Загубата на китайските компании в Индия може да осигури победа на Илон Мъск.
Tesla Inc. беше посрещната в страната с червен килим, след като американският концерн ясно сигнализира, че е готов да инвестира в местната автомобилна индустрия, докато най-големият му конкурент – китайската BYD Co. – беше спряна от по-широкото навлизане в Индия.
Това може да осигури възможност на Tesla да договори изгодни условия за налагане на индийския пазар, трети по обем на продажбите в света, без заплахата от китайската конкуренция, с която се сблъсква на други развиващи се пазари, включително Тайланд, пише Ройтерс.
„Надпреварата за пазара в Индия ще има пряко значение върху глобалната битка за пазарен дял при електромобилите“, изтъква Джасмийт Хурана от Световния икономически форум.
След срещата между Мъск и индийския премиер Нарендра Моди през юни в Ню Йорк, Tesla проведе няколко кратки дискусии при затворени врати с индийски служители относно потенциална инвестиция в строеж на завод, където да изгражда напълно нов, достъпен електромобил на цена от 24 хил. долара.
Тези разговори са продължили през миналата седмица, като Tesla е обсъдила дребни детайли относно плановете си да получи достъп до бързоразвиващия се пазар на електромобили в Индия, споделят източници.
Междувременно BYD изглежда остава на заден план. Месеци след като потърси одобрението на индийските власти за планираната инвестиция от 1 млрд. долара в страната, компанията заяви, че се отказва от тази идея, като е уведомила своя местен партньор.
Наред с други опасения, индийските служители се притесняват от последиците за националната сигурност около произведените в Китай превозни средства и данните, които те могат да събират. Индия е "неудобна за китайските автомобилни производители", споделя държавен служител.
Въпреки че всички инвестиции от Китай са изправени пред затегнати изисквания за одобрение в Индия след граничния сблъсък между двете страни през 2020 г., последните събития може да имат огромен ефект върху развиващия се пазар на електромобили в страната поради господството на Китай при суровините за батерии, производството на батерии и други свързани технологии.
Tesla също работи с китайски доставчици, които ѝ помогнаха да намали производствените си разходи във фабриката в Шанхай и сега иска да ги пренесе в Индия - където изглежда има надмощие в преговорите с Ню Делхи.
Властите в Индия са заявили пред Tesla, че ще позволят на нейните китайски доставчици да влязат в страната, ако създадат партньорства с местни фирми, точно както направи Apple.
The Global Times, китайски държавен вестник, съобщи, че отблъскването на инвестиционния план на BYD "ще доведе до верижна реакция и ще нанесе удар върху цялостното доверие на китайските компании в инвестирането към Индия".
Растящ пазар на електромобили в Индия
Tesla цели да продаде 20 милиона автомобила в световен мащаб до 2030 г. спрямо 1,31 милиона броя през 2022 г., но среща пречки пред разширяването на своето производство.
BYD се класира на първо място в света по обем на продажби на изцяло електрически и плъгин хибриди за 2022 г., доставяйки 1,86 млн. превозни средства, повечето от които в Китай. На второ място е Tesla, като нейният фокус пада изцяло върху моделите, работещи само с електричество.
Очаква се годишното производство на леки електрически превозни средства в Индия да нарасне до 1,4 млн. броя до 2030 г., близо 19% от общото прогнозирано производство от 7,25 млн. автомобила, сочат оценки на S&P Global Mobility.
Зараждащият се пазар на електромобили в Индия е доминиран от местния играч Tata Motors, чийто най-продаван модел, Nexon EV, се предлага за 19 000 долара, докато ZS EV на китайския производител на автомобили MG Motor започва на цена от 28 000 долара, докато Atto 3 на BYD е на цена от 41 000 долара.
В момента Tesla не продава превозни средства в Индия.