Навлизането на нова технология в ежедневието първоначално може да е доста трудно. Например на микровълновата фурна ѝ бяха необходими две десетилетия слаби продажби, за да достигне до едва една десета от домакинствата в САЩ. Но след това дойдоха 80-те години на ХХ век и микровълновите печки навлязоха светкавично в почти всяка кухня.
Тази бърза част от кривата на възприемане на една нова технология сега се наблюдава при електрическите превозни средства, сочи анализ на Bloomberg Green. Когато за първи път е изготвен същият анализ преди една година, 19 държави са били преминали критичната точка на развитие на електрическите превозни средства: 5% от продажбите на нови автомобили да бъдат формирани от такива, задвижвани само с електричество. Този праг сигнализира началото на масовото приемане, когато технологичните предпочитания бързо се променят. Оттогава досега още пет държави са направили този скок.
Новодошлите - Канада, Австралия, Испания, Тайланд и Унгария - се присъединяват към кохорта, която включва също САЩ, Китай и по-голямата част от Западна Европа. Траекторията, начертана от тези ранни потребители, показва как делът на електромобилите от общите продажби на нови автомобили може да нарасне от 5% до 25% само за четири години.
Графика: Bloomberg
Защо 5% са толкова важни
Повечето успешни нови технологии - телевизори, мобилни телефони, LED крушки - следват S-образна крива на приемане. Продажбите се движат бавно във фазата на ранно внедряване, а след това бързо, когато нещата станат масови. В случая с изцяло електрическите превозни средства 5% изглежда е точката на пречупване. Времето, необходимо за достигане на този дял, е много различен в отделните страни, но след като общите предизвикателства, свързани с разходите за автомобили, наличието на зарядни устройства и скептицизма на водачите, бъдат преодолени от малцина, масите скоро ги последват.
В САЩ повратната точка при електромобилите настъпва едва в края на 2021 г. - сравнително късно за страна с нейната покупателна способност. За това забавяне си има причина. Американците прекарват повече време в автомобилите си от всеки друг народ и шофьорите искаха електромобилите да имат по-дълъг пробег, отколкото предлагаха първите модели. Пикапите и големите джипове, които съставляват повече от половината от американския пазар, също бяха електрифицирани бавно поради огромните си нужди от батерии.
Днес продажбите на електрически превозни средства в САЩ нарастват бързо - с 42% през второто тримесечие на 2023 г. в сравнение със същия период на предходната година - но не са достигнали експлозивната траектория на другите страни, които преминаха към електрическо задвижване. Това може да се промени, тъй като Tesla Inc., най-големият производител на електромобили в света, се подготвя да пусне на пазара своя пикап Cybertruck, а конкурентите пускат на пазара електромобили под някои от най-емблематичните американски марки, сред които Chevy Blazer и Silverado, Ford Explorer и F-150, Jeep Wrangler и Ram 1500.
Графика: Bloomberg
Възможно е на хоризонта да се задава повратна точка и за Индия - третия по големина автомобилен пазар след Китай и САЩ. През последното тримесечие електромобилите съставляват 3% от продажбите на нови автомобили в страната, след като се удвоиха само за шест месеца. Индийските автомобилни производители инвестират много в електрификацията, а главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск се срещна с индийския министър-председател Нарендра Моди през юни. Мъск заяви, че планира да навлезе на пазара "колкото е възможно по-скоро".
В страните, които преминат критичната точка, се наблюдават бързи темпове на внедряване, като средният ръст на продажбите през последното тримесечие е 55% в сравнение със същия период преди година.
Както при всяка нова технология, темповете на растеж в крайна сметка ще се забавят, когато пазарът се приближи до етапа на насищане - върха на S-кривата на приемане. Винаги ще има въздържали се. В Норвегия, която е световен пионер в областта на електрическите превозни средства, растежът изглежда се забавя, след като делът на електромобилите достигна 80% от новите превозни средства.
По-висока летва за хибридите
Горният анализ се отнася за превозни средства, които се захранват само с батерии. Някои страни, предимно в Европа, по-бързо приеха хибридите от типа "плъгин", които имат по-малки батерии и бензинов двигател. Други държави, включително САЩ и Китай, прескочиха хибридите и преминаха направо към изцяло електрически превозни средства.
Ако се включат и хибридите, през миналата година в света са продадени над 10 млн. плъгин автомобила - брой, който може да се утрои до 2027 г., според прогнозите на BloombergNEF.
Тъй като хибридите не изискват същото ниво на инфраструктура или ангажираност от страна на потребителите като напълно електрическите автомобили, ранната фаза на приемането им може да бъде по-непостоянна и пълна с фалстартове. Нов хибриден модел на популярен автомобил може да повиши дела на плъгин устройствата с няколко процентни пункта, без да означава по-широка промяна в предпочитанията на потребителите.
Последователна повратна точка за тази по-широка категория електрически превозни средства не се наблюдава, преди делът на хибридните или изцяло електрически коли не достигне 10% от общите продажби на нови автомобили. След този етап продажбите обикновено стават масови. През последното тримесечие САЩ, Австралия и Канада се доближиха на части от процента от преминаването на повратната точка от 10% за продажбите на плъгин електромобили. В САЩ продажбите на хибриди могат да се увеличат благодарение на новите щедри стимули, които влязоха в сила тази година.
Графика: Bloomberg
Критичните точки за производителите на автомобили
Концепцията за достигане на критични точки често се използва за описание на прагове, след които настъпва по-широко разпространение. В началото на развитието на възобновяемите енергийни източници например достигането на точката, в която инсталирането на нови соларни паркове става по-евтино, отколкото изграждането на нови въглищни централи, ускорява търсенето на слънчева енергия от страна на компаниите за комунални услуги.
Понякога обемът на продажбите сам по себе си може да бележи повратна точка. След като Tesla започна да продава Model 3 през 2017 г., компанията едва не изпадна в несъстоятелност, след като не успя да произвежда автомобили достатъчно бързо, за да намали разходите за единица продукция. Ръководителите на Tesla решиха, че увеличаването на производството над 5 хил. автомобила седмично ще даде началото на благоприятен цикъл на намаляване на разходите и увеличаване на обемите, което и се случи.
Продължителният растеж на електромобилите зависи от способността на традиционните производители на автомобили и техните доставчици да правят подобни инвестиции на сляпо, преди търсенето да се е материализирало напълно. Заводите трябва да бъдат преоборудвани, а веригите за доставки - пренастроени. За да се постигнат максимални икономии, целият автомобил трябва да бъде препроектиран с оглед на електрификацията. Разходите за прехода могат да бъдат задушаващи, докато продажбите станат масови.
Това означава, че отделните производители на автомобили също имат своя собствена повратна точка: прагът, след който продажбите на електрически превозни средства стават самоподсилващи се. Според европейския опит след като 10% от тримесечните продажби на даден автомобилен производител са били на електрически средства, този дял се е утроил средно за по-малко от две години. (Графиката по-долу не включва Toyota, която е най-големият автомобилен производител, който все още не е достигнал прага от 10%.)
Графика: Bloomberg
Неизбежен ли е глобалният преход към електромобилите?
Досега 90% от световните продажби на електрически превозни средства са в САЩ, Китай и Европа. Това означава, че страните, които отговарят за около една трета от продажбите на автомобили в световен мащаб, все още не са преминали критичната точка. Само четири от 20-те най-населени държави са направили този завой. Дори и кръговете на търсене да продължат да се разширяват, не е сигурно дали миннодобивните компании ще могат да поддържат темпа на добив на важни материали за батерии.
Все пак световните продажби на нови коли с двигатели с вътрешно горене достигнаха своя връх през 2017 г., а нетният ръст на продажбите на автомобили вече се дължи изцяло на електромобилите. Това е тенденция, която според прогнозите на BloombergNEF ще продължи, докато автомобилът с бензинов двигател не се превърне в музейна рядкост - независимо дали това ще отнеме още едно, или пет десетилетия.
Графика: Bloomberg
Правителствата също увеличават залозите за електрическите коли. В САЩ, където администрацията на Джо Байдън се стреми електрическите и хибридните превозни средства да съставляват половината от продадените нови автомобили до 2030 г., двупартийният закон за инфраструктурата от 2021 г. и законът за намаляване на инфлацията от 2022 г. насочват стотици милиарди долари публично и частно финансиране към сектора - от мрежи за зареждане по магистралите до заводи за рециклиране на батерии. Според Benchmark Materials само през последната година обемът на производството на батерии в САЩ до 2030 г. се е увеличил с 67% и е настигнал Европа.
Прогнозирането на степента на навлизане на дадена технология е коварна задача. Дори и най-внимателните прогнози могат да бъдат неточни поради прекъсвания във веригата за доставки, икономически промени, политика, фалити и популярна култура. Предимството на подхода на повратните точки е, че той разкрива редица криви на приемане, за които поне се знае, че са възможни - защото вече са се случили.
Прилагайки рамката в световен мащаб, повратната точка при електромобилите е премината през 2021 г. Ако тенденциите се запазят, останалата част от това десетилетие ще донесе на електрическите автомобили това, което 80-те години на миналия век направиха за микровълновата фурна.
преди 1 година Има един мъъъничък кусур в анализа.Горепосочените продукти-телевизори, микровълнови , смартфони и т.н са се наложили на пазара в посочената прогресия благодарение на качествата си, а не с налагане на квоти и субсидии.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар