Бърз растеж
В световен мащаб има най-малко 80 компании, участващи в рециклирането на електромобилни компоненти, с повече от 50 стартъп фирми, привлекли най-малко 2,7 млрд. долара инвестиции - почти всички през последните шест години, от корпоративни инвеститори, включително автоконцерни, производители на батерии и миннодобивни дружества като Glencore, става ясно от данни на PitchBook.com .
Обемът на наличните за рециклиране електромобилни батерии трябва да нарасне над десет пъти до 2030 г., изтъква консултантската фирма Circular Energy Storage. Около 11,3 гигаватчаса (ГВтч) батерии са достигнали края на живота си през 2022 г. и това трябва да нарасне до 138 ГВтч до 2030 г. - еквивалентно на приблизително 1,5 милиона електромобила.
Батериите за електрически превозни средства могат да издържат 10 или повече години.
Някои представители на индустрията очакват бърз растеж, което означава, че 40% от материалите за батерии, използвани в новите електромобили, може да дойдат от рециклирани суровини до 2040 г.
В момента САЩ разполагат с малък капацитет за рециклиране, докато в Европа такъв почти липсва.
В съоръжение в Пул в Южна Англия, компанията Charles Trent Ltd е построила две линии, където работниците разглобяват счупени или стари превозни средства, за да рециклират всичко. Фирмата е изградила специални контейнери за електромобилни батерии, които се продават за изследвания или се използват от модернизирани електрифицирани автомобили с изкопаеми горива, отчасти защото няма къде да се рециклират.
В Европа батериите в момента се нарязват на „черна маса“, която се изпраща в Китай за рециклиране.
Европа не трябва да изпуска батериите
Надпреварата е за извличане на най-добрата цена от тази черна маса.
„Този, който получи най-висок добив на най-ниска цена... ще спечели тази игра“, изтъква Бруно Томпсън, главен изпълнителен директор на стартъпа The Battery Recycling Company, който планира да пусне в експлоатация първата си фабрика през 2024 г.
Базираната в Далас, Тексас, Ecobat, която раздробява батерии в Европа и САЩ за рециклиране на други места, е подобрила процеса си на възстановяване, така че около 70% от лития в батерийните клетки да е достъпен за рециклиране, споделя главният търговски директор Теа Соул.
В крайна сметка, изтъква Соул, добивът трябва да достигне нива, близки до 90-100%.
Постигането на по-добри резултати има значение, защото ЕС се готви да наложи изисквания за минимални количества на рециклиран литий, кобалт и никел в батериите за електромобили в рамките на осем години. Блокът също така ще обяви и строги мерки за рециклирането извън неговите предели.
Тези условия ефективно ще запазят рециклирането на местно ниво, смята Кърт Вандепутте, вицепрезидент в белгийската фирма Umicore.
Съществуват и опасения в индустрията относно намирането на стари електромобили за рециклиране. Днес до 30% от старите автомобили в Европа, работещи с изкопаеми горива, изчезват в трети страни - при нови собственици в развиващите се страни или за скрап. Някои автомобилни производители търсят начини да проследят бъдещия път на остарелите електромобили.
Японската Nissan се обърна към лизинга в Япония, за да запази контрола върху батериите, докато китайският производител на електромобили Nio предоставя под наем своите батерии на клиенти, за да запази контрола върху този важен компонент.
Бекер от BMW посочва, че се надява, че стойността на материалите за батерии ще направи рециклирането по-привлекателно от продажбата на превозни средства в чужбина, но Европа трябва да се съсредоточи усилията си да запази тези батерии.
„Трябва да сме сигурни, че няма да загубим нищо“, изтъква Бекер.