IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Електрификацията не прощава и на големите американски семейни коли

Производителите планират 7-местни електрически автомобили, надявайки се да привлекат семействата сред купувачите си

19:20 | 25.07.23 г. 2
Андрей Йорданов
Kia EV9. Снимка: Bloomberg
Kia EV9. Снимка: Bloomberg

Американският типичен семеен автомобил - голям SUV с три реда врати - най-сетне става електрически.

Автомобилните компании планират да представят множество седемместни електрически SUV модели, като някои от тях, като Kia EV9 и Volvo EX90, се очакват в шоурумите през идните месеци. Днес в категорията на големите SUV модели, които са се превърнали в предпочитано средство за придвижване на американските семейства, има малко електрически варианти, пише Wall Street Journal.

Ръководители на автомобилни компании твърдят, че въвеждането на големи електрически SUV модели ще разшири интереса сред нов тип купувачи. Много от хората, които купуват автомобили - особено родителите, които превозват своите деца из града - са подминавали електрическите варианти, защото нямат трети ред седалки и липсва повече товарно пространство.

"За много хора третият ред е причина №1 за покупка", казва Джес Бала, директор на отдела за глобално продуктово планиране към марката Cadillac на General Motors, която трябва да представи електрическия SUV Escalade IQ през август. "Това често са по-млади купувачи, които вече се интересуват от електромобили", добавя Бала.

Сред другите автомобилни марки, които са потвърдили, че работят по големи електрически SUV-ове, са Hyundai, Ford и Toyota.

Според консултантската фирма J.D. Power за моделните години 2022 и 2023 в САЩ се продава само един голям електрически SUV със седем места: EQS на Mercedes-Benz на цена от около 105 000 долара. Няколко плъгин SUV-ове, които J.D. Power категоризира като средно големи, също имат трети ред, включително R1S на Rivian и Model X на Tesla.

В същото време се предлагат 22 малки или компактни SUV електромобили, изтъква J.D. Power. Много производители насочиха първоначалните си усилия към компактните SUV - най-голямата категория автомобили в САЩ - и пикапите, тъй като те традиционно носят големи приходи. Седемместните SUV автомобили са логична следваща стъпка поради тяхната популярност, казват анализаторите.

До юни трите най-продавани електрически автомобила в САЩ бяха Model Y на Tesla - средно голям SUV, който предлага удобен трети ред по избор; Model 3 на Tesla - компактен седан; и Chevrolet Bolt на GM - малък хечбек.

Купувачите на тези електромобили обикновено са млади потребители - предимно мъже - които са привлечени от новите технологии. Тъй като автомобилните производители пускат на пазара по-големи, семейно ориентирани електромобили, те имат шанса да привлекат повече жени купувачи, казват ръководителите.

Например, KIA очаква жените да съставляват около половината от купувачите на EV9, футуристично изглеждащ SUV с три реда, който ще бъде пуснат в продажба през четвъртото тримесечие. Клиентите на EV6 на KIA - средно голям SUV, който се конкурира директно с Model Y на Tesla - са 75% мъже.

"Получаваме интерес от хора, които никога не са мислили за електромобил, след като виждат, че той все пак съвпада с ежедневието им", казва Ръсел Уегър, ръководител на маркетинга на KIA в САЩ. "Той е достатъчно просторен и има възможност за теглене, за да го вземете на къмпинг, когато излезете извън града".

Автопроизводителите, които инвестират в разработването на електрически модели, трябва да популяризират електромобилите, докато пускат нови продукти. EV са близо 7% от продажбите на нови автомобили в САЩ.

По-големите модели могат да помогнат. През последните две десетилетия популярността на SUV автомобилите, които побират седем или осем души, нарасна, като до голяма степен изместиха минивана като семеен автомобил. Някои популярни модели включват Toyota Highlander, Ford Explorer и Chevrolet Tahoe.

Продажбите на средни и големи автомобили тип SUV - повечето от които предлагат три реда седалки - нарастват стабилно до 26% от продажбите на автомобили в САЩ през тази година до края на май спрямо 21% за същия период на 2018 г., според данни на изследователския сайт Edmunds.

Очаква се наплив от по-големи електрически автомобили на фона на признаците за известно отслабване на пазара на електромобили. Лидерът Tesla и други производители намалиха цените на някои популярни електрически модели през последните месеци. Въпреки че продажбите растат по-бързо от общия пазар на автомобили, през първата половина на годината темпът се забавя.

Разпространението на по-големи SUV автомобили също така ще тества готовността на американците да преминат към електрическото задвижване. Намирането на налични зарядни станции може да бъде предизвикателство и да удължи времето за пътуване.

"Мисля, че сред потребителите ще има много скептицизъм по отношение на това доколко семейният електромобил ще бъде подходящ за дълго пътуване", казва Ед Ким, президент на фирмата за автомобилни проучвания AutoPacific.

Очаква се много от по-големите SUV автомобили, които ще бъдат пуснати на пазара, да предлагат пробег от поне 300 мили (480 км) с едно зареждане на батерията. Уегър от KIA казва, че това е число, което ще помогне на купувачите да преодолеят притесненията, свързани с пробега.

Ейприл Кониърс е по-загрижена за размера на автомобила, отколкото за неговия пробег, след като е родила дете в края на миналата година. Тя и съпругът ѝ притежават по-малък електромобил Volvo, но с втория ред седалки нещата са станали малко тесни. Неотдавна те са внесли депозит за Volvo EX90 - електрически автомобил с три реда седалки, чието пускане в продажба е планирано за следващата година.

"Натъкнахме се на някои практически проблеми с пространството, за които не бяхме мислили", казва Кониърс, 41-годишен консултант по комуникации. "Електромобилите на пазара не са много големи."

Директорите на автомобилни компании казват, че вътрешното пространство на триредовите електромобили ще бъде предимство при продажбата им, тъй като в много случаи те ще бъдат по-просторни от сравнимите версии с бензинови двигатели. Това отчасти се дължи на механичното оформление: липсата на двигател под капака позволява наличието на голям преден багажник, често наричан "фюрер", който увеличава пространството за съхранение.

"Това допълнително товарно пространство според нас е едно от най-големите предимства, които тези купувачи ще открият", казва Бала от Cadillac.

Джон Патерсън, дилър на автомобили Hyundai, Kia и Mazda в Южна Калифорния, заяви, че продажбите на електромобили са се оживили и той няма търпение да предложи по-голям избор.

"Мисля, че ще видим доста жени на възраст от 28 до 45 години", които ще дойдат да си купят Kia EV9, изтъква Патерсън.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:32 | 25.07.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

2
rate up comment 3 rate down comment 4
zelka007
преди 1 година
До: cyclop ... фейконафффтче ... глей си там рендето и не надничай в канчето на другите ... хората се возят кой с каквото може да си позволи ... :))) ... има фъркат и с хеликоптери ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 4
cyclop
преди 1 година
Тъпите играчки единствено имат смисъл като малки градски коли. Какви СУВОВЕ със 7 места, къде ще ходите, до съседния град? "пробег от поне 300 мили (480 км) с едно зареждане" УААУ и това с колко човека ще е изчислено и то при попътен вятър? Ако качиш 4 човека по 100 кг и е -10 С, пробега какъв е? Поне половината може би, ама надали? "скептицизъм по отношение на това доколко семейният електромобил ще бъде подходящ за дълго пътуване" НЕ БЕ АБСОЛЮТНО ЯСНО Е че е напълно непригоден за дълго пътуване
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още