Японските автомобилни производители получават подкрепа от един стар съюзник по отношение на все по-трудната битка за пазарен дял в Китай. Слабата йена помага на тези компании да подържат стабилна печалбата на фона на свиващите се продажби на най-големия автомобилен пазар в света и изпълнения с неравности преход към електрическа мобилност, пише Ройтерс.
Toyota Motor Corp., Honda Motor Co. и Nissan Motor Co. наскоро отчетоха печалба, която надмина пазарните очаквания през тримесечието, приключило в края на юни, като и трите компании отбелязаха попътния вятър в лицето на йената.
„Ако йената остана слаба, те очевидно печелят, но това не компенсира други опасения“, коментира Сатору Аояма, анализатор във Fitch Ratings Japan.
Според него японските компании изпитват сериозни затруднения на китайския пазар. „Те нямат ясно решение за проблемите си там“, добавя Аояма.
В края на миналия месец Nissan коригира в посока нагоре прогнозата си за оперативната печалба за цялата година, като я повиши с 30 млрд. йени (208 млн. долара) до 550 млрд. йени. Около 20 млрд. йени от тях идват от валутните курсове, изтъква финансовият директор Стивън Ма по време на пресконференция.
Слабата йена традиционно подпомага печалбите на големите износители в Япония, въпреки че това вече не е толкова голямо предимство за производителите на автомобили, които увеличиха производството в чужбина през последните години.
Акциите на автомобилните производители бързо реагират на колебанията в йената, въпреки че самите компании са склонни да се придържат към консервативните си прогнози за валутата.
Например Toyota остави непроменена прогнозата си за среден обменен курс от 125 йени за долар през тази фискална година - ниво, невиждано от април 2022 г., около месец след като Федералният резерв на САЩ започна да повишава лихвените проценти.
При Subaru движението на йената спрямо долара оказва положително въздействие в размер на 20 млрд. йени върху оперативната печалба, заяви финансовият директор Кацуюки Мидзума по-рано този месец.
В сряда представител на Honda посочи, че оперативната печалба на концерна за април-юни е с десетки милиарди йени по-висока от очакваното, като слабата йена представлява около половината от този плюс.
„Йената е слаба не само спрямо долара, но и спрямо други валути, включително такива в Азия и Европа, така че това се явява като печалба“, изтъква служителят.
Битката в Китай
Валутната защита се явява в най-подходящия момент за японските концерни, които изпитват сериозни затруднения в Китай, където местните производители поемат водеща роля в битката за пазарен дял.
Продажбите на дребно на Nissan в Китай се сринаха с 46% през тримесечието, а тези на Honda се понижиха с 5%. Продажбите на Toyota, включително на нейната луксозна марка Lexus, се увеличават през периода. За първата половина на календарната година те обаче се понижават с близо 3 на сто.
Отчасти това се дължи на бавния преход към електрически превозни средства на компаниите от третата по големина икономика в света, където китайските им конкуренти действат значително по-бързо.
В същото време остава неясно колко дълго йената ще остане толкова слаба. Японската централна банка (ЯЦБ) наскоро промени горната граница при доходността на облигациите, потвърждавайки очакванията, че в крайна сметка ще се откаже от своята свръхразхлабена парична политика, която натежава върху валутата.
Subaru запази прогнозата си за среден обменен курс от 128 йени за долар, заяви финансовият директор Мидзума, позовавайки се на трудността при прогнозиране.
„Наистина следим внимателно обменните курсове“, изтъква той.
преди 8 месеца Boza отговор Сигнализирай за неуместен коментар