Китайски компании се надпреварват да инвестират в производство на електромобилни батерии в Южна Корея, тъй като искат да използват страната като врата към американския автомобилен пазар, подкопавайки усилията на администрацията на президента на САЩ Джо Байдън да ограничи влиянието на Китай върху веригата на доставки на електромобили, съобщава Bloomberg.
През последните четири месеца китайски фирми и техните южнокорейски партньори обявиха инвестиции за около 5,1 трлн. вона (4 млрд. долара) за изграждането на общо 5 нови фабрики за батерии. Местните власти в Южна Корея продължават да водят преговори за допълнителни инвестиции в сектора, изтъкват служители от Агенцията за развитие и инвестиции Saemangeum.
Китайските и южнокорейските фирми искат да се възползват от споразумението за свободна търговия между Вашингтон и Сеул като се има предвид, че произведените в Южна Корея батерии, които след това са инсталирани в произведени в САЩ електромобили, вероятно ще се класират за федералните субсидии съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA), подписан от Байдън миналия август.
Миналата седмица компанията Ningbo Ronbay New Energy Technology Co. обяви, че е получила одобрение да построи фабрика в Южна Корея, която ще разполага с годишен капацитет от 80 хил. тона трикомпонентни прекурсори за катоди.
„Продуктът, произведен от базата на компания в Южна Корея, отговаря на съответните изисквания за квалифицирани ключови минерали в IRA и може да се възползва от предимствата на търговските политики за износ за европейските и американските пазари“, изтъква компанията.
Ю Санг-юл, ръководител на южнокорейското звено на Ronbay, заяви, че страната „разполага с изобилен талант и умения относно батериите. Изборът на Южна Корея е част от нашата глобална стратегия“ с фокус върху IRA.
Факторът "Китай" в глобалната верига на доставки на електромобилни батерии. Източник: BloombergNEF
Китайските фирми доминират в глобалната верига на доставки на батерии и батерийни материали, като произвеждат катоди, аноди и прекурсори за трите основни производителя на клетки в Южна Корея – LG Energy Solution Ltd., Samsung SDI Co. и SK On Co. От своя страна, триото доставя своите продукти на компании като General Motors Co., Tesla Inc. и Volkswagen AG.
Администрацията на Байдън иска да намали зависимостта на САЩ от китайските компании в своята верига на доставки, но тяхното дълбоко вкореняване прави задачата изключително трудна, като автопроизводителите лобират пред Вашингтон да действа снизходително, позволявайки включването на някои компоненти, произведени в Китай.
В момента Белият дом изготвя правила, които ще определят количеството суровини в компонентите, добити или обработени от всеки „чуждестранен субект, пораждащ загриженост“.
„Ще продължим да оценяваме и да откликваме на всякакви опасения за националната сигурност, свързани както с международните, така и с вътрешните вериги на доставки“, изтъква Ашли Шапитл, говорител на Министерството на финансите на САЩ.
„Китай и Южна Корея се нуждаят един от друг“, посочва от своя страна Ли Мьон-кю, служител в Южнокорейската асоциация на индустрията за батерии, която е базирана в Сеул. „Корейските производители на клетки смятат обаче, че е рисковано да внасят материали за батерии, като катоди и прекурсори, от Китай заради IRA. Ако всички тези суровини са произведени в Южна Корея, това означава, че страната ще има по-стабилна верига на доставки“, добавя той.
През март SK On обяви създаването на съвместно предприятие с китайска фирма за изграждане на фабрика за прекурсори, докато Zhejiang Huayou Cobalt Co. се договори за обособяване на съвместни предприятия с химически филиал на LG Group и Posco Future M Co. по-рано този ден година. През юни Posco Holdings Inc. обяви сделка с китайската CNGR Advanced Material Co. за изграждане на рафинерия за никел.
Споразуменията, които SK On и LG подписаха, се намират в ранен етап на развитие и условията на договорите все още не са финализирани, докато компаниите очакват допълнителни подробности около стимулите в IRA.
Геополитически риск
Партньорствата с китайски фирми крият известен риск за южнокорейските компании, тъй като САЩ могат да блокират достъпа на съвместните предприятия до всякакви данъчни облекчения в IRA, изтъква Джеймс Лий, анализатор в KB Securities Co.
За да облекчи подобни опасения, LG заяви по време на представянето на своя отчет през април, че ще бъде готова да изкупи дела в съвместното си предприятие с Huayou Cobalt, ако е необходимо.
Анализаторите в Южна Корея обаче смятат, че страната ще успее да запази партньорствата си с Китай поне за известно време.
„САЩ не могат да изключат китайските фирми от веригите на доставки на електромобили“, коментира Джеймс О, вицепрезидент на базираната в Сеул фирма за анализ на индустрията за батерии SNE Research. „Ако забранят партньорствата между Корея и Китай, САЩ никога няма да могат да произвеждат електромобили“, добавя той.
Междувременно южнокорейските компании може дори да научат нещо от своите китайски партньори за това как да произвеждат батерийните части, при които Китай доминира.
преди 1 година Щеше да е цяло чудо ако не бяха намерили вратички..Има ли няква държавна наредба, вратички винаги се намират,особено ако има и финансова изгода от това. отговор Сигнализирай за неуместен коментар