След години на бърз растеж пазарът на електрически автомобили върви към стагнация. В продължение на години плъгин автомобилите бяха едва 1 на сто от пазара, като опциите бяха ограничени, а възприемането им от потребителите - твърде бавно. От 2020 г. обаче растежът им се ускори с навлизането на лавина от нови електрически модели, подобряване на инфраструктурата за зареждане и по-големите усилия на индустрията да "образова" клиентите и да ги насочи към закупването на електрически автомобили, пише испанското издание Business Insider.
Продажбите на електрически автомобили в САЩ поставиха рекорд, достигайки рекорд от почти 6 на сто от всички новорегистрирани автомобили миналата година и са напът да нараснат още повече през настоящата. На тях се падат 9 на сто от продажбите на физически лица само през юни, според JD Power.
Този растеж е придружен и от серия обективни цели. Tesla се стреми да произведе 2 милиона превозни средства за първи път тази година, а Ford първоначално обяви, че ще сглоби 600 хил. електрически автомобила през 2023 г. От своя страна General Motors предвижда да произведе 150 хил. електрически превозни средства тази година.
Въпреки това според някои анализатори, се очертава стагнация в сегмента, тъй като индустрията е останала без ентусиазираните първоначални потребители. Първите признаци за нещо подобно се появиха миналия месец, когато дилъри на Ford са информирали Business Insider, че е трябвало да се откажат от поръчките за Mustang Mach-E. По-късно Ford коригира целите си за производство на електрически превозни средства, за да отрази промяната в растежа на търсенето.
"Впечатляващият растеж, който наблюдавахме през последните години, не може да бъде устойчив. Просто не е възможно", заяви Сам Фиорани, вицепрезидент по глобалните прогнози за транспортните средства в AutoForecast Solutions. "Колкото повече се изкачваме по това плато на растеж, толкова по-трудно ще е да достигнем до следващото ниво", добави той.
Новият "Див запад" на пазара на електрически автомобили
Според анализаторите следващият голям проблем за сектора ще бъде да се премине от първите клиенти, прегърнали безусловно идеята за нещо ново и иновативно въпреки някои особености на автомобилите и проблеми с качеството, към "по-нормални" и практични клиенти. За компаниите ще е почти невъзможно да прогнозират какво ще е търсенето през идните години, когато на пазара навлезе ново поколение купувачи на електрически автомобили.
"Това ще най-близкото до Дивия запад, което тази индустрия е виждала от 20-те години на миналия век", отбелязва Фиорани.
По-ниската бариера за навлизане на пазара на електрически автомобили, появата на множество нови конкуренти в сегмента, както и лавината от нови плъгин автомобили са довели до натрупвания при дилърите. През юни в дилърските центрове е имало два пъти повече електрически превозни средства, отколкото бензинови.
Според неотдавнашно проучване на iSeeCars американските щати с най-висок дял на продажбите на електрически автомобили са тези, регистрирали най-бавен растеж на тези продажби. Щатите Калифорния, Орегон и Вашингтон, в които новорегистрираните електрически автомобили са между 7 и 10 на сто от пазара, са сред тези, които ги внедряват най-бързо, сочи проучването.
"Изглежда така, сякаш има естествено съпротивление от между 7 и 10 на сто от пазарния дял в съответния щат", каза Карл Брауер, анализатор в iSeeCars. Това е таванът и последващият растеж става много труден", отчита той.
(БТА)