IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Изтощените електромобилни батерии стават златни с държавните стимули

Битката между САЩ, Китай и Европа за дял от индустрията за рециклиране на батерии се ожесточава

12:03 | 22.07.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Останала отвъд светлините на прожекторите клауза в Закона за намаляване на инфлацията на САЩ (IRA) стимулира компаниите да се насочат към рециклирането на батерии за електрически превозни средства в Северна Америка. Това поставя региона в челните редици на глобалната надпревара за подкопаване на господството на Китай в сектора, пише Ройтерс.

IRA включва клауза, която автоматично квалифицира суровините в електромобилните батерии, рециклирани в САЩ, като произведени в Америка, за да бъдат класирани за субсидии, независимо от техния произход. Това е важно, защото осигурява зелена светлина за автопроизводителите, използващи рециклирани в САЩ материали за батерии, да се възползват от средства в IRA.

Ройтерс интервюира повече от дузина представители на индустрията и експерти, които казват, че това е началото на бума на фабричното строителство в САЩ, насърчавайки автомобилните производители да заложат на рециклируемите батерии, като в крайна сметка може да затрудни купувачите в развиващите се страни да купуват стари употребявани електромобили.

Китай контролира почти цялото рециклиране на батерии за електромобили в глобален мащаб, като се очаква тази индустрия да нарасне от 11 млрд. долара през 2022 г. до 18 млрд. долара през 2028 г., изчислява консултантската компания EMR. С въвеждането на повече електромобили и стареенето на автомобилния парк този бизнес ще се разраства.

Минералите в тези батерии - предимно литий, кобалт и никел, струват средно между 1000 евро до 2000 евро на автомобил, споделя пред Ройтерс директорът по устойчивост на BMW AG Томас Бекер.

Тези суровини обаче може да се сблъскат с недостиг в рамките на няколко години, тъй като автомобилните концерни увеличават производството на електромобили, но „могат да бъдат рециклирани безкрайно много пъти“, изтъква от своя страна Луи Диас, вицепрезидент на канадската фирма за рециклиране на батерии Li-Cycle, която получи заем от правителството на САЩ в размер на 375 млн. долара за нов завод в Ню Йорк, който трябва да заработи по- късно тази година .

„Това финансиране помогна за вземането на инвестиционно решение за завода“, добавя Диас.

Джей Би Стробъл, главен изпълнителен директор на Redwood Materials, която получи правителствен заем от 2 млрд. долара през февруари за изграждането на комплекс за рециклиране и производство на батерии в Невада, споделя, че IRA третира рециклираните материали за батерии като добити на местно ниво, или материали, възстановени от скрап, а не получени от минно дело.

Това насърчи американските компании да предприемат по-бързи усилия за рециклиране, отколкото техните колеги в Европейския съюз, който вместо това се фокусира върху мандати, включително минимални количества рециклирани материали в бъдещите EV батерии.

Фирмите за рециклиране Ascend Elements, Li-Cycle и други като тях планират европейски заводи през следващите няколко години, но достъпът до финансиране и стимулите по IRA дават преднина на САЩ, където вече се строят няколко съоръжения.

„Това, което (IRA) прави, е да промени уравнението на търсенето на материали за батерии“, коментира Майк О’Кронли, главен изпълнителен директор на Ascend Elements, която вече оперира с работещ завод за рециклиране в Джорджия и е получила близо 500 млн. долара безвъзмездни средства от Министерството на енергетиката съгласно IRA за завод в Кентъки, който ще отвори врати в края на 2023 г. „Трябва да запазим тези ценни материали... за да можем да ги върнем обратно в електромобилите“, изтъква О’Кронли.

Надпреварата в сектора се концентрира около изграждането на верига на доставки със затворен цикъл, при която рециклираните материали се предоставят за местно производство на нови батерии, обяснява Кристиан Марстън, главен технологичен директор на Altilium Metals, която изгражда завод в България и планира такъв във Великобритания до 2026 г.

„Всеки иска да контролира собствената си верига на доставка и никой не иска да разчита на китайците“, изтъква Марстън.

Въпреки това Китай все още води в надпреварата, като миналия месец обяви по-строги стандарти и увеличена подкрепа за изследванията за рециклиращите предприятия. След приемането миналата година на IRA, китайски политици описаха законодателството като „антиглобализационно“ и обвиниха САЩ в „едностранен тормоз“.

Последна актуализация: 11:22 | 22.07.23 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още