22-те китайски марки, присъстващи в Европа, продадоха общо 25 564 нови леки коли в региона – със 131% повече от обемите, регистрирани през предходната година. За същия период пазарният им дял се удвоява от 1,27% на 2,51%. Въпреки това, 88% от обема, регистриран от китайските производители, е генериран от MG, Lynk & Co и DR Automobiles – марки, които не се позиционират като китайски по произход.
„Репутацията и познаваемостта на марката са двете най-големи предизвикателства, пред които са изправени китайските OEM, особено на Запад, и те са много наясно с това. Промяната на това възприятие ще изисква много работа – повече от просто предлагане на добър продукт на конкурентна цена“, изтъква Муньос.