Китайските производители на електрически превозни средства се противопоставят на безпрецедентна ценова война с впечатляващ ценови ръст на акциите си, като в това отношение засенчват чуждестранните конкуренти, а анализаторите смятат, че ралито може да продължи благодарение на по-широката и популярна гама от нови продукти, пише Bloomberg.
През юни Li Auto Inc. достави за първи път повече от 30 хил. превозни средства, което представлява 150% увеличение спрямо същия месец на 2022 г. Акциите на концерна са поскъпнали с 90% на борсата в Хонконг от началото на годината, показват данни на IHS Markit. Li Auto се въздържа за момента от намаляване на цените на своите модели.
Междувременно акциите на BYD Co. - лидерът при електромобилите в Китай, който изпревари Volkswagen като най-продаваната автомобилна марка в азиатската страна през първото тримесечие - са поскъпнали с 38% от началото на годината в Хонконг. За сравнение, средният ръст на акциите на електромобилните концерни извън Китай достига 17% за същия период.
BYD също така успява да увеличи своя пазарен дял, намалявайки този на Tesla Inc. през последните години, показват изчисления на Асоциацията на леките автомобили в Китай.
Силните продажби подчертават растящото търсене на произведени в Китай изцяло електрически превозни средства въпреки слабите потребителски разходи в страната благодарение на благоприятните правителствени политики и атрактивните цени. Очаква се позициите на китайските концерни да станат по-стабилни, тъй като анализаторите прогнозират, че скорошното възстановяване на търсенето може да увеличи маржовете през втората половина на годината.
„Оценките все още не са твърде високи, така че ралито може да продължи, стига компаниите да могат да изпълняват месечните си цели“, коментира Кевин Нет, ръководител на отделя за азиатски акции в LA Banque Postale Asset Management.
Редица големи банки и брокери вече гледат по-благосклонно към сектора. HSBC Holdings Plc. прогнозира, че продажбите на автомобили, използващи нов вид енергия (NEV) в Китай, може да достигнат 8,2 млн. броя тази година, което би представлявало 10% увеличение спрямо предходните прогнози. „Тъй като цените се стабилизират, очакваме по-силно възстановяване на търсенето, защото потребителите, които чакат по-добра цена, вече са по-склонни да си купят нова кола“, пише анализаторът Юсиан Дин.
Sanford C. Bernstein също е по-благосклонна към автомобилния сектор в Китай, след като отчете подобряване на търсенето на дребно. Брокерската компания изрази предпазливо оптимистична гледна точка, очаквайки потребителското доверие и кредитният импулс да подкрепят търсенето на автомобили през следващите месеци.
Акциите на китайските електромобилни концерни засенчават тези на чуждестранните конкуренти. Източник: Bloomberg
Съществуват обаче някои рискове. Летните месеци обикновено са най-слабите по отношение на търсенето, което може да навреди на скорошната инерция при китайските акции. Има и признаци на прегряване, като книжата на Li Auto и XPeng Inc. се доближават до нивата на техническо „свръхкупуване“. Мечите залози по-специално за XPeng се движат близо до рекордно високо ниво на борсата в Хонконг, след като наскоро цената на акциите на концерна нарасна значително.
Чуждестранните играчи също бележат силен ценови ръст на акциите, като книжата на Tesla са поскъпнали със 136% от началото на годината, отчасти поради интереса около изкуствения интелект.
Следващият фокус ще бъде върху перспективите за посоката на маржа и импулса на доставките на нови модели, обявени по време на отчетите за второто тримесечие, пишат в бележка анализатори на Morgan Stanley, включително Синди Хуан.
Сегашната ситуация показва, че нещата са стабилни. BYD отчете трикратно увеличение на печалбата за първите шест месеца, като се очаква печалбата на компанията на превозно средства да нарасне до 8000 юана (1108,5 долара) спрямо отчетените през първото тримесечие 7500 юана, изчислява Citigroup Inc.