„Несъмнено експанзията на китайските производители на автомобили на руския пазар ще продължи“, смята Андрей Олховски, ръководител на автодилърската верига Avtodom. "Няма алтернативи за руската автомобилна индустрия", посочва още той.
Avtodom, която купи дъщерните дружества на Mercedes-Benz в Русия, води преговори с няколко китайски автомобилни производители за сглобяване на луксозни китайски автомобил в старата московска фабрика на германската компания, като се очаква новият партньор да стане ясен до края на годината.
Това е радикална промяна относно съдбата на китайските производители в Русия. Производството на китайски превозни средства стартира в страната едва през 2019 г. с пристигането на Great Wall Motor, най-големия китайски производител на SUV модели. Продажбите на нейната марка Haval, произведени в завода в Тула, представляват почти 10% от руския пазар в момента.
Шест от първите 10 марки по пазарен дял в Русия са базирани в Китай, като Haval, Chery и Geely, става ясно от месечните данни за продажбите за юни на Autostat.
По-малко местно производство
На фона на засиленото китайско присъствие значително по-малка част от продаваните в Русия коли се произвеждат в бившите фабрики на западните компании.
Руският производител на автомобили Sollers заяви през ноември, че е започнал да произвежда моделите Atlant и Argo в завода си в Татарстан, на около 440 километра източно от Москва, който преди това произвеждаше микробуси Ford Transit.
Sollers не спомена дали работи с партньор. Според един източник JAC също доставя комплекти за сглобяване на търговските превозни средства на компанията.
Източникът, който работи в представителство на Sollers, споделя още, че Atlant и Argo са ребрандирани версии на моделите Sunray N25 и N35 на JAC. „Има разлика все пак. Емблемата на волана и на капака отпред“, изтъква той.
Водещият руски производител на автомобили „АвтоВАЗ“, който закупи фабриката на Nissan в Санкт Петербург през февруари, започна производството на своя модел Lada X-Cross 5 в сътрудничество с неназован "източен партньор".
Източник, близък до компанията, споделя пред Ройтерс, че компактното превозно средство Bestune T77 на китайската FAW Group се използва като прототип за производството на автомобили от марката Lada в съоръжението.
„АвтоВАЗ“ заяви публично, че планира да започне локализиране на производството през 2024 г., като използва части от доставчици в Санкт Петербург и Ленинградска област.
С фокус върху юана
След като западните компании се изтеглиха от Русия миналата година, Москва организира поглъщането на чуждестранни активи от контролирани от държавата субекти, за да гарантира, че производството от жизненоважния сектор ще продължи.
Правителството обаче до голяма степен премълча значителната роля на Китай за възстановяването на автомобилния сектор след спада в продажбите миналата година, като предпочете да акцентира върху възраждането на добре известни съветски марки.
„Първата стъпка е „Москвич“ в допълнение към Lada“, изтъква министърът на промишлеността и търговията Денис Мантуров пред агенция РИА миналия месец. „Надявам се, че „Волга“ ще ги последва още догодина“, добавя той.
Централната банка е един от малкото държавни органи, които признават нарастващото влияние на Китай.
В доклад от средата на юли регулаторът отбелязва, че няколко фабрики в Централна и Северозападна Русия, които остават неактивни миналата година, сега произвеждат "автомобили, базирани на китайски модели ... под собствените си марки".
„Ако в миналото доминираха автомобили от Япония и Европа, то сега повече от 70% от вноса е от Китай“, става ясно от доклада.
Тъй като вътрешното производство на Русия все повече зависи от вноса на комплекти за сглобяване от Китай, печалбите тук зависят от обменния курс на юана, споделя източник. „Първото нещо, което се прави сутрин, е да се види курса на юана, защото от него зависят маржовете и цените“, добавя източникът.